لوله پلی اتیلن همراه با اتصالات پلی اتیلن ، جایگزین مناسب لوله گازی !!!

 

یکی از مصارف مهم لوله‌های پلی‌اتیلن، مربوط به صنعت گازرسانی است. این لوله می‌تواند در سایز‌های مختلف از طریق جوش الکتروفیوژن به یکدیگر متصل شده و به عنوان جایگزین لوله‌های آهنی برای انتقال گاز مورد استفاده قرار بگیرد. در ساخت لوله گازی مبتنی بر مواد پلی ‌اتیلن از بهترین متریال استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب، اطلاعاتی در زمینه لوله‌های پلی ‌اتیلن گاز، مزایا و ویژگی‌های آن ارائه خواهد شد.

مشخصات لوله پلی ‌اتیلن ویژه انتقال گاز

لوله نوع پلی ‌اتیلن به دلیل کیفیت و جنس مناسب می‌تواند جایگزین لوله‌های آهنی در صنعت گازرسانی باشد. این لوله‌ها معمولاً از بهترین مواد ساخته شده و به دلیل کیفیت بسیار بالا مورد تأیید شرکت گاز نیز قرار دارند. از مهم‌ترین مشخصه لوله‌های پلی‌اتیلن گازرسانی خط زرد رنگ روی آن است که می‌توان به آسانی آن را از بین لوله‌های دیگر شناسایی کرد. سایز لوله پلی‌ اتیلن گازی متفاوت بوده و پیش از خرید آن، باید حتماً اندازه مورد نیاز محاسبه شود.

نکات مهم و راهنمای خرید لوله گازی پلی‌اتیلن

در هنگام خرید این لوله باید به برخی نکات توجه کرد تا در آینده از ایجاد مشکلات فنی جلوگیری شود.

  • پیش از خرید باید نسبت به دریافت تأییدیه اداره گاز اقدام کنید. همچنین اجازه بهره‌برداری را از این اداره دریافت کرد.
  • نکته مهم در خرید لوله نوع پلی ‌اتیلن گازرسانی، توجه به تاریخ تولید است. لوله‌های دارای عمر بیش از ۶ ماه غیر قابل استفاده خواهند بود.
  • کربن استفاده شده در ساخت لوله پلی ‌اتیلن گازی نباید از ۲۰ درصد مواد اولیه بیشتر باشد.
  • میزان پلی ‌اتیلن موجود در هر متر از این لوله، باید کمتر از دو الی دو و نیم درصد باشد.
  • در ساخت این لوله‌ها باید از مواد آنتی یووی استفاده شده باشد. این ماده سبب افزایش عمر لوله و کاهش اثرات زیان‌بار اشعه ماورای بنفش خواهد شد.

لوله نوع پلی‌اتیلن گازی در چه صنایعی مصرف می‌شود؟

از مهم‎ترین صنایع مصرف‌کننده لوله گازی پلی‌اتیلن به همراه اتصالات پلی ‌اتیلن می‌توان به پتروشیمی و نفت و گاز اشاره کرد. تقریباً ۹۰ درصد از صنایع نام برده شده به جای لوله‌های قدیمی، از لوله‌های پلی ‌اتیلن برای انتقال استفاده می‌کنند.

لوله نوع پلی ‌اتیلن گازی چه مزایایی دارد؟

این لوله‌ها، به دلیل استفاده از مواد با کیفیت در ساخت، از مزایای بی‌شماری نسبت به لوله‌های قدیمی برخوردار هستند. در ادامه به صورت فهرست‌وار به این مزایا اشاره شده است.

  • استفاده از اتصالات مقاوم و عدم نشت
  • دوام و عمر بسیار بالا
  • حمل و نقل آسان به دلیل داشتن وزن سبک
  • نصب و راه‌اندازی آسان بدون نیاز به تجهیزات
  • هزینه نگهداری و تعمیرات اندک
  • دارا بودن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و آتش و فشار‌های فیزیکی
  • استحکام بالا در برابر خوردگی و مواد قلیایی یا اسیدی
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه نسبت به دیگر لوله‌های قابل استفاده

لوله پلی اتیلن

قیمت لوله گازی نوع پلی ‌اتیلن

تمامی شرکت‌های تولید‌کننده این نوع لوله دارای تأییدیه رسمی از شرکت گازرسانی هستند. قیمت این کالا وابسته به معیار‌های مختلفی بوده و به همین دلیل قیمت آن نیز با توجه به ضخامت آن متفاوت است. از طرفی به دلیل تولید این لوله در داخل کشور، هزینه ساخت آن کاملاً مقرون به صرفه بوده و به همین دلیل قیمت فروش آن نیز نسبت به لوله‌های وارداتی پایین‌تر است. از مهم‌ترین معیار‌های مؤثر روی قیمت لوله پلی ‌اتیلن گازی می‌توان به متریال و میزان خلوص مواد به کار رفته در تولید، بهره‌گیری از استاندارد‌های بین‌المللی و داخلی و داشتن تاییدیه از شرکت نفت و گاز اشاره کرد.

انواع اتصالات پلی ‌اتیلن در لوله گازی

اتصالات به کار رفته در لوله گازی پلی ‌اتیلن شامل بوشن یا کوپلر، شیرآلات، درپوش، سه راهی، زانو و تبدیل هستند. لوله‌های پلی‌اتیلن برای اتصال به یکدیگر به دستگاه الکتروفیوژن نیاز دارند. این دستگاه می‌تواند با استفاده از تکنولوژی به کار رفته در آن، برای جوشکاری پلی‌اتیلن مورد استفاده قرار بگیرد.

لوله‌های پلی‌اتیلن گازی و انواع آن کدامند؟

این لوله‌ها معمولاً در سایز‌ها و ضخامت‌های محتلف تولید شده و در برند‌های متفاوت با فشار‌ها و کلاس‌های باری گوناگونی عرضه می‌شوند. از انواع طبقه‌بندی لوله‌های پلی ‌اتیلن گازی می‌توان به نوع تک جداره و انواع آن، درجه یک یا دو، سایزبندی ۱۶ تا ۴۰۰ میلی‌متر و یا فشار بین ۲ تا 800 اتمسفر اشاره کرد که همگی آن‌ها توسط شرکت‌های داخلی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همچنین امکان تهیه این نوع لوله‌ها از نمایندگی شرکت‌های تولید‌کننده نیز وجود دارد.

استاندارد اداره گاز

طبق استاندارد اداره گاز، لوله نوع پلی‌اتیلن مخصوص گاز باید بین ۱۶ تا ۶۳۰ میلی‌متر باشد، مگر اینکه در مواردی استثناء، پیمانکار سفارش دیگری برای تولید با قطر‌های متفاوت بدهد. طبق این استاندارد، لوله‌های تولید شده به همراه اتصالات پلی ‌اتیلن گازی، دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی از قبیل خوردگی، نشت مواد شیمیایی و ترک خوردگی خواهند بود. همچنین از دوام و عمر بالا به همراه انعطاف‌پذیری و استحکام زیادی برخوردار هستند.

اتصالات پلی اتیلن

حرف آخر

لوله نوع پلی ‌اتیلن مخصوص گازرسانی، از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره شد. کیفیت بالا، مواد مرغوب به کارگرفته در ساخت آن و برخی دیگر از ویژگی‌های لوله گازی پلی ‌اتیلن باعث شده است تا در بیشتر موارد جای لوله آهنی را گرفته و به جای آن مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کدخبر: 948875 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟