عجیب ترین منظومه شمسی را بشناسید / سفر 5 ماهه با هواپیما به دور مشتری + فیلم

به گزارش رکنا، مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که می توانید حدود 1300 سیاره زمین را در داخل مشتری قرار دهید. بزرگترین سیاره فراخورشیدی است مشتری که تا به حال داشته ایم. مشتری با داشتن جرم 752 و شعایی به نزدیکی 300 هزار مایل به قدری بزرگ است که اگر بخواهید یک بار با هواپیما به دور آن بچرخید 5 ماه طول می کشد تا سفر خود را تکمیل کنید. درواقع می توان عجیب ترین سیاره مشتری را عنوان کرد.

غول های گازی در فضا

این سیاره به همراه زحل از غول‌های گازی هستند 2 سیاره‌ دیگر اورانوس و نپتون در دسته‌ غول‌های یخی منظومه‌ شمسی قرار می‌گیرند. مشتری ترکیبی از هیدروژن و هلیوم است و به دلیل سرعت بالای چرخش، شکل آن کاملاً کروی نیست. جو خارجی مشتری به چند نوار با عرض‌های جغرافیایی متفاوت تقسیم شده است در نقاط برخورد این نوارهای جوی، طوفان‌ها و جریان‌های گردابی به وجود می‌آیند. یکی از نقاط اشتراک این نوارها لکه‌ سرخ بزرگ معروف است؛ طوفان عظیمی که برای اولین بار در قرن هفدهم با تلسکوپ رصد شد.

سیاره‌ مشتری دارای حلقه‌ای کمرنگ و یک مگنتوسفر قوی است. این سیاره که پادشاه سیاره‌ها هم نامیده می‌شود، دارای ۷۹ قمر تأییدشده است. مشتری از نظر تعداد قمرها در رتبه‌ دوم منظومه‌ی شمسی و پس از سیاره زحل قرار می‌گیرد (با ۸۲ قمر). معروف‌ترین قمرهای این سیاره یک مجموعه‌ی چهارتایی معروف به قمرهای گالیله است که در سال ۱۶۱۰ توسط دانشمند ایتالیایی گالیلئو گالیله کشف شدند. گانیمد بزرگ‌ترین قمر مشتری و بزرگترین قمر در کل منظومه‌ی شمسی است.

فضاپیماهای رباتیک پژوهش‌های زیادی روی مشتری انجام داده‌اند. از معروف‌ترین مأموریت‌های مشتری می‌توان به مأموریت‌های وویجر و پایونیر و سپس مدارپیمای گالیله اشاره کرد. در اواخر فوریه‌ی ۲۰۰۷ کاوشگر نیوهورایزنز به بازدید از مشتری پرداخت و از جاذبه‌ی این سیاره برای افزایش سرعت و قرار گرفتن در مسیر پلوتو استفاده کرد. آخرین مأموریت به سمت مشتری توسط کاوشگر جونو انجام شد که در ۴ جولای ۲۰۱۶ در مدار این سیاره قرار گرفت.

کدخبر: 936583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟