چگونه با شناخت انواع قطعات سرورhp بهتر خرید کنیم?

 

شناخت قطعات سرور در انتخاب و خرید سرورHp نقش مهمی دارد. در ادامه می‌خواهیم به معرفی برخی از  قطعات تشکیل دهنده سرور و بررسی آنها بپردازیم.

اجزای تشکیل دهنده سرور اچ پی :

  1. شاسی
  2. Main Board
  3. cpu
  4.  Heatsink
  5. RAM
  6. Hard Drive
  7. Media Bey
  8. Riser
  9. Smart Array Raid Controller
  10. Batteryباتری
  11. NIC
  12. HBA
  13. Power
  14. Fan cage
  15. ILO

شاسی یا کیس :

شاسی یا کیس سرور، اجزای مختلف سرور را در خود جای داده و از نظر طراحی و امکانات ساختاری بهینه‌سازی شده است.

مادر برد

سرور هم دارای مادربردی است که قطعات تشکیل دهنده سرور روی آن نصب می‌شود . بهترین مادربرد برای سرور مادربردی است که CPU  ، رم، هارد و … مورد نیازتان را ساپورت کند تا بتوانید روی شاسی سرور، قطعات موردنظرتان را سوار کنید. نوع CPU، نوع و سرعت رم، نوع و ظرفیت هارد، تعداد اسلات برای نصب کارت شبکه و کارت گرافیک، همه همه توسط مادربرد مشخص می‌شود.

پردازنده cpu  سرور

پردازنده cpu سرور یکی از مهمترین اجزای سرور است که وظیفه اجرای عملیات محاسباتی را بر عهده دارد. سرورهای HP از پردازنده‌های مطرح مانند سری Intel Xeon یا AMD استفاده می‌کنند.مواردی مانند تعداد هسته، تکنولوژی Hyperthreading، مقدار کش، نرخ انتقال اطلاعات، مقدار و نوع و سرعت رم و حافظه ای که پشتیبانی می‌کند، نوع و ظرفیت هارد، همگی مواردی است که باید در انتخاب پردازنده مناسب در نظر گرفته شود

هیت سینک cpu

وظیفه هیت سینک دور کردن هوای گرم تولید شده در دستگاه است که این کار را باعث افزایش سطح کاری دستگاه می شود. هیت سینک ها انواع محتلفی دارند اما منظور ما از هیت سینک در اینجا هیت سینک پردازنده است که کار خنک کردن CPU را انجام می‌دهد

رم ram سرور

رم RAM سرور به سرعت اجرای برنامه‌ها و فرآیندهای مختلف کمک می‌کند. حافظه‌های با ظرفیت بالا و سرعت مناسب برای سرورهای HP انتخاب می‌شوند.رم های سروری با رم های دسکتاپی متفاوت هستند. مهمترین تفاوت آنها در این است که رم سرور از تکنولوژی ECC پشتیبانی می‌کند که برای تشخیص خطا استفاده می‌شود.

انواع رم هایی که در سرورها استفاده می‌شود عبارتند از:

  1. UDIMM: رم های UnBuffered برق کمی مصرف می‌کنند در نتیجه پاور کمی لازم دارند و ظرفیت کمی هم دارند.
  2. RDIMM: رم های Registered قطعه‌ای به نام رجیستر دارند که وظیفه دریافت سیگنال های کنترلی و آدرس دهی و کلاک را دارد. پس به جای رجیستر کردن، مستقیم روی DRAM می‌نویسد.
  3. LRDIMM: رم های Load Reduced رجیستر ندارند و به جای آن از بافر استفاده می‌کنند. دیتا قبل از DRAM در بافر قرار می‌گیرد و از آنجا روی DRAM نوشته می‌شود. علاوه بر سیگنال‌هایی که RDIMM دارد، Data Line هم ذخیره می‌کند. هدف از طراحی LRDIMM، افزایش سرعت و ظرفیت است.
  4. NVDIMM: حافظه دائمی و پایداری است که به منظور دستیابی به پایداری ذخیره‌سازی هاردها در رم‌ها طراحی شده و داده ها در رم با سرعت و به مدت بیشتری روی DRAM ذخیره می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده سرور HP - رم سرور

هارد سرور

سرورهای HP از دیسک‌های سخت (HDD) و یا (SSD) برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند. در برخی مدل‌ها، از ترکیب هر دو نوع دیسک برای بهبود عملکرد و ایمنی استفاده می‌شود.

HDD ها بر اساس حجم کاری رده بالا و متوسط و پایین، امکانات و قیمت‌های مختلفی دارند. مثلا انواع رده پایین HDD ها دارای کمترین هزینه به ازای هر گیگ هستند، سپس هارد های SAS/SATA 7.2K در رده متوسط و در نهایت SAS 15K & 10K در رده انترپرایزی قیمت بالاتری دارند.

SSD ها نسبت به HDD ها دارای توان عملیاتی و سرعت بالاتری هستند و مصرف برق و زمان تاخیر کمتری دارند. SSD ها در قالب SFF 2.5 یا LFF 3.5 قابل تهیه هستند. غیر از SSD های معمولی، SSD های ۲.۵ اینچی NVMe PCIe  و یا M.2 SSD از انواع SSD ها هستند.

منبع تغذیه

منابع تغذیه سرور برق مورد نیاز را فراهم می‌کنند و برای اطمینان از پایداری عملکرد، سرورهای HP از منابع تغذیه با کیفیت استفاده می‌کنند.منبع تغذیه جریان متناوبی با ولتاژ 110-115 یا 220-230، را به ولتاژ کم و ثابت DC (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند. به طوری که برای سیستم، قابل استفاده باشد. PSU طبق میزان واتی که تولید می‌کند، دسته‌بندی می‌شود مانند منبع 1400 واتی و 800 واتی. منبع تغذیه در مقایسه با سایر قطعات ساخت افزاری معمولاً عمر کمتری دارد و دلیل آن هم نوسانات برق و کارکرد زیاد آن است که باعث داغ کردن شدید منبع تغذیه و در نهایت خرابی اجزای آن می‌شود و یا گاهی باعث خاموشی و restart ناگهانی کامپیوتر یا سرور یا استوریج می‌شود.

باتری سرور 

باتری رید کنترلر در سرورهایی مثل سرور hp وجود دارد و باعث می‌شود در کنترلرها، در صورت قطع برق، برق cache، تامین و اطلاعات آن روی فلش ذخیره شود بدین ترتیب با قطع برق، داده‌ها از بین نمی‌رود. باتری سرور همچنین وظیفه برق‌رسانی به رم های NVDIMM را دارد.

کارت شبکه سرور

برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر و شبکه نیاز به رابطی داریم که کارت شبکه نام دارد. با کارت شبکه می‌توان دستگاه‌ها را با هم و به شبکه وصل کرد. اجزای مهم کارت شبکه شامل پردازنده و مموری و EEPROM و باس است. برخی از مدل‌های HP دارای کارت‌های شبکه گیگابیت یا ۱۰ گیگابیت می‌باشند.

اجزای تشکیل دهنده سرور HP -کارت شبکه

 

کدخبر: 939186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟