آمار باور نکردنی بیماران کلیوی [سال 2023] ✔️

 

کلیه و سیستم ادراری یکی از مهم ترین سیستم های بدن هستند که خون را تصفیه کرده و مواد زائد و خطرناک را از بدن خارج می کند. اگر این سیستم دچار مشکل شود، ممکن است بر سلامتی کل بدن تاثیر منفی بگذارد. این بیماری های کلیه و مجاری ادراری انواع مختلفی دارند و هر کدام از این بیماری ها می تواند به نوعی سیستم ادراری را با مشکل رو به رو کند. به همین دلیل مهم است نشانه های بیماری مجاری ادراری را بدانیم و سریعا برای تشخیص و درمان اقدام کنیم. اگر شما هم دچار علائم و مشکلاتی در کلیه و مجاری ادراری تان شده اید؛ پیشنهاد می شود هر چه سریع تر به بهترین دکتر مجاری ادراری در تهران مراجعه کرده و با بیان مشکل خود سریعا به درمان اقدام کنید. ما نیز در این مقاله هر آنچه باید در مورد بیماری مجاری ادراری بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می توانید به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر جراحا و جراحتو کمک بگیرید.

بیماری مجاری ادراری چیست؟

بیماری مجاری ادراری یا کلیه که به آن اصطلاحا اورولوژی نیز می گویند، در هر سنی افراد اعم از خانم ها و آقایان و حتی کودکان را درگیر خود می کند. این بیماری فقط قسمت خاصی از بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد که در آقایان دستگاه ادراری و اندام های تولید مثل و در خانم ها دستگاه ادراری دچار مشکل می شود. سیستم دستگاه ادراری، مسئول تخلیه ادرار از بدن است. ادرار از مواد زائد و آب تشکیل شده که باید با وجود سیستم ادراری در بدن، بدون مشکل خارج شود.

بیماری اورولوژی شامل دستگاه ادراری، سنگ کلیه، مشکلاتی در زمینه کنترل ادرار، پروستات و بسیاری از موارد دیگر است. در کل، برای خارج شدن ادرار به صورت طبیعی، باید ترتیب مراحل بدون هیچ مشکلی طی شود. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، حالب و مثانه است که این بیماری های مجاری ادراری شامل طیف گسترده ای از بیماری های مرتبط با دستگاه مجاری ادراری است.

دلایل اختلالات ادراری

  • سنگ کلیه
  • آسیب به ناحیه تناسلی
  • عفونت کلیه: این نوع عفونت در بیشتر مواقع از مثانه و مجاری ادراری مثانه آغاز می شود و سپس به کلیه ها انتقال می یابد. در زنان این بیماری شایع تر از مردان است زیرا مجاری ادرار آن ها کوتاه تر است. انسداد مجاری ادرار، ضعف سیستم ایمنی بدن و یا وجود هر نوع جسم خارجی مانند سوند در دستگاه ادراری می تواند دلایل رخ دادن عفونت کلیه باشد.
  • عفونت مثانه: این نوع عفونت از رایج ترین عفونت های مجاری ادراری است که در بانوان سنین 20 تا 50 سال که فعالیت جنسی دارند رخ می دهد. اگر چه زنان بیشتر از مردان دچار این عفونت می شوند اما برای مردان هم ممکن است این مشکل پیش آید. عواملی مانند افزایش سن، کم تحرکی، مصرف ناکافی مایعات، بی اختیاری روده، شرایط سیستم عصبی یا سیستم ایمنی ضعیف شده می توانند زمینه بروز عفونت مثانه را فراهم آورد.
  • ورم رحم: بزرگ شدن یا ورم رحم می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد و ممکن است به علت عفونت های مقاربتی رخ داده باشد و اختلالات ادراری را پدید آورد.
  • پروستاتیت: عفونت و التهاب پروستات می تواند مزمن یا حاد باشد و در هر سنی برای مردان رخ بدهد که اختلالات ادراری به وجود می آورد.

شایع ترین بیماری کلیه و مجاری ادراری

می توان گفت بی اختیاری ادرار، شایع ترین بیماری کلیه و مجاری ادراری است. منظور از بی اختیاری ادرار، عدم کنترل ادرار توسط مثانه است. هنگامی که بی اختیاری ادرار در فردی وجود داشته باشد، نشت ناخواسته ادرار در او پدید می آید و این وضعیت قطعا برای بیمار آزار دهنده است. برخی از بیماری هایی که منجر به این موضوع می شوند عبارت اند از:

  • دیابت
  • بارداری و زایمان
  • یبوست شدید
  • بزرگ شدن پروستات
  • مثانه بیش فعال

سنگ کلیه

هنگامی که در ادرار املاح زیادی وجود داشته باشد منجر به سنگ کلیه می شود. سنگ های مجاری ادراری ممکن است جریان ادرار را مسدود کرده و بیمار درد زیادی را احساس کند. سنگ های مجاری ادراری، سنگ هایی هستند که از کلیه به حالب منتقل می شود. سنگ های کوچک را می توان بدون مراجعه به پزشک از بدن خارج کرد اما در صورتی که سنگ ها بزرگ باشند؛ منجر به انسداد روده و در نهایت مشکل ساز می شود، که در این مواقع ضروری است به پزشک مراجعه کنید. در برخی از مواقع زمانی که درمان اولیه و ابتدایی توسط پزشک تاثیر گذار نباشد، پزشک مجبور به عمل جراحی و سنگ شکنی است که انجام دهد تا سنگ ها از مثانه خارج شوند.

سنگ کلیه

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

منظور از این بیماری، بزرگ شدن پروستات است، در واقع این افزایش به دلیل بزرگ شدن اندازه غده پروستات است. BPH در آقایان مسن بسیار شایع است و ارتباط مستقیمی با سرطان پروستات ندارد. علائم ناشی از این بیماری که در آقایان احساس می شود به شرح زیر است:

  • هنگام دفع ادرار، مقدار کمی از ادرار خارج می شود.
  • نیاز مکرر به ادرار کردن وجود دارد.
  • پس از دفع ادرار، احساس خالی شدن مثانه وجود ندارد.

انواع راه های درمان عفونت های ادراری

آنتی بیوتیک ها معمولا اولین راه برای درمان عفونت های دستگاه ادراری هستند. اما اینکه چه داروهایی و برای چه مدت استفاده شوند؛ به سن، جنسیت، شرایط سلامتی و نوع باکتری های موجود در ادرار بستگی دارد. به همین دلیل گاهی درمان عفونت ادراری در مردان با زنان متفاوت است. درمورد عفونت های ساده و بی عارضه معمولا سولفامتوکسازول، سفالکسین، سفتریاکسون و فسفومایسین تجویز می شوند. در مورد درمان این بیماری با داروی سیپروفلوکساسین باید گفت که معمولا برای عفونت ادراری ساده توصیه نمی شود زیرا خطرات این دارو از مزایای آن در این شرایط بیشتر است. اگر مرتبا دچار عفونت ادراری می شوید، پزشک ممکن است توصیه های درمانی خاصی مانند موارد زیر را ارائه دهد:

  • اگر عفونت های شما به فعالیت جنسی مرتبط باشد، یک دوز آنتی بیوتیک بعد از مقاربت جنسی
  • آنتی بیوتیک با دوز کم، در ابتدا برای شش ماه اما گاهی بیشتر
  • اگر در دوران یائسگی هستید، استروژن درمانی واژینال

انواع راه های درمان عفونت های ادراری

کلام آخر

بسیاری از افراد دچار بیماری مجاری ادراری هستند و این موضوع برایشان بسیار دردآور و سخت است. تنها خواسته این افراد پیدا کردن راه درمان این بیماری است که به آنها پیشنهاد می شود، مطالب این مقاله را به دقت مطالعه کرده و مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند راه درمان این بیماری را پیدا کنند. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با بیماری های مجاری ادراری و در کل بیماری های کلیوی در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت پزشکا (Pezeshka.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر جراحا و جراحتو کمک بگیرید.

 

کدخبر: 924317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟