تعیین مصداق‌های قطعی صوت‌و تصویر فراگیر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی ( ساترا )، برنامه «سلام صبح ‌بخیر» شبکه سه سیما دوشنبه دوم مردادماه میزبان سعید مقیسه رئیس ساترا بود. مقیسه در این برنامه درخصوص ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه نظارت ساترا بر انتشار محتوای شبکه نمایش خانگی و برخی موضوعات مربوط به حوزه صوت‌و تصویر فراگیر صحبت کرد.

رئیس ساترا در ابتدای برنامه درمورد اهمیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چندسالی است که وظیفه تنظیم‌گری و تدوین مقررات صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی برعهده صدا و سیماست. صدا و سیما طبق قانون اساسی در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر به‌صورت انحصاری ماموریتی داشت که چندسالی است این مجوز به صدا وسیما داده شده تا بتواند از ظرفیت بخش خصوصی در زمینه تولید و نشر محتوای صوت‌و تصویر فراگیر بهره‌مند شود. بر همین اساس ساترا برای سکوهای فعال در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر و تولید و انتشار برنامه‌های نمایش خانگی مجوز صادر می‌کند.

مقیسه افزود: اهمیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که اخیرا به تصویب رسید این بود که مصداق‌های قطعی واژه صوت‌و تصویر فراگیر مانند سامانه‌های نمایش ویدئوی درخواستی، شبکه نمایش خانگی، سکوهای ناشرمحور و کاربرمحور به‌عنوان سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر تحت نظارت سازمان صدا و سیما تعیین شدند. همچنین همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجماع تاکید داشتند که صدور مجوز و نظارت بر سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و پخش زنده جزو ماموریت‌های سازمان صدا و سیما است.

وی ادامه داد: از دیگر اهمیت‌های این مصوبه تعیین شورای سیاست‌گذاری محتوایی زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی است که ضوابط و سیاست‌های محتوایی را بررسی و تصویب می‌کنند.

رئیس ساترا در ادامه درباره بیانیه خانه سینما و تناقض آن بیانیه با اظهارات هنرمندان و فعالان صنعت نمایش خانگی خاطرنشان کرد: همان طور که بسیاری از عوامل نمایش خانگی در رسانه‌ها اعلام کردند حقیقت این است که اتفاق جدیدی نیفتاده است. چندین سال است که مسیر صدور مجوز توسط ساترا به‌عنوان معاونت تخصصی سازمان صدا و سیما در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر در حال انجام است. البته از ابتدای سال 1400 تغییراتی به‌جود آمده که آنها هم به نفع فعالان این حوزه است. از جمله این تغییرات می‌توان به این مورد اشاره کرد که ساترا پیش از این فقط با سکوهای انتشار محتوا تعامل داشت و مجوز تاسیس رسانه، تولید و انتشار محتوا را صرفا به رسانه ها اعطا می‌کرد. اما در رویکرد اخیر ما مجوز تولید طرح را به تمام کسانی که مراجعه کنند، مجوز فیلمنامه را به نویسنده، مجوز تولید سریال و برنامه‌های تلویزیونی را به تهیه‌کننده و مجوز انتشار را به رسانه می‌دهیم.

مقیسه تاکید کرد: روند جدید اعطای مجوزها به‌صورت کنونی روند تولید محتوا را برای سازندگان آثار تسریع می‌کند. این هماهنگی وقتی ابتدای مسیر تولید آثار نمایش خانگی انجام می‌شود، کمک می‌کند که سازندگان آثار، مسیر تولید خود را خیلی روان پیش ببرند و زمانی‌که به انتشار می‌رسند کار قابل پخش باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات مجری برنامه درخصوص برخی نگرانی‌های خانواده‌ها از محتوای رسانه‌های کاربرمحور و همچنین برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: در رسانه‌های کاربرمحور مانند آپارات، نماشا و تماشا نظارت به شکل پسینی اتفاق می‌افتد اما درخصوص سکوهای نمایش خانگی، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی تاکنون جلوی انتشار بسیاری از محتواهای آسیب‌رسان را گرفته است که برخی از این موارد در نمایشگاه «رصتا» برای نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مسئولان کشور نمایش داده شد تا درخصوص عملکرد ساترا به دیدگاه روشنی برسند اما یکی از اقداماتی که مردم به‌‌واسطه آن می‌توانند به ما کمک کنند تا فضای سالم‌تری را در این بستر ایجاد کنیم این است که اشکالات موردنظرشان را از طریق سامانه ساپرا که سامانه پایش مردمی ساتراست، گزارش کنند.

وی در پایان تاکید کرد: انشاءالله با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمک سایر نهادهای مسئول در این حوزه بتوانیم فضای امن و سالمی را برای مردم عزیز کشورمان فراهم کنیم تا همچنان بدون هیچ نگرانی بتوانند از تولیدات شبکه نمایش خانگی استفاده کنند.

کدخبر: 912762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟