لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

 

این صرافی‌ها اساس تمام معاملات بازار ارز دیجتال هستند؛ مانند خرید و فروش ارز، تبدیل ارزها به یک دیگر یا به پول ملی. به همین دلیل باید در انتخاب آن‌ها دقت کافی به خرج داد و فقط با نظر بقیه و تبلیغات، به یک صرافی اعتماد نکرد. در ایران امن‌ترین روش برای پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال، داشتن مجوز بانک مرکزی است. صرافی که این مجوز را از بانک داشته باشد، جزو صرافی‌های معتبر شناخته شده و شما می‌توانید با خیالی آسوده در آن به معامله بپردازید.

منظور از صرافی مجاز چیست؟

از آن جایی که ایران جزو کشورهای تحریم شده جهانی است، کاربران ایرانی نمی‌توانند از صرافی‌های بین المللی برای معامله استفاده کنند و در صورت استفاده از این صرافی‌ها و به گونه‌ای دور زدن تحریم‌ها، امکان بلوکه شدن ارز‌ها و از دست دادن دارایی برای آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل برخی از سرمایه گذاران داخلی با ایجاد صرافی‌های داخلی، معاملات ارز دیجیتال را برای کاربران ایرانی امکان پذیر کردند؛ اما مسلما فعالیت چنین بازار مالی بزرگی بدون نظارت دولتی عواقب خوبی نداشته و مجلس در سال 1401، نظارت کامل بر بازار ارز دیجیتال داخلی را به بانک مرکزی سپرد تا براساس قوانین وضع شده، صرافی‌های مجاز را مشخص کند. البته این بانک تا به امروز به هیچ صرافی مجوز فعالیت نداده و فقط براساس قوانین  و شرایطی مانند ورشکستگی صرافی، آن‌ها را مجاز یا غیرمجاز اعلام می‌کند.

ویژگی های صرافی مجاز و معتبر

در لیست بهترین صرافی ارز دیجیتال که مورد تایید بانک مرکزی نیز باشد، تعدادی ویژگی مشترک وجود دارد که عبارتند از:

تعداد کاربران

یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از معتبر بودن یک صرافی، بررسی تعداد کاربران آن است. هر چه افراد بیشتری از این صرافی استفاده کنند؛ مشخص می‌شود که در طول زمان امکانات خوبی به کاربران خود ارائه داده و با جلب اعتماد، کاربران بسیاری را جذب کرده است. البته فقط به تعداد کاربران بسنده نکنید و نظرات مثبت یا منفی آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

اپلیکیشن موبایل اختصاصی

به طور کل فعالیت صرافی‌ها در سایت مخصوص هر صرافی انجام می‌شود؛ اما در این بین بعضی از صرافی‌ها مانند صرافی آبان تتر با ارائه اپلیکیشن مخصوص، کار معاملات را برای کاربران خود راحت‌تر کرده‌اند.

امنیت

بازار ارز دیجیتال، یک بازار مالی وابسته به تکنولوژی است و هکرها می‌توانند با کمک روش‌های جدید، سیستم یک صرافی را هک و تمام ارزها را انتقال بدهند. پس امنیت بالای یک صرافی و نداشتن سابقه هک شدن از مواردی است که باید حتما به آن توجه کرده و راجع به آن تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید.

آپدیت وضعیت

از مفیدترین ویژگی‌هایی که یک صرافی می‌تواند داشته باشد، اعلام لحظه‌ای اخبار و قیمت رمز ارزها به کاربران خود است و این قابلیت صرافی را از بقیه صرافی‌ها به مراتب جلوتر می‌برد.

وبسایت

همان طور که گفته شد، اساس فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال، وبسایت است؛ پس به روز بوده و قوی بودن وبسایت یک صرافی از ویژگی‌های حائز اهمیت است. یک وبسایت خوب صرافی باید بتواند دسترسی آسان را برای کاربران خود فراهم کرده، آن‌ها را از آخرین اخبار مطلع ساخته و در نهایت با هنگ نکردن و سریع بودن، خسارتی به آن‌ها وارد نکند.

تنوع ارز دیجیتال

بهتر است پیش ازانتخاب هر صرافی، در ابتدا به لیست رمز ارزهایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند توجه کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. هر صرافی که از ارزهای دیجیتال معتبر بیشتری پشتیبانی کند، قابل اعتمادتر است؛ مانند صرافی کیف پول من.

پشتیبانی کاربر

در معاملات ارز دیجیتال حتی حرفه‌ای ترین افراد نیز گاهی به مشکل بر می‌خورند و یک پشتیبانی خوب از طرف صرافی می‌تواند راهنمای بسیار خوبی در این مواقع باشد. این پشتیبانی باید به این صورت باشد که کاربر در هر زمان و مکانی بتواند از طریق تماس یا چت با پشتیبان ارتباط برقرار کند و مشکل خود را رفع نماید.

امکان تبدیل رمز ارزها به یک دیگر

یکی از مشکلات بزرگی که برخی از صرافی‌ها دارند این است که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال را به یک دیگر ندارند؛ به طور مثال اگر یک کاربر بخواهد دوج کوین خود را به شیبا تبدیل کند، باید اول آن را به دلار، یورو یا هر پول دیگری تبدیل کرده و سپس شیبا را خریداری کند. این در حالی است که در صرافی‌های معتبر و پیشرفته می‌توان به سادگی این تبدیل را مستقیما انجام داد.

صرافی-آبان-تتر-1

صرافی آبان تتر

صرافی آبان تتر، از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایران است که از سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده است. این صرافی که از طرف بانک مرکزی جزو صرافی‌های مجاز معرفی شده، در ابتدا فعالیت خود را فقط با تتر شروع کرد؛ اما امروزه بیش از 290 ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت این صرافی پس از پشتیبانی گسترده از رمز ارزها، دریافت کارمزد بسیار ناچیز در معاملات است. در مورد انتقال داخلی ارزها نیز این صرافی هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. از دیگر مزایای این صرافی عبارتند از:

  • امنیت بالا
  • بیش از 50 هزار کاربر فعال
  • احراز هویت بسیار سریع
  • آپدیت سریع اخبار
  • تراکنش بسیار سریع
  • خرید و فروش حضوری
  • پشتیبانی 24 ساعته

صرافی کیف پول من

صرافی کیف پول من از دیگر صرافی‌های معتبر ایرانی است که مهر تایید بانک مرکزی را دارد. این صرافی سرعت بالایی در معاملات دارد و می‌توانید خرید مطمئنی را در آن تجربه کنید. از مزایای این صرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از بیش از 1200 ارز دیجیتال
  • کیف پول امن
  • تعداد کاربران بالا

در کنار این مزایا، یکی از معایبی که می‌توان برای این صرافی در نظر گرفت، کارمزد بالایی است که از کاربران خود دریافت می‌کند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال کدام است؟

برای انجام هر گونه معاملات در بازار ارز دیجیتال به عضویت در یک صرافی نیاز است و از آن‌ جایی که صرافی‌های بین المللی به دلیل تحریم‌ها به کاربران ایرانی هیچ خدماتی را ارائه نمی‌دهند، این کاربران باید از صرافی‌های داخلی استفاده کنند. برای انتخاب صرافی داخلی معتبر، بهترین روش مراجعه به لیست صرافی‌های مجاز بانک مرکزی بوده که مسئول نظارت بر بازار ارز دیجیتال ایران است. در این لیست تعداد زیادی از صرافی‌های معرفی شده‌اند که همه از اعتبار و اطمینان کافی برخوردار هستند؛ اما علاوه بر اعتبار در ویژگی‌های مشترک دیگری مانند پشتیبانی از ارزها، پشتیبانی از کاربران، امنیت و دیگر موارد کمی با یک دیگر تفات داشه و نیازمند تحقیق برای تعیین بهترین صرافی ارز دیجیتال هستند.

توجه: هیچ صرافی ارز دیجیتالی تاکنون موفق به دریافت مجوز بانک مرکزی نشده است و این مقاله صرفا جنبه معرفی و آموزش دارد.

 

کدخبر: 885452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟