پرونده مقصران مرگ ۳ بیمار کرونایی در بیمارستان سرشناس تهران کجاست ؟!

به تاز گی هیئت کارشناسی پنج نفره پس از اعلام نظریه هیئت کارشناسی سه نفر در سال قبل مقصران حادثه را اعلام کرده‌اند، بدین ترتیب آخرین دفاع متهمان گرفته شده و به زودی پس از صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می‌شود.

اطاله دادرسی پرونده‌های قضایی همیشه یکی از دغدغه‌ها و نارضایتی‌های مردم بوده که علاوه بر هزینه‌دار بودن جنبه مادی آن برای شاکی مشکلات روحی و روانی هم در پی دارد. به همین دلیل همواره تأکید مسئولان قضایی بر کوتاه کردن فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی بوده است، اما در عمل به جز یکسری پرونده‌های خاص، شاهد طولانی شدن رسیدگی به خیلی از پرونده‌ها در محاکم قضایی از دادسرا تا دادگاه هستیم. چهارم تیر‌ماه ۱۳۹۹ به مأموران پلیس تهران خبر رسید سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های جنوب تهران به طرز مشکوکی به کام مرگ رفته‌اند.

بررسی‌های تیم جنایی نشان داد سه مرد فوت شده که ۵۵، ۴۹ و ۳۸ ساله بودند ۱۴ و ۱۵ خرداد و اول تیر به ترتیب به خاطر بیماری کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، اما روز چهارم تیر به فاصله یک ساعت از یکدیگر در حالی که وضعیت جسمانی مناسبی داشتند روی تخت بیمارستان فوت می‌کنند.

از سوی دیگر خانواده‌های سه مرد فوت شده اعلام کردند بیمارانشان حال مناسبی داشته‌اند، به‌طوری‌که به گفته پزشکان معالج قرار بود یک روز بعد از بیمارستان مرخص شوند.

شاکیان مدعی بودند دستگاه اکسیژن بیمارستان مشکل داشته است که سه بیمار در فاصله زمانی کوتاه از هم فوت کرده‌اند.

نقص فنی دستگاه اکسیژن‌ساز

بدین ترتیب با طرح این شکایت، پرونده به دستور بازپرس جنایی برای رسیدگی در اختیار هیئت سه نفره کارشناسان که دو متخصص مهندسی پزشکی و لوازم تجهیزات پزشکی و یک پزشک خبره بود قرار گرفت. همچنین بازپرس جنایی به سازمان نظام پزشکی دستور داد با انجام بررسی‌های تخصصی مشخص کند آیا در این حادثه پزشکان معالج، پرستاران، مسئولان فنی یا دیگر کادر درمان هم تخلفی کرده‌اند یا نه. در حالی که چند ماهی از حادثه گذشته بود و تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت، سازمان نظام پزشکی اعلام کرد در درمان سه بیمار فوت شده اصول و مبانی علمی و پزشکی کاملاً رعایت شده و قصوری از سوی پزشکان و کادر درمان صورت نگرفته است، اما دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان دارای نقص و مدار اتصال سانترال دستگاه غیراتوماتیک بوده در صورتی که باید اتوماتیک باشد، به همین دلیل مسئول فنی بیمارستان تخلف صنفی داشته است.

نظریه هیئت کارشناسی ۳ نفره

از سوی دیگر هیئت کارشناسی سه نفره پس از گذشت ۱۰ ماه از حادثه علت اصلی مرگ سه بیمار را کاهش و افت غلظت اکسیژن اعلام کردند که شروع‌کننده مرگ بوده، اما ماهیت بیماری هم در مرگ سه بیمار دخالت داشته است. آن‌ها در این حادثه مرگبار، معاونت درمان علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس معاونت دانشگاه، مسئول فنی یا رئیس بیمارستان، مسئول تجهیزات پزشکی، دو شرکت خصوصی فروش دستگاه‌ها و مسئول تاسیسات را مقصر شناختند. پس از اعلام نظریه هیئت سه نفره کارشناسی، اولیای دم به نظریه آن‌ها اعتراض کردند و پرونده این‌بار برای بررسی‌های تخصصی در اختیار هیئت کارشناسی پنج نفره قرار گرفت.

آخرین نظریه

بدین ترتیب پس از گذشت دو سال و چند ماه از حادثه سرانجام مدتی قبل هیئت کارشناسی پنج نفره نظریه خود را اعلام و مقصران حادثه را به بازپرس جنایی معرفی کرد.

تیم کارشناسی اعلام کرد در این حادثه هشت گروه شامل پنج نفرشخص حقیقی و سه نفر حقوقی مقصر هستند. پنج شخص حقوقی شامل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دلیل عدم نظارت و ارزیابی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان، رئیس یا مسئول فنی بیمارستان به دلیل عدم پیگیری در خصوص نصب و راه‌اندازی صحیح دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، مسئول تجهیزات پزشکی معاونت درمان به علت خرید دستگاه‌های غیراستاندارد، مسئول تأسیسات بیمارستان به علت خرید دستگاه‌های غیراستاندارد و عدم نظارت دوره‌ای دستگاه‌ها و مدیرعامل شرکت فروش و تهیه دستگاه‌ها به خاطر عدم رعایت تعهدات در قبال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقصر شناخته شدند. سه نفر حقوقی هم شامل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شرکت و بیمارستان هستند که در این حادثه تقصیر دارند.

پس از اعلام نظریه هیئت پنج نفره کارشناسان، بازپرس پرونده آخرین دفاع متهمان را به جرم تسبیب در قتل شبه‌عمد گرفت و بدین ترتیب پرونده پس از صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده خواهد شد.

کدخبر: 835757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟