هر آنچه باید در مورد وکیل سرقفلی بدانید!

 

وکیل سرقفلی کیست؟

مبحث سرقفلی یکی از مباحث پیچیده‌ای است که در اکثر موارد باعث اختلاف میان طرفین می‌شود. حال گاهی این اختلافات تا حدی بالا می‌گیرد که به واسطه قانونی برای رفع مشکل نیاز است. در این شرایط وکیل سرقفلی، با پیگیری پرونده و آگاه کردن موکل از حق و حقوقش به او کمک می‌کند که در کمترین زمان ممکن به هر آنچه که حق اوست برسد.

سرقفلی چیست؟

قبل از این که به وظایف وکیل سرقفلی اشاره کنیم ابتدا باید بدانیم که مفهوم سرقفلی چیست. سرقفلی شامل حقی است که به یک کاسب، تاجر یا بازرگان تعلق می‌گیرد از این جهت که یک ملک تجاری را آباد کرده، برای آن مشتری جمع کرده و باعث رونق کسب و کار آن شده است. حال تاجر می‌تواند این امتیاز را برای مدتی و در ازای یک مبلغ مشخص در اختیار مستاجر قرار دهد.

 

برعکس این قضیه هم ممکن است و زمانی که مستاجر یک ملک تجاری دورافتاده و بدون مشتری را آباد می‌کند، حقی به نام «حق کسب و پیشه یا تجارت» به او تعلق می‌گیرد. به موجب این حق، مستاجر نسبت به دیگران برای اجاره کردن ملک و ماندن در آن ارجحیت دارد و اگر موجر قصد داشته باشد او را بیرون کند باید مبلغی را به او پرداخت کند.

وظایف وکیل سرقفلی

زمانی که با یک وکیل سرقفلی قرارداد بستید، وکیل در قبال شما یک سری وظایف دارد. برای این که پرونده بهترین روند ممکن را طی کند و به نتیجه برسد، وکیل باید به خوبی به وظایفش پایبند باشد و به آن‌ها عمل کند. به طور کلی برخی از وظایف بهترین وکیل سرقفلی عبارتند از:

  • موکلش را در خصوص حق و حقوقش، قوانین مرتبط با املاک و مستغلات و تبصره‌های جدید آگاه کند.
  • موکلان را در خصوص قوانین مرتبط با خرید، فروش، رهن و... راهنمایی کند.
  • وظیفه وکیل سرقفلی فقط دفاع از حق و حقوق موکل در دادگاه نیست و گاهی این وکلا باید کارهای ساده‌تری همچون عقد قراردادهای ملکی را انجام دهند. عقد قرارداد زیر نظر وکیل باعث می‌شود که در آینده به مشکل نخورید و این کار تا حد زیادی در وقت و هزینه‌تان صرفه‌جویی می‌کند.
  • حضور به موقع در دادگاه و ارائه مستندات و اسنادی که روند پیگیری پرونده را تسریع می‌بخشند.
  • مشکلات مربوط به عدم تسلیم اسناد و مدارک را پیگیری کند.
  • اموری که مربوط به مالکیت و ثبت در دفترخانه املاک هستند را پیگیری کند.

شرح وظایف وکیل سرقفلی

بهترین وکیل سرقفلی چه کسی است؟

بهترین وکیل سرقفلی به خوبی با روند پرونده‌های این چنینی آشناست و می‌داند که چه اقداماتی را برای کسب نتیجه بهتر باید انجام دهد. به عبارت دیگر، وجود چندین سال تجربه باعث می‌شود که وکیل خوشنام‌تر باشد و پرونده‌های بیشتری دریافت کند.

یک وکیل سرقفلی خوب باید دلسوز باشد و به محض این که مسئولیت پرونده را بر عهده گرفت، خودش را نماینده موکل بداند و از هیچ گونه تلاشی برای برقراری عدالت دریغ نکند. وکیل باید فعال و پرانرژی باشد و تا زمانی که حقیقت را به دادگاه ثابت نکرده دست از کار نکشد.

گاهی برخی از پرونده‌ها تعجیلی هستند. در این شرایط وکیل باید بتواند در همان مدت زمان کوتاه، تمام جزئیات پرونده را به دقت موشکافی کند و پرونده را در مسیر درست قرار دهد.

حیطه فعالیت وکیل سرقفلی

وکلای سرقفلی در چندین حیطه فعالیت می‌کنند. برخی از رایج‌ترین کارهایی که این وکلا انجام می‌دهند شامل این مواردند:

  • در برخی از شرایط زمانی که فردی بدهی مالی دارد، از آنجایی که سرقفلی هم یک دارایی محسوب می‌شود، دادگاه دستور توقیف اموال را صادر می‌کند. در این شرایط وکیل سرقفلی می‌تواند چه از جانب شاکی چه متشاکی در دادگاه حضور پیدا کند.
  • وکیل سرقفلی همچنین می‌تواند دادخواست تخلیه سرقفلی را تنظیم کند. در شرایطی که موجر به هر دلیلی بخواهد ملکش را پس بگیرد و مستاجر با این تصمیم او موافقت نکند، موجر می‌تواند دادخواست تخلیه سرقفلی را تنظیم کند. در این دادخواست باید از کلمات حقوقی استفاده شود و نوشتن آن تخصص خاصی دارد که فقط وکلا از عهده آن برمی‌آیند.
  • این وکیل همچنین در زمینه فروش سرقفلی و نوشتن قرارداد هم می‌تواند فعالیت کند. زمانی که فروش ملک یا سرقفلی و عقد قرارداد را زیر نظر وکیل انجام دهید، احتمال این که بعدها بر سر یکی از سطرهای قرارداد به مشکل بربخورید خیلی کم است.

ضرورت کمک گرفتن وکیل سرقفلی

در جلسات مشاوره‌ای که وکیل سرقفلی برای شما برگزار می‌کند، شما را با حق و حقوق‌تان، هر آنچه که باید در دادگاه بگویید و... آشنا می‌کند. اگر می‌خواهید در دعاوی مرتبط با سرقفلی موفق شوید، این که با مفاهیم اولیه در این حوزه آشنایی داشته باشید از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی اگر از وکیلی کمک بگیرید که به طور اختصاصی در زمینه سرقفلی و املاک فعالیت می‌کند، به علت تسلط بالایی که این وکیل روی این مسائل دارد پرونده را به بهترین شکل ممکن پیش می‌برد.

از آنجایی که امروزه ابعاد کار این حرفه بسیار گسترده شده‌اند و هر یک از حوزه‌های وکالت هزاران تبصره و قوانین مختلف دارند، بهتر است قبل از اخذ وکیل برای پرونده‌تان ابتدا ببینید که آیا دانش و مهارتی که این وکیل دارد می‌تواند برای پرونده شما مناسب باشد یا نه‌.

چکش قاضی در کنار ماکت خانه

شاید فکر کنید که نیازی به اخذ وکیل سرقفلی ندارید و خودتان می‌توانید این پرونده‌ها را پیش ببرید و در دادگاه از خودتان دفاع کنید، اما مسئله املاک و سرقفلی به این علت که با اموال در ارتباط هستند خیلی حساسند. به همین خاطر ممکن است خودتان نتوانید قاضی را با لحن، اسناد و مدارک‌تان تحت تاثیر قرار دهید. در این شرایط ممکن است به طرز چشمگیری ضرر مالی کنید.

اگر نمی‌دانید که از کجا باید یک وکیل سرقفلی خوب و قابل اطمینان پیدا کنید، ما در مجموعه معتبر و شناخته شده عدالت آریایی، با خبره‌ترین وکلای سرقفلی همکاری می‌کنیم. وکلای ما از دانش آکادمیک کافی و تجربه بالایی برخوردارند و هر آنچه که از یک وکیل سرقفلی انتظار دارید را در اختیارتان قرار می‌دهند.

اگر قصد مشورت یا اخذ وکیل سرقفلی را دارید با شماره تلفن مجموعه عدالت آریایی 02122097090 تماس حاصل فرمایید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در خصوص حیطه کاری وکلای مجموعه عدالت آریایی می‌توانید به وبسایت ما در edalatariyayi.com مراجعه نمایید.

کدخبر: 892672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟