کاغذ کرافت از کجا بخرم

www.papiere.ir

کاغذ کرافت چیست؟

اولین نمونه این کاغذ توسط کارل اف دال، در سال 1880 تولید شد. نام این محصول از کلمه‌ای آلمانی به‌معنی قوی، الهام گرفته‌شده است. برای تولید این محصول ابتدا چوب به خمیر، تبدیل‌شده و توسط سولفات پردازش می‌شود، تا استحکام آن افزایش پیدا کند. محصول تولید‌شده در این روش، مستحکم، بادوام و قهوه‌ای‌رنگ است. از کاغذ و مقوای طرفه، در ابتدا برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده می‌شد؛ اما به‌مرورزمان، برای کاربردهای دیگر نیز از آن استفاده شد. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت papiere مراجعه نمایید.

فرایند تولید این کاغذ

همانند همه روش‌های تولید کاغذ، ابتدا باید لگنین و سلولز موجود در چوب را از یکدیگر جدا کنند؛ زیرا وجود لگنین موجب کاهش کیفیت کاغذ می‌شود. برای این کار باید تراشه‌های چوب با هیدروکسید سدیم و سولفید سدیم پخته شود، تا دو ماده گفته‌شده از هم جدا شوند. محصول باقی‌مانده از این فرایند، تفاله چوب جامد و الکل سیاه است. این تفاله‌های باقیمانده را با انجام فرایندهای مختلف، به کاغذ کرافت تبدیل می‌کنند.

رنگ‌های مختلف کاغذ و کرافت رولی

کاغذ کرافت رنگی

به‌طورکلی کاغذ کرافت را می‌توان به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • معمولی: خالص‌ترین نوع کرافت که از دوام بالایی برخوردار است و به دلیل PH خنثی، فاقد هرگونه مواد سمی است.

  • سفید: کاغذی که ظاهری بسیار شیک دارد و در برابر نفوذ آب و روغن مقاوم است.

  • سیاه: کاغذ سیاه برای بسته‌بندی مواد غذایی مناسب نیست و از آن بیشتر برای تولید محصولات هنری و تبلیغاتی استفاده می‌شود.

  • رنگی: بیشترین استفاده این کاغذ در پروژه‌های هنری است؛ زیرا در تمامی رنگ‌ها موجود است.

بررسی ویژگی‌های کاغذ کرافت

ویژگی‌های متعدد این محصول، موجب‌شده است تا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد و در بسیاری از صنایع، مورداستفاده قرار بگیرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قدرت و استحکام

این کاغذ تحمل فشارهای زیاد را دارد و به همین دلیل به‌خوبی از وسایل، محافظت می‌کند. به‌تازگی کاغذهای باکیفیت‌تر و ارزان‌تر از جنس‌های دیگر نیز، تولید‌شده است؛ ولی هیچ‌کدام، استحکام کرافت را ندارند. در نتیجه، همچنان در بسیاری از صنایع ترجیح می‌دهند، از این کاغذ استفاده کنند؛ زیرا کارتن‌ها و بسته‌بندی‌های ساخته‌شده با آن، بسیار مستحکم است و می‌توان وسایل سنگین را با آن حمل کرد.

محافظ و ضدلغزش

ویژگی ضدلغزش بودن، موجب می‌شود در بین لایه‌های مختلف یک بسته‌بندی، از کاغذ کرافت استفاده شود، که از شکستگی و آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. این ویژگی، موجب افزایش سرعت ارسال و بسته‌بندی محصولات می‌شود؛در نتیجه هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

دوستدار محیط‌زیست

تنوع مواد اولیه به‌کاررفته در مراحل تولید این کاغذ، کم است و به‌راحتی در طبیعت تجزیه می‌شود. ویژگی دیگر این کاغذ، قابل‌بازیافت بودن آن است. یعنی شما می‌توانید رول‌های جدید ایجاد و در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده کنید. هیچ‌گونه ماده سمی در مراحل تولید این کاغذ، به‌کار گرفته نمی‌شود. به همین دلیل، می‌توان گفت خطری برای طبیعت ایجاد نمی‌کنند.

کاغذ و مقوای طرفه

قیمت مناسب

قیمت تمام‌شده این کاغذ، نسبت به سایر محصولات کاغذی بسیار ناچیز است و به همین دلیل در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود:

  • البته کاغذ لاینر ارزان‌تر از این کاغذ است؛ اما استحکام آن را ندارد.

بهداشتی

به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در مراحل تولید، از این کاغذ می‌توان در صنایع دارویی و بسته‌بندی مواد غذایی نیز استفاده کرد.

ابعاد متنوع

یکی از برتری‌های کاغذ کرافت، نسبت به سایر محصولات، امکان تولید بسته‌بندی در ابعاد مختلف است. هزینه تولید این کاغذ، ناچیز است. به همین دلیل در وزن‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شود و می‌تواند نیاز صنایع مختلف را برطرف کند.

آیا کاغذ و مقوای طرفه ضد آب است؟

ازآنجایی‌که ماده اولیه این محصول، چوب است، قطعاً در برابر آب آسیب خواهد دید. حتی درخت‌ها نیز اگر مدتی طولانی در معرض آب و رطوبت بالا قرار بگیرند، دچار آسیب می‌شوند و آب به داخل آن‌ها نفوذ می‌کند. البته اگر در جایی از آن استفاده می‌کنید که کاغذ و مقوای طرفه، به‌طور دائم در معرض رطوبت است، می‌توانید با استفاده از برخی مواد شیمیایی خاص، مقاومت آن را افزایش دهید.

بررسی کاربردهای کاغذ کرافت رولی

از کاغذ کرافت رولی، به دلیل مقاومت بالا در صنایع و بخش‌های مختلف، استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از این بخش‌ها اشاره‌کرده و کاغذ مناسب برای آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

کاغذ کرافت رولی

 

  • خیاطی و مصارف بیمارستانی از کاغذ 38 گرمی استفاده می‌کنند.
  • در بسته‌بندی میوه، صیفی‌جات، خشکبار و مواد غذایی از کاغذ 70 گرمی استفاده می‌شود.

  • برای بسته‌بندی سیمان، آرد و محصولات صنعتی از کاغذ 130 گرمی (گرماژ) استفاده می‌شود.

  • در طراحی و تولید ورق کارتن از کاغذهای 70 تا 75 گرمی استفاده می‌شود.

  • در بسته‌بندی فروشگاه‌های اینترنتی و استفاده در صنعت چاپ از کاغذ با وزن‌های مختلف استفاده می‌شود.

چگونگی تعیین قیمت این کاغذ

قیمت کاغذهای کرافت بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود؛ یعنی هرچه وزن کاغذ بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. مورد بعدی که بر قیمت کاغذ تأثیر می‌گذارد، محل تولید آن است. به‌طور‌مثال، کاغذ ایرانی از خارجی ارزان‌تر است و کاغذهای تولید‌شده در ایران، نیز بسته به نوع و منطقه تولید، قیمت‌های مختلفی دارند.

چگونگی خرید کاغذ و مقوای طرفه

قبل از اینکه به فکر پیداکردن محلی برای تهیه کاغذ کرافت باشید، ابتدا میزان نیاز خود را مشخص کنید. اگر مصرف شما ناچیز است، می‌توانید این کاغذ را از طریق لوازم‌تحریرها تهیه کنید؛ اما اگر به میزان زیادی از این کاغذ نیاز دارید، می‌توانید به عمده‌فروشان مراجعه کنید. روش دیگری نیز برای تهیه این کاغذ وجود دارد، که می‌توانید از طریق آن، نیازهای عمده و جزئی خود را تهیه کنید و آن‌ها فروشگاه‌های اینترنتی هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت این فروشگاه‌ها، میزان موردنظر خود را مشخص کنید و با پرداخت هزینه، کاغذ را در محلی تعیین‌شده تحویل بگیرید. کاغذ و مقوای طرفه یکی از این فروشگاه هایت.

جمع‌بندی

کاغذ کرافت یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین کاغذهای موجود در بازار به‌حساب می‌آید، که دوستدار طبیعت، ضدلغزش، مستحکم، زیبا و ... است. به همین دلیل می‌توان از آن در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف استفاده کرد.

 

کدخبر: 880355 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟