گوگل تولد 25 سالگی اش را جشن گرفت + عکس

به گزارش رکنا، گوگل یعنی غول دنیای فناوری امروز، بیست و هفتم سپتامبر، 25 ساله شد. آلفابت یعنی شرکت مادر این کمپانی اکنون با ارزش بیش از یک تریلیون و 625 میلیارد دلار، در رده چهارم ارزشمندترین کمپانی های جهان قرار دارد.

امروز یعنی ۵ مهر (۲۷ سپتامبر) مناسبت بزرگی در دنیای فناوری محسوب می شود. بیست و پنج سال پیش در چنین روزی، گوگل متولد شد! این شرکت طی این ۲۵ سال با رشدی باورنکردنی، به بخشی ضروری از زندگی آنلاین همه کاربران اینترنت در سراسر جهان تبدیل شده است اما قصه گوگل از کجا شروع شد؟ در اواسط دهه ۹۰ میلادی، دو دانشجوی دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد، با نام لری پیج و سرگئی برین با هم آشنا شدند. آنها نمی‌دانستند که این آشنایی، دنیای دیجیتال را برای همیشه تغییر داد.

این دو نفر یک پروژه تحقیقاتی را شروع کردند که در نهایت به موتور جستجویی تبدیل شد که اکنون با عنوان گوگل می‌شناسیم.

به همین مناسبت، نگاهی می اندازیم به برخی داده‌های مهم و جالب درباره این غول بزرگ فناوری:

۱. نام اصلی گوگل بکراب بود

لری پیج و سرگئی برین ابتدا نام «بکراب» (Backrub) را برای پروژه خود در نظر گرفتند و بعدا که ایده موتور جستجو مطرح شد، نامش را به گوگل تغییر دادند. در نهایت، گوگل یعنی تلفظ نادرستی از واژه Googol را که اصطلاح ریاضی برای یک با صد صفر است، برای خود انتخاب کردند. این نام درواقع بازتاب‌دهنده مأموریت شرکت برای دسترسی‌پذیر کردن همه اطلاعات برای همه کاربران در سراسر جهان بود.

۲. پیشنهاد به یاهو

در سال ۱۹۹۷ گوگل می‌خواست سیستم جستجوی خود را به طور کامل به یاهو (Yahoo) به مبلغ ۲ میلیون دلار بفروشد. یاهو در آن زمان، این پیشنهاد را رد کرد، اما بعدا سعی کرد در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد مشابهی این بار به ارزش ۳ میلیارد دلاری عرضه کند اما این دفعه، گوگل این پیشنهاد را رد کرد.

۳. ثبت‌دامنه گوگل

دامنه اصلی گوگل (یعنی google.com) در روز ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ ثبت شد. البته علاوه بر این دامنه اصلی، تعداد بسیار زیادی از تلفظ‌های مختلف کلمه گوگل نیز توسط این شرکت ثبت شد.

۴. اولین توییت گوگل

گوگل در اکس (یا همان توئیتر) بیش از ۱۲ میلیون فالوور دارد. جالب است بدانید اولین توئیت گوگل در این شبکه «احساس می‌کنم شانس آوردم» به کد باینری بود!

۵. وقتی دسترسی به گوگل قطع شد

در ۱۶ اوت ۲۰۱۳، گوگل به مدت ۵ دقیقه قابل دسترسی نبود. در همین بازه زمانی کوتاه، استفاده از اینترنت در سراسر جهان ۴۰درصد کاهش یافت.

۶. گوگل فقط یک موتور جستجو نیست

گوگل در سال ۲۰۰۵ اقدام به خریدن شرکت اندروید کرد و به این ترتیب، وارد دنیای سیستم‌عامل موبایل شد. همچنین راه‌اندازی گوگل‌تاک (Google Talk) اولین گام این شرکت برای حضور در دنیای پیام‌رسان‌ها بود. اما جدی‌ترین خرید گوگل در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت که یوتیوب را از بنیانگذارانش خرید.

گوگل در سال ۲۰۰۷ دابل‌کلیک (DoubleClick) را خرید و کوشید با این اقدام، حضورش در دنیای تبلیغات آنلاین را تقویت کند.

رونمایی از گوشی تی-موبایل جی‌۱ (T-Mobile G1) در سال ۲۰۰۸ نیز گام اول برای حضور در بازار گوشی‌های هوشمند بود. امروزه گوگل با گوشی‌هایی با برند پیکسل در بازار این محصول حضور دارد.

اما عرضه مرورگر کروم را باید یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که گوگل برای ارائه بهتر خدمات به کاربران اینترنت انجام داد.

پس از آن، گوگل عینک ویژه واقعیت افزوده خود با نام گوگل گلس (Google Glass) را رونمایی کرد که چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفت. خرید سامانه مسیریابی ویز (Waze) و راه‌اندازی هلدینگ الفابت (Alphabet) گام‌های دیگر گوگل برای رسیدن به جایگاه کنونی بودند.

۷. حدود ۱۵درصد تمام عبارت‌های جستجوشده، غیرتکراری هستند

به عبارت دیگر، گوگل هر روز جستجوهای منحصر به فرد بی‌شماری دریافت می‌کند.

۸. روزانه ۸،۵ میلیارد بار در گوگل جستجو صورت می‌گیرد

در سال ۲۰۲۲، کاربران در هر ثانیه ۹۹ هزار بار در گوگل جستجو کردند. یک فرد معمولی روزانه حدود چهار بار از گوگل استفاده می‌کند.

۹. سهم غالب بازار جستجو

در سال ۲۰۲۳، گوگل موتور جستجوی غالب با ۹۲،۸۲درصد سهم بازار است. گوگل بیش از ۴۰ میلیارد صفحه وب را جستجو می‌کند. اما قسمت ذهن باورنکردنی ماجرا این است که گوگل این مجموعه عظیم از وب‌سایت‌ها را در کمتر از نیم‌ثانیه جستجو می‌کند.

۱۰. صفحه اصلی گوگل به ۸۰ زبان زنده دنیا

از آنجا که گوگل موتور جستجوی خود را در بسیاری از زبان‌ها ارائه می دهد، در سراسر جهان از گوگل استفاده می‌شود. ترجمه گوگل نیز در همه این ۸۰ زبان زنده دنیا، از جمله زبان فارسی، در دسترس است. آخرین زبان‌هایی که به این فهرست اضافه شده‌اند عبارتند از: هوسا، ایگبو، یوروبا، سومالیایی، زولو، مغولی، نپالی، پنجابی و مائوری.

۱۱. تبلیغات، منبع اصلی درآمد گوگل

گوگل بیشترین درآمد خود (حدود ۸۰درصد) را از طریق نمایش تبلیغات در کنار نتایج جستجوی کاربران به دست می‌آورد. خدمات رایانش ابری (۱۰درصد) دومین منبع درآمدی گوگل است. (منبع)

۱۲. حدود ۶۰درصد جستجوها با گوشی و تبلت است

گوگل می‌گوید از هر ۱۰ جستجوی صورت گرفته، ۶ مورد از طریق گوشی یا تبلت صورت می‌گیرد.

کدخبر: 932196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟