عکس ناسا از نپتون، غول یخی حلقه‌دار

به گزارش رکنا، از سال 1989 تاکنون، این اولین‌بار است که حلقه‌های کم‌نور نپتون را با جزئیات در این تصویر از جیمز وب مشاهده می‌کنیم. نپتون، این غول یخی حلقه‌دار، تقریباً در مرکز این تصویر در طیف «فروسرخ نزدیک» که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده است، قرار دارد.

نپتون دورترین سیاره از خورشید است؛ حدود 30 برابر دورتر از فاصله زمین از خورشید. در این تصویر خیره‌کننده جیمز وب، ظاهر تار و شبح‌مانند این سیاره به‌دلیل متان موجود در اتمسفر است که نور فروسرخ را جذب می‌کند. ابرهای مرتفع‌تر که بیشترین میزان جذب متان نپتون را دارند، به‌وضوح در تصویر مشخص هستند.

نپتون

در بالا سمت چپ تصویر، «تریتون»، بزرگترین قمر نپتون، با تیزی‌های پراش (Diffraction Spikes) که مشخصه‌ تلسکوپ وب است، دیده می‌شود. سطح این قمر را نیتروژن منجمد پوشانده و به‌دلیل انعکاس بیشتر نور خورشید، درخشندگی بیشتری نسبت به نپتون دارد.

علاوه بر تریتون، هفت قمر از 14 قمر شناخته‌شده نپتون را نیز می‌توان در تصویر شناسایی کرد. نکته قابل‌توجه در این پرتره سیاره ای، حلقه‌های کم‌نور نپتون است.

پس از بازدید فضاپیمای ویجر 2 (Voyager 2) در آگوست 1989 از نپتون، این اولین‌بار است که این سیستم حلقه‌ای پیچیده را با جزئیات مشاهده می‌کنیم.

منبع: فرادید

کدخبر: 920996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟