انواع سایز کابل برق و کاربرد آن ها

این تجهیزات متناسب با کارکردشان در انواع و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که افراد برق‌کار متناسب با نیاز خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. کابل‌ها تنها در صنعت برق کاربرد نداشته و می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده کرد، اما در حالت کلی وظیفه آن‌ها اتصال دو قطعه به یکدیگر و برقراری جریان برق توسط رشته سیم‌ها است.

نحوه سایز‌بندی کابل برق

یکی از مواردی که می‌توان انواع کابل برق را بر اساس آن دسته‌بندی کرد، سایز کابل است. کابل‌های برق همگی یکسان تولید نشده و بر اساس اندازه و سایزهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. سایز هر کابل برق میزان و شدت جریان عبوری از آن را مشخص کرده و مهندسان بر اساس سایزبندی‌های مختلف نسبت به استفاده از آن‌ها در موارد مختلف اقدام می‌کنند.

سایز‌بندی انواع کابل برق بر روی آن‌ها نوشته شده و شخصی که از آن استفاده می‌کند، باید توانایی خواندن آن اعداد را داشته باشد. نحوه خواندن سایز کابل به این صورت است که عدد نخست از سمت چپ، نمایانگر تعداد رشته هادی کابل و عدد پس از آن، اندازه سطح مقطع سیم را نشان می‌دهد؛ گاهی عدد سومی نیز به آن اضافه می‌شود که بیانگر رشته نول موجود در کابل برق است.

 

نحوه سایز‌بندی کابل برق

در حالت کلی، انواع کابل برق بر اساس سایز‌بندی به چند دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

کابل برق NM-B

کابل‌های NM-B در مصارف خانگی و اداری کاربرد داشته و حروف آن نیز بیانگر این است که این کابل دارای عایق غیر فلزی بوده و تحمل گرمای آن تا حدود 90 درجه سانتی‌گراد است. توجه کنید که این کابل باید در داخل دیوار نصب شود.

کابل‌های برق 314 و 214

از کابل‌های 214 در پریزهای برق و سیم کشی لامپ‌های روشنایی و از 314 نیز در کلیدهای برق سه پل و مدارهای مشابه آن استفاده می‌شود. در حالت کلی از این سایز کابل‌ها در مدارهایی استفاده می‌کنند که به برق 15 آمپر وصل باشد.

کابل‌های برق 212 و 312

از این سایز کابل‌ها در مدارهایی استفاده می‌شود که به برق 20 آمپری متصل بوده و این دو کابل عمکلرد و کاربرد تقریباً یکسانی دارند که تنها در تعداد رشته‌های هادی با یکدیگر متفاوت هستند. عمده کاربرد این سایز از کابل‌ها در سیستم‌های تهویه مطبوع، وسایل برقی آشپزخانه و تاسیسات گرمایشی است.

کابل های برق 310 و 38

این دو سایز از انواع کابل‌های برق نیز کارایی و کاربرد یکسانی داشته و برای استفاده در برق 30 آمپر مناسب هستند.

انواع کابل برق

انواع کابل برق را می‌توان با توجه به عواملی از‌جمله کاربرد، سطح ولتاژ، نوع هادی، نوع عایق، حفاظت الکتریکی، تعداد رشته و ... دسته‌بندی کرد که در بین تمامی آن‌ها، دسته‌بندی بر اساس نوع کاربرد اهمیت بسیاری داشته و آشنایی با آن‌ها برای افرادی که به دنبال کابل مناسب برای شرایط خود هستند نیز کمک بسیاری می‌کند.

انواع کابل های برق بر اساس نوع کاربرد عبارت‌اند از:

کابل زمینی

کابل‌های زمینی را می‌توان جز انواع کابل‌های برق مهم و حساس دانست؛ چرا‌که می‌توان از آن‌ها در محیط‌های حساس نظیر داخل آب، زیر خاک و مکان‌های ثابت استفاده کرد. این کابل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نباید در مکان استفاده شده از آن‌ها، هیچ‌گونه تحرک و ضربه‌ای وجود داشته باشد. قیمت کابل زمینی به دلیل نوع طراحی متفاوت آن‌ها ممکن است نسبت به سایر کابل‌های معمولی بالاتر باشد.

کابل زمینی

کابل مخابراتی

یکی از انواع کابل‌های برق بسیار کاربردی، کابل مخابراتی است که طراحی متفاوت و جالبی دارد. در این نوع کابل‌ها از چند زوج سیم به‌هم‌تابیده استفاده شده و این موضوع نیز موجب جلوگیری از نویز تولید‌شده توسط اتصال مغناطیسی در تجهیزات مخابراتی می‌شود. البته در هنگام خرید کابل مخابراتی بهتر است با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید؛ چراکه در صورت خرید کابل اشتباه، ممکن است اختلالی در شبکه مخابراتی ایجاد شود.

کابل افشان

در کابل‌های افشان، هادی‌ها توسط عایق از یکدیگر جدا شده و در نهایت همگی توسط یک روکش عایق شده‌اند. این نوع کابل اغلب در خطوط تولید و قسمت‌های مختلف ماشین‌آلات کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های کابل افشان، قابلیت انعطاف پذیری بالای آن است که این ویژگی در برخی مواقع بسیار کاربردی است.

کابل مفتولی

کابل مفتولی جزو اولین‌های کابل برق است که از سیم‌های مفتولی تشکیل شده‌اند. در بین انواع کابل‌های برق، کابل افشان و نیمه‌افشان یا همان مفتولی، انعطاف پذیری بالایی دارند که البته میزان انعطاف کابل مفتولی نسبت به افشان کمتر است.

کابل کواکسیال

کابل برق کواکسیال به‌عنوان یک کابل برق مسی، از روکش مخصوصی برخوردار بوده و مانع از بروز اختلال و تداخل در سیگنال‌های دریافتی می‌شود. کابل برق کواکسیال با توجه به نوع کاربردی که دارد، به دو دسته THINNET و THICKNET تقسیم‌بندی می‌شود. این کابل وظیفه مهمی را در انتقال داده برای سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی بر عهده داشته و همچنین در شبکه‌های کامپیوتری به وفور مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

کابل فیبرنوری

کابل فیبر نوری جزو انواع کابل برق است که در ساختار آن به‌جای سیم، از یک یا چند فیبر نوری استفاده شده است. در این کابل یک رشته باریک و شفاف از جنس شیشه یا پلاستیک وجود دارد که قادر است اطلاعات را به وسیله نور از یک نقطه به نقطه دیگر با سرعت بسیار بالاتر نسبت به سایر کابل‌های معمولی انتقال دهد. ظرفیت انتقال اطلاعات در فیبرنوری معمولا بین 2.5 تا 10 گیگابایت بر ثانیه متغیر است.

نکات مهم درباره نصب انواع کابل برق

  1. نصب کابل‌های برق بر روی دیوار یا سقف باید با استفاده از انواع بست‌های مخصوص این کار، که از مواد عایق ساخته شده‌اند و دو عدد پیچ دارند، انجام شود.
  2. فاصله کابل از دیوار باید حداقل 2 سانتی‌متر باشد.
  3. چنانچه کابل‌ها در چند لایه بر روی بازوها یا سینی کابل نصب می‌شـوند، عـلاوه بـر حفـظ فواصل آن‌ها نسبت به هم، لازم است فاصله بین لایه‌ها نیز حداقل 20 سانتی‌متر باشد.
  4. انواع کابل های برق باید در برابر تابش مستقیم آفتاب دارای نوعی حفاظ باشند.
  5. برای حفاظت کابل در برابر عوامل مکانیکی باید لایه‌ای از آجر کنار هـم روی ماسـه چیده شود.
کدخبر: 816754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟