برای ترک مواد اعتیاد آور چه مدت زمان باید بستری باشید؟

توانبخشی برای هر شخص منحصر به فرد است و مدت بستری به عواملی مانند شدت اعتیاد و سرعت پیشرفت بستگی دارد. برای افرادی که وابستگی شدید به مواد مخدر یا الکل دارند، مانند آنهایی که با بیماری روانی همراه هستند، ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت باشد. یک مرکز نگهداری اعتیاد با کیفیت به مشتریان یک طرح شخصی ارائه می‌دهد که نیازهای آنها را برآورده می‌کند.

مراحل توانبخشی

غلبه بر اختلال مصرف مواد مخدر معمولاً نیازمند مراحل متعددی از جمله سم زدایی، درمان و مراقبت‌های پس از آن است. برای کسانی که در حال بهبودی هستند، هوشیار ماندن در ترک اعتیاد باید یک تعهد مادام العمر باشد. و پزشکان اغلب نوعی مراقبت را پس از توانبخشی توصیه می‌کنند.

سم زدایی

 یک اقامت متوسط در سم زدایی پزشکی هفت تا 10 روز طول می‌کشد. اختلالات جدی‌تر مصرف مواد مخدر ممکن است به اقامت طولانی‌تری در یک کلینیک سم زدایی نیاز داشته باشد. داروهای ترک، مانند بوپرنورفین، می‌توانند طول سم زدایی را کوتاه کنند.

میانگین زمان سم زدایی برای مخدرهای مختلف:

الکل سه تا 14 روز / هروئین 4 تا 10 روز / متادون 10 تا 20 روزه / بنزودیازپین‌ها دو تا هشت هفته یا بیشتر

قبل از قدم گذاشتن در فاز بهبودی، بسیار مهم است که مواد مخدر یا الکل را از بدن خارج کنید. این موضوع می‌تواند یک تجربه ترسناک و دردناک برای مردم باشد زیرا بسیاری باعث بروز علائم ناراحت کننده ترک می‌شوند. انجام سم زدایی تحت نظارت کادر پزشکی بسیار مهم است. پشتیبانی متخصصان آموزش دیده به مشتریان کمک می‌کند تا علائم ترک را مدیریت کنند و اطمینان حاصل شود که هنگام سم زدایی مشکلی برای شخص ایجاد نمی‌شود.

بستری

درمان سو مصرف مواد مخدر بر اساس شدت اعتیاد می‌تواند از 30 روز تا یک سال طول بکشد. افراد معتاد به مخدرهای خاص نیاز به اقامت طولانی‌تری دارند. پس از سم زدایی، مرحله مرکزی توانبخشی می‌تواند آغاز شود. مرحله درمان، درمان و مشاوره را با هدف جایگزینی رفتارهای اشتباه با رفتارهای مثبت‌تر اجرا می‌کند. این جلسات به صورت گروهی و فردی برگزار می شود. دارو نیز ممکن است در برخی مواقع تجویز شود. پس از نشان دادن پیشرفت‌های لازم، مرخص می‌شوید.

میانگین مدت بستری در میان افرادی که دوره توانبخشی را تکمیل کرده‌اند:

  • درمان سرپایی اپیوئیدی با کمک دارو 207 روز
  • درمان سرپایی 130 روز
  • درمان اقامتی طولانی مدت 90 روز
  • درمان سرپایی فشرده 88 روز
  • درمان اقامتی کوتاه مدت 27 روز
  • سم زدایی مواد مخدر به کمک دارو پنج روز
  • سم زدایی معمولی چهار روز

افرادی که مشکلات شدید اعتیاد دارند ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشند. به عنوان مثال، فردی که با اعتیاد به کوکائین مبارزه کرده و از اسکیزوفرنی رنج می‌برد، احتمالاً باید بیشتر از فردی که به ماری‌جوانا وابسته است و هیچ اختلال سلامت روانی هم رخ برایش رخ نداده است، در مرکز توانبخشی بستری بماند.

مراقبت‌های بعد از بستری

مبارزه برای هوشیار ماندن پس از درمان به پایان نمی‌رسد. میل به مواد مخدر یا الکل می‌تواند در هر زمانی رخ دهد و وسوسه مصرف مجدد در بین همه بیماران رایج است. در واقع، موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر تخمین زده است که میزان بازگشت اعتیاد به مواد مخدر بین 40 تا 60 درصد است.

برای جلوگیری از بازگشت به مصرف مواد مخدر، پزشکان معمولاً مراقبت های بعدی را توصیه می کنند. این مرحله می تواند شامل دارو درمانی، قرار گرفتن در محیط به دور از وسوسه استفاده از مواد مخدر یا جلسات منظم گروه حمایتی باشد.

مراقبت‌های بعد از بستری

برای یک بیمار مهم است که حداقل یک سال تا یک سال و نیم تحت درمان باشد. لزوماً درمان بستری برای آن مدت طولانی نیست، بلکه باید در نوعی مراقبت های بعدی باشد. این به مغز اجازه می دهد تا بهبود یابد. طول مدت مراقبت‌های بعد از بستری در مرکز نگهداری ترک اعتیاد بستگی به شدت اعتیاد دارد. در برخی موارد، افراد ممکن است برای تمام عمر به خدمات بازیابی نیاز داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت فعال در جلسات خودیاری، در طول و بعد از بازتوانی، دوره‌های بهبودی طولانی‌تری را به ارمغان می‌آورد. دستیابی و حفظ هوشیاری برای برخی آسانتر از دیگران است. برخی از افراد می‌توانند با مراقبت های بعدی یا بدون مراقبت‌های بعدی بر اعتیاد خود غلبه کنند. برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند ماه‌ها، سال‌ها یا بقیه عمر خود مراقب باشند تا بازگشت به مصرف مواد مخدر جلوگیری کنند.

هنگامی که تصمیم به کمک گرفتن گرفتید، متخصصان در کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد مشکل سو مصرف مواد مخدر شما را تشخیص خواهند داد. بسته به نوع اعتیاد شما، متخصصان درمان طرحی برای برنامه توانبخشی شما ایجاد می‌کنند.

مرکز نگهداری ترک اعتیاد

کارکنان این مراکز به دنبال بهترین منافع شما هستند و سعی خواهند کرد اطمینان حاصل کنند که در هر مرحله از مسیر بهبودی و ترک اعتیاد راحت هستید. برخی از مراکز ترک اعتیاد دوره و برنامه کوتاه‌تری را ارائه می‌کنند و برنامه‌های بهبودی آن‌ها 28 یا 30 روزه از است.

یک مطالعه با بودجه NIDA نزدیک به 550 فرد را که با مصرف مواد مخدر و تعدادی از مشکلات دیگر دست و پنجه نرم می‌کردند مورد بررسی قرار داده است. کسانی که بیش از 90 روز در مراکز درمانی اقامت داشتند و به نوعی بستری بودند، میزان بازگشت به مصرف مواد مخدر به طور پیوسته کاهش یافت. با این حال، آن‌هایی که قبل از رسیدن به 90 روز از دوره توانبخشی خارج شدند، نرخ بازگشت به مصرف مواد مخدر بیشتری داشتند.

مزایای درمان طولانی مدت

بسیاری از مراجعین ترک اعتیاد، بعد از اولین بازگشت به مصرف مواد مخدر نا امید شده و درمان را ترک می‌کنند. در حالی که طول درمان از پیش تعیین شده وجود دارد، موفق‌ترین بهبودها پس از بستری طولانی مدت اتفاق می‌افتد. همانطور که درمان در 90 روز ادامه دارد، افرادی که این دوره را گذرانده‌اند از خود مقاومت بیشتری برای عدم بازگشت به مصرف مواد مخدر نشان می‌دهند.

بستری طولانی مدت در یک مرکز ترک اعتیاد مراقبت و حمایت مستمر از مراجعین را فراهم می‌کند. این موضوع شانس آن‌ها را برای توسعه ابزارهای مورد نیاز برای حفظ هوشیاری در طول بهبودی افزایش می‌دهد. همچنین آن‌ها را برای مدت طولانی از تأثیرات منفی دور نگه می‌دارد.

در هر صورت تشخیص مدت زمان بستری هر فرد معتاد به مواد مخدر توسط پزشک متخصص ترک اعتیاد تعیین می‌شود و این دوره با توجه به عوامل مختلف کم یا زیاد می‌شود. افراد بیمار بهتر است از شروع سرخود ترک اعتیاد پرهیز کنند و حتما در این راه از راهنمایی‌های پزشک و روان درمانگر استفاده کنند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟