نکات مهم قبل از خرید بلیط هواپیما برای صرفه‌جویی در هزینه سفر

 

با این وجود علیرغم آنکه هزینه‌ سفرهای هوایی در مقایسه با دیگر شیوه‌های سفر گران‌تر است اما نکاتی وجود دارد که اگر در زمان خرید بلیط آنها را در نظر بگیرید می‌توانید هزینه کمتری بابت آن پرداخت کنید. اگر می‌خواهید این نکات مهم قبل از خرید بلیط هواپیما برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر را بدانید در ادامه با ما همراه شوید.

برنامه‌ریزی برای سفر هوایی در ایام ارزان

مهم نیست مقصد سفرتان کجا است و حتی مهم نیست که بلیط خود را از کدام ایرلاین خریداری می‌کنید. اصلی‌ترین نکته‌ای که برای خرید بلیط هواپیما با قیمت ارزان‌تر باید در نظر داشت این است که قیمت پروازها در تمام طول سال یکسان نیستند و بر مبنای میزان تقاضا از سوی مسافران دچار نوسان قیمتی می‌شوند. به این صورت که هر زمان میزان تقاضا برای مسافرت و در نتیجه خرید بلیط بالاتر برود قیمت هم افزایش پیدا می‌کند. برعکس آن هر زمان که تقاضا برای خرید پرواز کاهش پیدا کند به دنبال آن قیمت بلیط هم ارزان‌تر می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای پیدا کردن ارزان‌ترین بلیط برنامه سفرتان را به ایام خلوت یا کم سفر موکول کنید و از سفر در ایام شلوغ سفر که بیشتر شامل فصل‌های پر مسافر نظیر بهار و تابستان یا مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی نظیر ایام نوروز است خودداری کنید؛ زیرا در این دوران بلیط پرواز به اغلب مقاصد سفر قیمت گران‌تری دارد.

پروازهای لحظه آخری را گران نخرید!

اگر زیاد اهل سفر با هواپیما باشید حتماً نام پرواز لحظه آخری هم به گوشتان خورده است: نوعی بلیط هواپیما که در زمانی نزدیک به پرواز عرضه می‌شود و اغلب به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد جزو پرطرف‌دارترین گزینه‌ها در میان مسافران هوایی است. نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره کنیم این است که تصور بیشتر مسافران این است که بلیط لحظه آخری پرواز همیشه ارزان‌تر است و ازاین‌رو به محض دیدن نام آن اقدام به رزرو می‌کنند. در حالی که همیشه هم این‌طور نیست.

قیمت بلیط لحظه آخری هواپیما در ایام خلوت سفر با تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای عرضه می‌شود تا مسافران را ترغیب کند بلیط‌های باقی مانده را بخرند. درحالی‌که در ایام شلوغ سفر بلیط‌های لحظه آخری در واقع تنها گزینه‌های موجود برای سفر در یک مسیر هوایی هستند و ازآنجاکه ظرفیت دیگر پروازها هم تکمیل شده است قیمت این بلیط‌ها ارزان که نیست حتی گران‌تر از بلیط‌های معمولی است؛ بنابراین در زمان تعطیلات حتماً قیمت بلیط لحظه آخری را با بلیط سیستمی مقایسه کنید تا این بلیط را با قیمت گران‌تر نخرید. 

رزرو بلیط از موتورهای جستجوی پرواز

این روزها دیگر خرید اینترنتی بلیط در میان مسافران هوایی منسوخ شده است و اغلب مسافران ترجیح می‌دهند تا در زمان سفر خودشان دست به کار شوند و بلیط پروازشان را به طور اینترنتی خریداری کنند. اما هنوز هم عده‌ای از مسافران هستند که ساعت‌ها وقتشان را برای جستجوهای طولانی مدت در اینترنت هدر می‌دهند و دست آخر متوجه می‌شوند بلیط را با قیمت گران‌تری خریده‌اند.

اینجا است که اهمیت خرید از یک منبع معتبر و در عین حال مناسب برای رزرو اهمیت خود را نشان می‌دهد. اگر به دنبال ملاکی برای تشخیص منبع رزرو مناسب هستید باید بگوییم گسترده بودن شبکه پروازهای منبع انتخابی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هرقدر گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشید بهتر می‌توانید ارزان‌ترین بلیط را پیدا کنید. این روزها مارکت پلیس‌های قوی و سرشناسی مانند سفرمارکت از موتورهای جستجوی قوی برخوردارند و کاربران در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند به صدها سایت عرضه کننده بلیط دسترسی پیدا کنند و اقتصادی‌ترین گزینه را رزرو کنند.

 

موتورهای جستجوی پرواز

بسته‌های ارزان قیمت پرواز در تورها

یکی از راهکارهایی که برای خرید بلیط ارزان هواپیما و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر وجود دارد بررسی قیمت تورهای هوایی به مقصد مورد نظر است. اگر با شنیدن این موضوع متعجب شده‌اید بگذارید این‌طور توضیح دهیم که اغلب تورهای گردشگری که به صورت هوایی ترتیب داده می‌شوند خدمات سفر از جمله بلیط هواپیما را با قیمت ارزان‌تر و با شرایط عمده پیش خرید می‌کنند؛ بنابراین شرکت برگزارکننده تور هم قدرت بیشتری در عرضه ارزان‌تر بسته خدمات سفر شامل بلیط هواپیما و هتل را دارد. به‌طوری که گاهی قیمت یک بلیط پرواز از قیمت تور هوایی که در آن به جز پرواز خدمات دیگر نظیر اقامت در هتل هم ارائه می‌شود گران‌تر است. این ترفند به ویژه در خصوص بلیط هواپیما خارجی کاربرد زیادی دارد.

از بلیط رفت و برگشت هواپیما غافل نشوید

در زمان رزرو بلیط هواپیما بیشتر افراد توجهی به بلیط‌ رفت و برگشت هواپیما نمی‌کنند و یک‌راست به سراغ بلیط‌های یک طرفه می‌روند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و هیچ وقت در زمان رزرو بلیط پرواز به سراغ جست‌وجوی بلیط‌های رفت و برگشت نیستید بهتر است بدانید که برخی از ایرلاین‌ها بلیط‌های رفت و برگشت در یک مسیر را با قیمت ارزان‌تری نسبت به دو بلیط یک طرفه جداگانه عرضه می‌کنند. به عبارتی اگر هزینه بلیط پرواز در مسیر رفت و بلیط پرواز در مسیر برگشت در یک مسیر هوایی مشخص را با یک بلیط دوطرفه رفت و برگشت در همان مسیر مقایسه کنید خواهید دید که قیمت بلیط دوطرفه ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر تاریخ برگشتان از سفر را مشخص کرده‌اید قبل از رزرو بلیط این دو دسته بلیط را با هم مقایسه و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه‌های اقتصادی‌تر در زمان رزرو بلیط

اگر تمام مواردی که پیش‌تر به عنوان نکات مهم قبل از خرید بلیط هواپیما برای صرفه‌جویی در سفر را رعایت کرده‌اید دیگر نوبت به آن می‌رسد که درباره انتخاب گزینه‌های مناسب از نظر قیمتی در زمان رزرو بلیط بپردازیم. کلاس‌های پرواز رایج‌ترین گزینه‌هایی هستند که متقاضیان خرید بلیط باید از میان آنها دست به انتخاب بزنند. این کلاس‌ها در پروازهای داخلی شامل سه دسته‌بندی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس هستند که اغلب ایرلاین‌ها صرفاً دو کلاس اول را عرضه می‌کنند. تفاوت اصلی این کلاس‌های پروازی در نوع صندلی، سرویس‌های پذیرایی و میزان بار مجاز است. کلاس اکونومی همان‌طور که از اسمش پیدا است ارزان‌ترین قیمت را دارد و به همان نسبت هم خدمات کمتری را به مسافران عرضه می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید بهتر است فقط پروازهای اکونومی را در نظر بگیرید.

دسته‌بندی دیگری که برخی از ایرلاین‌ها برای بلیط پروازهایشان مشخص کرده‌اند نیز به کلاس نرخی مربوط می‌شود و متقاضیان خرید بلیط می‌توانند از میان آنها گزینه ارزان‌تر را انتخاب کنند. کلاس نرخی همان‌طور که از عنوانش مشخص است در واقع چندین بلیط است که در یک پرواز با خدمات متفاوت به فروش می‌رسد به طور مثال ایرلاین ترکیش ایر پروازهای تهران استانبول را در چند کلاس نرخی عرضه می‌کند. برخی از این کلاس‌ها بدون حمل بار تعریف شده‌اند و برخی میزان حمل بار بسیار محدود و تا سقف ۱۰ کیلوگرم دارند از این رو بلیط آنها قیمت ارزان‌تری نسبت به کلاس‌های نرخی دیگر دارد.

رزرو بلیط

کلام آخر

پیدا کردن بلیط ارزان و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در سفر با هواپیما است. ازاین‌رو در این مطلب نکات مهمی که قبل از خرید بلیط هواپیما برای صرفه‌جویی در هزینه سفر وجود دارد را مطرح کردیم. امیدواریم با کمک این نکات و راهکارهایی که ارائه دادیم سفر هوایی اقتصادی‌تری را تجربه کنید.  

 

کدخبر: 982838 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟