چطور بین کارکنان یک سازمان ایجاد انگیزه کنیم؟

 

درصورتی که راه حل و پاسخ درستی برای این سوال پیدا و ارائه کند، شرکت مانند دیگر شرکت‌های عادی نیست و کارکنان آن با تمام تلاش برای موفقیتش تلاش می‌کنند. شاید جزئی از مدیران کسب و کار باشید و به دلیل اهمیتی که برای نیروی انسانی خود قائل هستید، به این مقاله رسیدید. تا پایان همراه باشید تا به شما چند راهکار عالی پیشنهاد کنیم.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان سی ار ام روی لینک داده شده کلیک کرده و توضیحات کامل درباره سی ار ام و انواع آن را مطالعه فرمایید.

انگیزش در سازمان به چه معناست؟

هرکدام از کارکنان یک شرکت در ابتدا همکاری تعهد، انرژی و نوآوری را در کار خود دارند. اما حفظ این تعهد و انگیزه برعهده مدیران است تا عملکرد آن‌ها را بالا ببرد. باید به این نکته توجه داشته باشید همانطورکه کارکنان شما دارای ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی هستند، ایجاد انگیزه هم در آن‌ها یکسان نیست.

اهمیت انگیزه کارکنان در محیط کاری شان به حدی است که استخدام افراد بی انگیزه می‌تواند شما را تخلیه و ناامید کرده و مانند ویروسی مسری و خطرناک بین تمام نیروهای شما منتشر شود. در نتیجه هیچکدام از افراد تمایلی برای رسیدن به موفقیت ندارند و دچار روزمرگی می‌شوند.

مهم‌ترین مفهوم در مدیریت؛ اصول ایجاد انگیزه در کارکنان

بدیهی است که هدف تمام مدیران رشد سازمان و افزایش بازدهی سازمان است. بنابراین می‌توانند با استفاده از اصول  ایجاد انگیزه در کارکنان باعث افزایش کارایی، ایجاد علاقه به انجام وظایف و در نهایت رشد سازمانشان شوند.

مدیران سازمان برای ایجاد انگیزه در کارکنان چه کاری باید انجام دهند؟

همه کارکنان یک سازمان تمایل دارند، تلاش‌هایشان مورد توجه مدیر قرار بگیرد. درواقع می‌خواهند انجام وظایفشان توسط مدیریت سازمان کوچک و بی اهمیت نباشد و شرایط مناسبی را برای ادامه همکاری برای او فراهم کند. مدیران کسب وکار با رعایت اصول زیر می‌توانند به ایجاد انگیزه بین نیروهایشان کمک کنند.

1.    ایجاد انگیزه در کارکنان؛ امنیت شغلی

شما باید به عنوان مدیر سازمان این اطمینان را به نیروی خود بدهید که قرار نیست همکاری کوتاه مدتی با او داشته باشید. درواقع احساس امنیت شغلی به او بدهید و ترس از دست دادن شغل را بگیرید تا با تمام تلاش وظایفش را انجام دهد.

2.    ارتباط درست بین مدیر و کارمند؛ دومین عامل ایجاد انگیزه در کارکنان

از دیگر مهم‌ترین اصول ایجاد انگیزه بین کارکنان، حس تعامل و ارتباط درست بین آن هاست. مدیری که خودش را از جمع نیروهایش دور کند ومتوجه مشکلات و مسائلی که نیروها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نباشند، انگیزه ادامه همکاری و تلاش نیرو را از او می‌گیرد. در عوض عدم تعهد، ناامیدی و عدم وفاداری را به او می‌دهد.

3.    شرایطی برای پیشرفت و ایجاد انگیزه در کارکنان

هم مدیران سازمان و هم نیروهای آن باید درک درستی از کارگروهی داشته باشند. باید بدانند که پیشرفت هرکدام از افراد می‌تواند در بین سایرین انگیزه ایجاد کند و درنهایت منجربه پیشرفت سازمان شود. این وظیفه مدیر است که بستری را برای پیشرفت کارکنان خود ایجاد کرده تا به واسطه آن کل سیستم پیشرفت کند.

4.    جلب اعتماد مهم‌ترین اصل ایجاد انگیزه کارکنان

یک مدیر موفق همیشه سعی می‌کند در رفتار و گفتارش با نیروی خود صداقت داشته باشد تا بتواند باعث ایجاد انگیزه در کارکنانش شود.

عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان چیست؟

عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان چیست؟

از جمله عواملی که باعث ایجاد انگیزه بین کارکنان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش دانش کارکنان به واسطه آموزش‌های مرتبط
  • ایجاد تعامل و دوستی با سایر اعضای گروه
  • شنونده بودن مشکلات کارکنان و تلاش برای حل مشکلات
  • پاداش‌هایی هرچند کم هزینه برای افزایش انگیزه کارکنان
  • در نظر گرفتن بارش فکری
  • اجازه آزادی عمل برای هر نیرو در انجام وظایف
  • پراخت حقوق و مزایا متناسب با توانایی و مهارت
  • استفاده از نظرات نیروها در تصمیمات مهم سازمان

11 راه ایجاد انگیزه در کارکنان

یک مدیر با تجربه می‌داند که نیروی کار امروز با نیروهای 10 سال پیش بسیار متفاوت هستند. بنابراین روش‌های ایجاد انگیزه و تعامل هم در آن‌ها تفاوت‌های زیادی دارد. به عنوان یک شرکت طراحی سایت در مشهد با تجربه ای چند ساله به شما پیشنهاد می‌کنیم، بعد از استخدام نیروانسانی به منظور شناخت بیشتر با روحیات و شخصیتش، از تست‌های شخصیت شناسی استفاده کنید و از او بخواهید نتیجه تست را برای شما ارسال کند.

راه ایجاد انگیزه در کارکنان

اما بطور کلی می‌توانید از روش‌های زیر برای ایجاد انگیزه در کارکنان سازمانتان استفاده کنید:

  1. برای ایجاد انگیزه و افزایش روحیه کارکنان، از او به خاطر انجام وظایفش قدر دانی کنید
  2. مشوق یادگیری برای آن دسته از کارمندانی باشید که در زمینه آموزش و یادگیری تلاش می‌کنند.
  3. به کارمندان خود دید درستی از مقصد و آینده ای که برای سازمان در نظردارید، بدهید تا بتوانید با بصیرت رهبری کنید.
  4. چرایی انجام هرکاری را به نیرو تفهیم کنید تا او از اهمیت انجام وظایف شخصی اش در سازمان مطلع شود.
  5. همه شرکت‌ها و سازمان‌ها دارای اهداف بزرگی هستند که برای رسیدن به آن‌ها باید مرحله به مرحله پیش بروند. پس بهتراست اهداف کوچکتری را هم در همین راستا درنظر داشته بگیرید تا با رسیدن به آن‌ها بتوانید یک انگیزه عالی در بین افراد سازمان ایجاد کنید.
  6. به تیم خود به واسطه ساعت کاری منعطف یا مرخصی نامحدود انعطاف بدهید.
  7. نیروی انسانی شما باید 8 ساعت از روز خود را در محیط کار بگذراند. بنابراین با فضایی دلپذیر و دوستانه شرایط کاری مناسبی برایش ایجاد کنید.
  8. مدیر یک سازمان باید با سیاست رفتارکند و این حس را به کارکنان خود القا کند که اینجا بهترین سازمانی است که می‌تواند در آن مشغول به فعالیت شود.
  9. بهتراست زمانی از روز یا هفته را برای جلسات بارش فکری درنظربگیرد تا به این شکل کار گروهی را در سازمان خود ترویج دهد.
  10. به عنوان یک مدیر عامل باید سازمانش را به بخش‌های کوچکتری تقسیم بندی کند و مدیریت هر قسمت را به شخصی مناسب بسپارد.
  11. متاسفانه بعضی از شرکت‌ها وسازمان ارتباط بین کارکنان با هم یا با سایر شرکت‌ها برایشان خوشایند نبوده و سیاست انگلیسی "تفرقه بنداز، پادشاهی کن" را پیش می‌گیرند. اما غافل از اینکه علاوه بر ایجاد حس عدم اعتماد، انگیزه افراد را هم نابود می‌کنند.

شاخص‌های انگیزش در کارکنان

برای اینکه بتوانید کارکنان سازمانتان را بهتر بشناسید می‌توانید رفتارشان را در محیط کار زیر ذره بین قرار دهید. این کاربه شما کمک می‌کند تا بدانید در کدام کارکنان باید انگیزه ایجاد و در کدام گروه باید انگیزه شان را تقویت کنید.

افراد بی انگیزه در سازمان را شناسایی کنید

  • بهره وری پایین
  • احساس خستگی در کارکنان
  • افزایش تعداد خطاها
  • افزایش سهل انگاری
  • کاهش میزان کیفیت محصولات و خدمات

ویژگی های افراد با انگیزه در سازمان

  • تعهد و مسئولیت پذیری
  • شایعه پراکنی پایین
  • کاهش جابجایی و ترک کارکنان
  • تعامل و همکاری دربین کارکنان
  • ارائه بهترین خدمات کارکنان
  • محیطی پویا، خلاقیت و قوه ابتکار در حل مسئله

منبع مقاله: https://www.questionpro.com/blog/employee-motivation/

 

کدخبر: 921448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟