کشف بهترین مکان های دیدنی بوشهر

 

استان بوشهر، به دلیل قرار گرفتن در حاشیه سواحل خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت ماهیگیری، وجود مخازن گاز طبیعی و نفت، کشاورزی و باغات نخل و داشتن نیروگاه اتمی از اهمیت استراتژیک و اقتصادی خاصی برخوردار است؛ به گونه ای که به پایتخت انرژی ایران نیز معروف شده است. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی بوشهر، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

بوشهر کجاست؟

بوشهر یکی از شهرهای بندری در جنوب غربی ایران است که در استانی با همین نام قرار دارد. این شهر بندری، هزاران سال قدمت داشته و به دوره ساسانیان باز می گردد. اگر از تهران به بوشهر بروید، باید مسافتی در حدود 1100 کیلومتر را طی کنید. وسعت این استان 27653 کیلومتر مربع بوده و از جنوب و غرب با سواحل خلیج فارس، از شمال با استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق با استان فارس و از جنوب شرقی با استان هرمزگان همسایه است.

سواحل زیبا، طبیعت بکر، بناهای تاریخی و نخلستان های سرسبز در کنار سایر جاذبه های گردشگری، بوشهر را به شهری توریستی تبدیل کرده است. در ادامه با برخی از جاهای دیدنی آن آشنا می شویم.

نخلستان های بوشهر

نخلستان مانند نگینی بر انگشتر استان بوشهر یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری این شهر است. این نخلستان ها تنوع بالایی از خرما را در بوشهر دارند و در زبان محلی به آن ها «نخیلات» می گویند. بیشترین تعداد نخل و نخلستان را می توان در شهرستان دشتستان و آبپخش مشاهده کرد.

اگر از شهر آبپخش عبور کنید، چشم انداز زیبای نخلستان های سرسبز و بلند ورودی شهر شما را حیرت زده می کند. در استان بوشهر در حدود 6 میلیون اصله نخل و بیش از ۳۹ هزار هکتار جنگل نخل وجود دارد؛ البته علاوه بر خرما، مرکبات، لیمو و انار نیز در این مناطق می روید.

بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی شهر در محله دهدشتی و بافت قدیمی بوشهر قرار گرفته است. این بازار به عنوان مرکز اصلی تجارت و با حدود ۲۵۰ باب مغازه از دوره قاجار با معماری زیبا و دیدنی به یادگار مانده است. ویژگی شگفت انگیز این جاذبه تاریخی آن است که برف و باران به داخل آن نفوذ نکرده ولی نور خورشید را به خوبی جذب می کند.

انواع خرما، حلوای سنگک، خارک پخته، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی و رنگینک از سوغاتی های خوشمزه و عباى پشم شتر، گرگوربافى، حصیربافى، توربافی، تونیره بافی، دولچه، گلیم و گبه، نمدمالی، سفال و سرامیک از صنایع دستی بوشهر هستند. اگر به این شهر سفر کردید و قصد خرید سوغاتی برای عزیزان خود را داشتید، بازدید از بازار قدیمی را فراموش نکنید.

خلیج نایبند بوشهر

خلیج نایبند بوشهر

این خلیج با سواحل زیبا و زلال خود، در میان عسلویه، بید خون، نخل تقی و هاله قرار دارد. این بخش از آب های خلیج فارس، سواحل ماسه ای و صخره ای شگفت انگیزی را در خود جای داده که ارتفاع صخره های آن در برخی نقاط به 10 متر نیز می رسد.

سواحل بکر، آرامش عمیق و پوشش گیاهی بی نظیر این منطقه، آن را به یکی از جاهای دیدنی بوشهر تبدیل کرده که بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

ساحل ریشهر

ریشهر در حاشیه خلیج فارس و حدود 8 کیلومتری بوشهر قرار گرفته است. قدمت این منطقه باستانی به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد تخمین زده می شود. در ساحل ریشهر، کتیبه ها، اشیا و بناهای تاریخی و کهن بسیاری کشف شده است.

از روی آجر نوشته های آن مشخص شده که در دوران باستان، به این منطقه «لیان» گفته می شد. از طرفی یکی از راه های ارتباطی بین تمدن های بزرگ شرق و غرب جهان به شمار می رفت. وجود ساحل شنی زیبا در کنار آب های کم عمق باعث شده که هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری برای تفریح و استراحت، خود را به ساحل زیبای ریشهر برسانند.

بندر سیراف بوشهر

بندر سیراف بوشهر

از بزرگ ترین بندرهای تاریخی ایران می توان به بندر سیراف در شهرستان کنگان استان بوشهر اشاره کرد. این بندر که در حال حاضر به نام بندر طاهری نیز شناخته می شود در دوره ساسانیان و پس از آن جزء پررونق ترین بنادر کشور به شمار می رفت. به گونه ای که در زمان رونق جاده ابریشم، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت بین المللی داشته و ایران از طریق این منطقه، روابط تجاری بسیاری با ماداگاسکار در آفریقا، روم و یونان در اروپا و کانتون چین در آسیا داشته است.

اگر نگاهی به سبک معماری بندر سیراف بیندازید، متوجه شباهت آن با روستای ماسوله در شمال کشور خواهید شد. مسجد جامع سیراف، یکی از بناهای قدیمی این شهر است که قدمت آن به حدود سال 188 هجری قمری می رسد. سیستم آبرسانی هوشمند ساسانی و گوردخمه ها از دیگر جاذبه های این بندر بوده که گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به بوشهر سفر می کنند.

سخن آخر

یکی از شهرهای توریستی و بندری ایران، بوشهر است که در بین مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به جنوب ایران را دارند، بسیار محبوب و پرطرفدار محسوب می شود؛ به همین دلیل در این راهنمای سفر به بوشهر شما را با جاهای دیدنی این شهر آشنا کردیم.

برای گشت و گذار در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و تجربه یک سفر خاطره انگیز، کافی است از سایت فلای تودی، بلیط تهران بوشهر و یکی از هتل های این شهر را رزرو کنید.

کدخبر: 899016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟