دیزاین دکوراسیون اتاق خواب | بایدها و نبایدها

 

طراحی اتاق خواب

اتاق خواب باید به گونه‌ای طراحی شود که سبب تجدید انرژی تحلیل رفته و تقویت روحیه‌ی شخص گردد. در قدم اول متراژ اتاق خواب بایستی درنظر گرفته شود. سپس براساس سلیقه و شخصیت فرد، سبک و رنگ اتاق انتخاب گردد. با مدنظر قراردادن اندازه اتاق، وسایل و تجهیزات تکمیل کننده نظیر تخت خواب، پرده، میز مطالعه، جاکتابی، فرش و... در سایز مناسب، چیدمان و دیزاین اتاق خواب صورت می‌گردد. حتی در صورت محدود بودن فضا از جای دادن برخی وسایل می‌توان چشم پوشی کرد.

پرده اتاق خواب، چه طرح و رنگی مناسب است؟

نصب پرده بر روی پنجره‌های اتاق خواب علاوه بر ایجاد زیبایی و تکمیل دکوراسیون، در تنظیم نور ورودی اثرگذار است. از این‌رو در کنار رنگ و طرح، جنس پرده را نیز باید در نظر گرفت. برای افرادی که برای داشتن خوابی راحت، نیاز به تاریکی مطلق دارند؛ نصب پرده از جنس بلک اوت که یک پارچه ضدنوراست و همچنین پارچه‌های سنگین لنین و مخمل مناسب است. از پیشنهاد‌های ویژه در انتخاب پرده، استفاده از پارچه‌های ضخیم و نازک در کنار یک‌دیگر است. با نصب ترکیبی دو جنس پارچه بر روی دو چوب پرده، هم نور پنجره را تنظیم می‌کند و هم در زیباتر شدن دکوراسیون داخلی کمک می‌کند.

همچنین اگر از روتختی، کاغذدیواری و فرش طرح‌دار و پرنقش و نگار استفاده می‌کنید، بهتر است پرده را ساده در نظر بگیرید. به منظور ست شدن بهتر پرده با تمام عناصر اتاق، از رنگبندی خنثی استفاده نمایید. رنگ فیلی یا خاکستری، شیری و صورتی ملایم از رنگ‌های مناسب پرده‌ی اتاق خواب هستند.

انتخاب بهترین نوع سرویس خواب

 

انتخاب بهترین نوع سرویس خواب

در زمان انتخاب سرویس خواب، به فضای اتاق توجه نمایید! در یک اتاق خواب کوچک، قرار دادن یک تخت خواب بزرگ، فضای زیادی را اشغال می‌کند و مانع رفت و آمد در اتاق و حتی جای دادن وسایل دیگر می‌شود. اگر می‌خواهید یک اتاق خواب با دکوراسیون کلاسیک داشته باشید، یک تخت چوبی حکاکی شده‌ی لوکس گزینه مناسبی برای شماست.

همچنین متریال‌های به‌ کار رفته در سرویس خواب به سبک مدرن نیز می‌تواند ام دی اف، فلزی و هایگلاس باشد. ملحفه یا روتختی را می‌توانید براساس پالت رنگی که برای دکوراسیون درنظر گرفته شده است، تهیه نمایید. برای انتخاب بهتر و آسان‌تر می‌توان قبل از ورود به فروشگاه، تصویر مشابه تخت خواب مورد علاقه‌ی خود را همراه داشته باشید و یا از فروشنده برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرید.

 

کاغذ دیواری مخصوص اتاق خواب

زمانی که حرف از دکوراسیون داخلی متناسب با یک بخش از خانه یا مکان‌های دیگر می‌شود؛ درواقع تمام عناصر و المان‌های به کاررفته در فضا دست به دست هم می‌دهند تا یک چیدمان هنری در فضا ایجاد کنند. انتخاب طرح و رنگ کاغذدیواری علاوه بر جلوه‌ی بصری که پدید می‌آورد، در بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق خواب بدون تغییر در معماری داخلی نیز نقش اساسی دارد. از این‌رو اگر اتاق خواب دارای فرش، پرده، روتختی طرح‌داراست؛ استفاده از کاغذدیواری روشن و ساده، فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. استفاده از کاغذ دیواری اتاق خواب با طرح‌های راه راه عمودی و افقی نیز دیوار را بلندتر و پهن‌تر از حالت واقعی‌اش به نمایش می‌گذارند.

 برحسب سن شخص، سلیقه و سبک بکار رفته در اتاق می‌توانید از انواع و اقسام طرح و رنگ‌های کاغذدیواری برای پوشش دیوارها استفاده نمایید. در سبک کلاسیک استفاده از طرح‌های متنوع داماسک، راه راه، نقش و نگار، ساده و بافت می‌توان استفاده کرد. همچنین در سبک مدرن تنوع در طرح‌هایی همچون بتن، شاخه و برگ، درخت و درخچه، آبرنگی، پوست، آجر، هندسی، سه بعدی و پتینه پاسخگوی هر سلیقه ودکوراسیونی می‌باشند.

کاغذ دیواری اتاق خواب

نورپردازی

برای روشنایی اتاق خواب بهتراست از نوری نزدیک به نور خورشید همانند نورهای ال ای دی استفاده شود. علاوه‌بر آن برای طراحی فضایی آرامش بخش، استفاده از نور با تناژ آبی و انعکاس غیرمستقیم آن بر روی یک سطح همچون دیوار روشی کاربردی است. همچنین استفاده از آباژور یا چراغ مطالعه در این فضا با مدل و طرحی که از سبک اتاق پیروی کند، در تکمیل دکوراسیون اتاق خواب اثرگذار خواهد بود.

انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب

ترکیب رنگ‌های آبی و سفید در کنار رنگ طوسی یک پالت رنگی تسلابخش را برای دکوراسیون اتاق خواب به ارمغان می‌‌آورد.

  • رنگ قهوه‌ای، سفید و کرم به همراه یک اکسسوری به رنگ سبز مثل یک تابلو با یک منظره از طبیعت ظاهری زیبا و شهری به اتاق خواب می‌بخشد.
  • پالت رنگی سبز-آبی، زرد-لیمویی، سفید، طوسی روشن نمونه‌ی دیگری از رنگ‌های مناسب اتاق خواب می‌باشند. استفاده از این تناژهای رنگی در کنارهم در بزرگ نشان دادن فضا اثرگذار است.
  • به کاربردن رنگ طوسی در تن رنگی مختلف تیره تا روشن در یک اتاق خواب بسیار مناسب است. رنگ طوسی یا خاکستری با وجود خنثی بودن، یکی از رنگ‌هایی است که اتاق خواب را به یک  فضای مدرن و شیک تبدیل می‌کند.
  • ترکیب رنگ سبز-روشن، گلبهی و زرد انرژی بخش اتاق خواب شما خواهد بود. به‌ طوری‌که با چنین رنگبندی، صبح‌ها برای شروع کار روزانه خیلی راحت‌تر از خواب بلند شده و از تخت گرم و نرم خود دل می‌کنید.

طراحی اتاق خواب شیک و ساده

طراحی اتاق خواب شیک و ساده

صرفا وسایل لوکس و گران‌قیمت همیشه سبب شیکی در دکوراسیون اتاق خواب نمی‌باشند. در اصل با چیدمان و ترکیب رنگ درست، می‌توان از یک اتاق خواب ساده و شیک لذت برد. استفاده از کاغذدیواری با رنگ‌هایی همچون سفید، طوسی و بژ و همچنین قراردادن یک تخت مدرن در مقابل دیوار شاخص؛ فضای اتاقتان را کاملا شیک و اقواگر خواهید نمود. روتختی، بالش و پرده را از رنگ‌های روشن همچون صورتی کمرنگ و گلبهی انتخاب کنید. تا سبب روح بخشیدن به اتاق خواب گردند. انعکاس نور طبیعی بر این فضا سبب دلبازی و بزرگ‌تر نشان داده شدن فضای داخلی اتاق خواب می‌گردد.

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

در دکوراسیون اتاق خواب دخترانه اول از همه سن آن و بعد روحیه و شخصیت دخترانه‌اش حائز اهمیت است. در اتاق خواب دختر بچه‌ها، ایجاد فضایی دخترانه و در عین حال کودکانه از اهمیت بالایی برخوردار است. دختران نوجوان و جوان نیز، بیشتر تمایل دارند از دکوراسیون‌های سبک مدرن و مینیمالیست با رنگبندی اسپرت همچون سفید و صورتی استفاده نمایند. ست بودن تمام وسایل و ایجاد هارمونی در رنگ و طرح برای دختران بسیار مهم تلقی می‌شود.

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

با وجود شیطنت و شخصیت پرجنب‌و‌جوش پسران، استفاده از رنگ‌های گرم همچون قرمز در اتاق خواب آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است دکوراسیون اتاق پسرانه را متعادل طراحی کنید. فقط به این نکته نیز دقت کنید که استفاده‌ی بیش از حد از رنگبندی سرد به تنهایی در هر دکوراسیونی، توصیه نمی‌شود. لذا با انتخاب اکسسوری‌هایی به رنگ گرم مثل کوسن و بالش محیط اتاق خواب پسرانه را به تعادل برسانید.  

 

کدخبر: 870758 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟