قیمت نئوپرن چقدر است؟  (ویژه پیمانکاران و کارفرمایان)

 

نئوپرن چیست؟ قیمت نئوپرن به چه عواملی بستگی دارد؟

ضربه گیر الاستومری نئوپرن، گاه به اندازه یک اسفنج  نرم و گاه به اندازه یک لاستیک ماشین می‌تواند سخت و سفت باشد. در هر حال، شکل پذیری و قابلیت الاستیکی منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. نئوپرن یا بالاشتک الاستومری، می‌تواند سازه را با ارتعاشات و جابه جایی‌های وارده ناشی از حرکت اجسام سنگین یا زلزله در جهت‌های مختلف همگام ‌سازد. اما پس از آن، با تکیه بر قابلیت الاستیکی خود، به حالت اولیه باز می‌گردد و سازه را در برابر آسیب‌های احتمالی ایمن می‌سازد. درواقع، تکیه گاه نئوپرن، با مکانیزم جذب انرژی و آزاد کردن آن با تغییر شکل خود، عمل می‌کند. ضربه گیر نئوپرن، دوام و پایداریی بالایی دارد و می‌تواند برای سالیان سال بدون توقف به عنوان تکیه گاه الاستومری عمل کند. با استفاده از نئوپرن، عمر مفید سازه‌هایی چون پل افزایش و نیاز به دوره تعمیر و نگه‌داری کاهش می‌یابد که این می‌تواند در حفظ بودجه‌های راهسازی، بسیار موثر باشد. تعبیه تکیه‌گاه‌های نئوپرن در پایه‌های پل، احتمال مسدود شدن پل در حین زلزله را به شدت کاهش می‌دهد که این می‌تواند در امر امداد رسانی در چنین مواقع اضطراری، امتیازی موثر باشد.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی نئوپرن و ویژگی‌های آن به عوامل موثر بر قیمت نئوپرن اشاره کنیم. کارفرمایان و پیمانکاران محترم که قصد خرید نئوپرن و استفاده از آن در سازه هایی هم چون پل را دارند می توانند با مطالعه این مقاله به اطلاعات کاملی از این محصول دست پیدا کنند.

ویژگی و مشخصات بالشتک الاستومری چیست؟

تیکه‌گاه‌های الاستومری نئوپرن، بسته به ابعاد، تعداد لایه‌های لاستیک طبیعی یا مصنوعی، مسلح بودن یا نبودن به صفحات فولادی و...، انواع مختلفی را شامل می‌شوند که هر کدام مشخصات مکانیکی و ویژگی‌های منحصر به خود را ارائه می‌دهند. بنابراین در کنار تفاوت قیمت انواع نئوپرن، برای کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات مکانیکی ضربه گیر الاستومری نئوپرن و انطباق آن با موارد مورد نیاز، باید به دیتاشیت ارائه شده از تولید کننده، مراجعه نمایید. اما از مشخصات مکانیکی و ویز‌گی‌های ثابت در انواع نئوپرن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • قابلیت الاستیکی خوب
  • مقاومت فشاری بالا
  • دوام و عمر مفید بالا
  • قدرت جذب انرژی یا میرایی بالا
  • شکل پذیری عالی
  • پایداری در برابر عوامل محیطی مخرب
  • مقاوم در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر واکنش‌های شیمیایی و خورده شدگی ناشی از آن
  • قابل سفارش در ابعاد دلخواه

انواع ضربه گیر الاستومری نئوپرن کدام است؟

تکیه‌گاه‌های ضربه گیر نئوپرن، بسته به جنس و نوع اجزای ساخته شده از آن، انواع مختلفی را شامل می‌شوند. بالشتک الاستومری در تکیه‌گاه ضربه گیر نئوپرن، می‌تواند از جنس لاستیک طبیعی و یا مصنوعی ساخته شود که به ترتیب با عنوان نئوپرن با میرایی کم و نئوپرن با میرایی بالا شناخته می‌شود. به طور کلی، نئوپرن با میرایی بالا (نئوپرن ساخته شده از لاستیک مصنوعی)، علاوه بر قدرت جذب انرژی، به مراتب مشخصات و عملکرد بهتری را نسبت به نئوپرن با میرایی کم ارائه می‌دهد. به طوری که می‌تواند سالیان سال در معرض انواع ارتعاشات وارده قرار بگیرد و بدون آسیب باقی و به فعالیت خود ادامه دهد. تکیه گاه‌های ضربه گیر الاستومری نئوپرن، می‌توانند به روش‌ها و اجزای مختلف مسلح و برای عملکرد در برابر بارهای سنگین، ارتعاشات زیاد و شرایط ویژه طراحی و عرضه ‌شوند. از انواع ضربه گیرهای الاستومری رایج، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

نئوپرن مسلح به صفحات فولادی

  • نئوپرن مسلح به صفحات فولادی: تکیه‌گاه ضربه گیر نئوپرن مسلح، از بالشتک الاستومری به همراه صفحات فولادی، تشکیل می‌شود. صفحات فولادی به صورت لایه‌ایی و موازی با بالشتک الاستومری، لاستیک‌های نئوپرن را تقویت می‌کنند. ضربه‌گیر نئوپرن مسلح، علاوه بر مقاومت فشاری بالا، مقاومت کششی عالی را نیز تضمین می‌کند. علاوه بر این، با قرارگیری صفحات فولادی در وجه زیر و روی بالشتک الاستومری، علاوه بر بهبود عملکرد آن، می‌توان امکان اتصالات مکانیکی را برای اجرای ضربه‌گیر فراهم ساخت. این دسته از نئوپرن، برای مقابله با تنش‌های کششی و فشاری زیاد طراحی می‌شوند.یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نئوپرن، تعداد لایه و ضخامت‌های صفحات فولادی مورد استفاده در بالشتک الاستومری مسلح بوده، که بسته به قدرت باربری مورد انتظار و شرایط پروژه، محاسبه و تعیین می‌شود. به طور کلی، حضور تقویت کننده‌های فولادی در نئوپرن، مشخصات مکانیکی آن را افزایش می دهد.
  • نئوپرن هسته سربی: ضربه‌گیر الاستومری هسته سربی، نئوپرنی طراحی شده برای تحمل نیروهای فشاری بسیار بالا است. این نوع تکیه گاه، از چند لایه بالشتک نئوپرن به همراه هسته‌ایی استوانه‌ایی از جنس سرب ساخته شده است. هسته سربی تعبیه شده در این دسته نئوپرن می‌تواند تک یا چندگانه باشد تا حداکثر انعطاف پذیری را شامل شود. در هر صورت، حضور سرب در این نوع تکیه‌گاه، ظرفیت باربری نئوپرن را به مراتب افزایش و قدرت انتقال نیرو آن را نیز بهبود می‌بخشد. به طور کلی می‌توان گفت، نئوپرن هسته سربی، سیستمی دو جزئی است که در آن وظیفه جذب انرژی، تغییر شکل و بازیابی به عهده بالشتک الاستومری و وظیفه باربری و انتقال نیرو بر عهده هسته سربی می‌باشد.
  • نئوپرن تفلونی: نئوپرن تفلونی، از بالشتک‌های لاستیکی طبیعی یا مصنوعی تجهیز شده به روکش تفلونی، با یا بدون محفظه فولادی تشکیل می‌شوند. روکش تفلونی تعبیه شده در وجه فوقانی بالشتک الاستومری این ضرب گیر نئوپرن، سبب می‌شود تا این تکیه گاه در حین ارتعاشات و جابه‌جایی‌های وارده، اصطحکاک بسیار کمی را شامل و در پی آن به راحتی و آزادانه بلغزد و تغییر شکل دهد. این نوع ضربه گیر الاستومری، در برابر انواع تهاجمات شیمیایی و انواع عوامل محیطی مخرب همچون رطوبت مقاوم بوده و در هر نوع شرایط دمایی، بدون کوچکترین ضعف، می‌تواند عمل کند. ضربه گیر نئوپرن تفلونی محفظه دار، جهت کنترل ارتعاشات و جابه جایی‌های‌ وارده به سازه بر اساس درجه آزادی به صورت سه دسته نئوپرن تفلونی با حرکت ثابت، هدایت شونده و لغزش آزاد طراحی و ساخته می‌شود. رفتار کشویی نئوپرن تفلونی، منجر به همگام شدن سازه با ارتعاشات ناشی از زلزله، انبساط و انقباض، بارگذاری چرخه‌ایی و دیگر عوامل موثر در حرکت رفت و برگشتی تکیه‌گاه، می‌گردد. این می‌تواند از وقوع آسیب‌های ناشی از حرکت سازه به هر علتی جلوگیری نماید. بنابراین، سازه تجهیز شده به آن، می‌تواند بارها و بارها جابه جا شود و در نهایت به حالت اولیه باز گردد بدون آنکه از کار بی‌افتد یا دچار مشکل شود. بدین منظور است که استفاده از این نوع نئوپرن، عمدتا در کاربردهایی که دائما در معرض چرخه بارگذاری و جابه جایی های ناشی از آن هستند مثل پل‌های عظیم و اصلی که روزانه ترافیک‌ سنگینی را از انواع وسایل حمل و نقل، متحمل می‌شوند، پیشنهاد می‌گردد. نئوپرن‌های تفلونی، بر اساس سفارش مشتری می‌توانند در انواع اشکال مستطیلی، مربعی و دایره‌ایی طراحی شوند. به همین علت قیمت نئوپرن های تفلنی متفاوت می باشد و پیشنهاد می کنیم جهت مشاوره قیمت و خرید نئوپرن تفلنی با کارشناسان فروش مقاوم سازی افزیر در تماس باشید.

چرا از نئوپرن در پل سازی استفاده می شود؟

پل، از دسته انواع سازه است که روزانه، ترافیک و بارگزاری چرخه‌ایی متعدد ناشی از حرکت انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین را متحمل می‌شود. بنابراین، در صورتی که ارتعاشات و لرزش‌‌‌‌‌‌‌های ناشی از آن و همچنین نیروهای جانبی چون زلزله و باد، در طراحی پل مورد توجه قرار نگیرد، پل با اولین ارتعاش دچار آسیب شده و حوادث جبران ناپذیری را به جا می‌آورد. نئوپرن از راهکارهای رایج و کارآمد برای کنترل پل در برابر نیروهای وارده و جابه‌جایی‌های ناشی از آن است. تعبیه ضربه گیرهای نئوپرن در تکیه‌گاه‌های عمودی یا پایه‌های پل به عنوان تکیه گاه الاستومری، سبب می‌شود تا سازه در جهت جابه‌جایی‌ها و یا ارتعاشات وارده، بدون آنکه آسیب ببیند حرکت کند و پس از آن بازیابی و به شکل اولیه خود بازگردد. درواقع، ضربه گیر نئوپرن پل، ساختار بالا و پایین پل (سازه پل و پایه) را مثل غضروف بین استخوان ها در مفاصل از هم جدا می‌کند و انرژی‌‌های وارده به پل را با قدرت تمام جذب می‌کند و آن را با تغییر شکل خود دفع و به زمین منتقل می‌کند. این فرآیند می‌تواند در طول روز بارها و بارها هنگام عبور یک قطار یا یک ماشین سنگین از روی پل یا در هنگام وقوع زلزله رخ دهد. در هر صورت، ضربه گیر نئوپرن، دوام بالایی داشته و فرسوده یا از کار افتاده نمی‌شود. استفاده از ضربه گیر الاستومری نئوپرن در انواع پل، عمر مفید سازه را مستقیما افزایش می‌دهد. حضور بالشتک‌های الاستومری در ساختار پل برای دولت‌ها امتیاز آور است. زیرا با استفاده از آن، هزینه تعمیر یا تعویض پل به تعویق افتاده که این می‌تواند در صرفه‌جویی بودجه‌های عمرانی بسیار موثر باشد.

قیمت ضربه گیر نئوپرن به چه عواملی بستگی دارد؟

بالشتک‌های الاستومری نئوپرن، در بازار به صورت تعدادی به فروش می‌رسند. ضربه گیر الاستومری نئوپرن، از دسته انواع محصولاتی است که عمدتا بر اساس درخواست و سفارش کارفرما، در ابعاد، اشکال و نوع مورد نیاز و طبق مندرجات نقشه از قبل طراحی شده، ساخته می‌شود. بنابراین، قیمت نئوپرن، متغییر است. عوامل متعددی در قیمت فروش نئوپرن (بالشتک‌های الاستومری) موثر است. از این عوامل می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • جنس لاستیک نئوپرن (لاستیک طبیعی یا مصنوعی)
  • تعداد و ضخامت لایه‌های الاستومری
  • مسلح یا غیر مصلح بودن نئوپرن (در صورت مسلح بودن، تعداد لایه و ضخامت صفحات فولادی در قیمت نئوپرن موثر است.)
  • محفظه دار یا بدون محفظه بودن نئوپرن
  • داشتن یا نداشتن روکش تفلونی
  • داشتن یا نداشتن هسته سربی (در صورت تجهیز بودن نئوپرن به هسته سربی، ابعاد و تعداد سرب در قیمت نهایی نئوپرن موثر است.)
  • نوع اتصالات تعبیه شده در ضربه گیر نئوپرن برای اجرا یا نصب آن
  • شکل هندسی و ابعاد ضربه‌گیر الاستومری

بالشتک الاستومری نئوپرن

پیش بینی بازار و قیمت خرید و فروش بالشتک الاستومری نئوپرن در سال‌ 2021 تا 2026

همواره ارتعاش و تامین ایمنی سازه در برابر آن، یکی از مسائل مهم در طراحی و ساخت انواع سازه می‌باشد. تا حدی که مهندسان عمرانی، همچنان به دنبال یافتن ایده‌هایی کارآمد و موثر برای مقابله با کابوس زلزله هستند. نئوپرن و قابلیت‌هایش از دسته راهکارهای مقابله با آسیب‌های ناشی از جابه جایی یا ارتعاش سازه است که توانسته توجه مهندسان را به خود جلب نماید. به طوری که امروزه در طیف گسترده‌ای از کاربردها در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. بنابراین، رشد بازار ساخت و ساز، زمینه رشد فروش نئوپرن را تقویت خواهد کرد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار فروش نئوپرن، احتمالاً در طول دوره پیش بینی، سالانه شاهد نرخ رشد 3.4% خواهد بود. علاوه بر این، مشارکت فزاینده دولت‌های مختلف در توسعه زیرساخت های خصوصی و عمومی کشورها، می‌تواند در افزایش تقاضای محصول و در پی آن افزایش درصد نرخ رشد گزارش شده موثر باشد.

نکاتی که قبل و بعد از خرید نئوپرن باید توجه کنید!

بالشتک‌های الاستومری، قبل از خرید باید طراحی شوند تا ابعاد و مشخصات نئوپرن طبق طراحی مشخص و بنابر آن، تولید شوند. بنابراین، مهم است که قبل از سفارش تکیه گاه‌های ضربه گیر نئوپرن، از مشخصات مد نظر آن اطمینان حاصل شود تا ضربه گیر نئوپرن اشتباه ساخته نشود. علاوه بر این، باید سعی شود تا آن را از تامین کننده یا تولید کننده‌ایی معتبر و با تجربه خریداری نمود. زیرا، ضربه گیر نئوپرن، محصولی کاملا مهندسی شده است که ساخت آن باید توسط افراد متخصص و با رعایت استانداردهای بروز و معتبر انجام گردد. بعد از خرید نئوپرن، باید از کیفیت و سلامت فیزیکی آن اطمینان حاصل فرمایید. چرا که کیفیت ساخت نئوپرن و مواد تشکیل دهنده آن، می‌تواند در نتایج نهایی، بسیار موثر باشد. برای ارزیابی کیفیت نئوپرن، می‌توانید نمونه‌ایی از آن را به آزمایشگاه‌های معتبر ارائه دهید و نتایج را با مشخصات مورد انتظار، تطبیق دهید. علاوه بر این، برای اطمینان، ابعاد نئوپرن را اندازه بگیرید. شرکت مقاوم سازی افزیر، از مجموعه‌های معتبر و پیشرو در زمینه مشاوره، طراحی، تامین مصالح و اجرای طرح‌های مقاوم سازی است که خدمات خود را تضمین می‌کند. کارفرمایان و پیمانکاران پروژه های عمرانی برای خرید انواع نئوپرن و دیگر محصولات مقاوم سازی می‌توانیند با مراجعه به وبسایت ما به آدرس www.afzir.com و ارتباط با کارشناسان مقاوم سازی افزیر اقدام نمایند.

کدخبر: 883842 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟