جاده ، خودرو و انسان هر 3 می توانند علل اصلی تصادفات جاده ای باشند

به گزارش رکنا؛ جانشین پلیس راهور فراجا در خصوص سهم تقصیر دستگاه های متولی در تصادفات اشاره کرده و گفت: در تمام دنیا خطای انسانی کاملا پذیرفته شده است ، بر این اساس است که می توان گفت انسان هم می تواند خطا کند، اما تاوان یک خطا نباید مرگ باشد.درست است که در وقوع حوادث رانندگی به طور حتم سهم تقصیری به راننده تعلق خواهد داشت و ممکن است کارشناس علت تصادف را عدم توجه به جلو ، خواب آلودگی و خستگی در حین سفر،بی احتیاطی راننده و انحراف چپ و یا رعایت نکردن حق تقدم و ... تشخیص دهد اما دلایل دیگری نیز می تواند تشدید کنده حوادث رانندگی باشند.

وی  گفت: در دنیا واژه ای به نام بخشنده بودن وجود دارد ،برای مثال در حوزه تصادفات راه می تواند یک بخشنده باشد، بنابراین اگر فردی دچار خطایی در رانندگی شد راه باید با بخشنده بودن خود  قابلیت حفظ جان راننده را داشته باشد و یا خودرو نیز در شرایط مشابه می تواند بخشنده باشد تا اگر راننده دچار خطا گردید، خودرو بتواند با ایمنی کامل از جان سرنشینان و راننده محافظت کند، بنابراین راه و خودرو نباید عوامل منجر به وقوع یک حادثه دلخراش شود.

جانشین رئیس پلیس راه فراجا در ادامه گفت: در قانون باید تدابیری اندیشه شود تا ایمنی تمامی معابر و راه های کشور به قدری افزایش پیدا کند که بتوان سهم تقصیر را به راحتی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط موجود انتخاب کرد و تشخیص این موارد نیز بر عهده مهندسی ترافیک است.قاعده ای در بحث کارشناسی ترافیک وجود دارد که می گوید اگر بخواهیم ترافیک استاندارد و مطلوبی را در سطح معابر شهری و جاده ای شاهد باشیم، ابتدا باید زیر ساخت های مناسب آن را فراهم کنیم . مهندسی ترافیک شامل تمامی مولفه هائی است که برای یک رانندگی ایمن و یک تردد امن برنامه ریزی و تدبیر می کند .

وی خاطر نشان کرد: حال می پرسند حمل و نقل ایمن چه ویژگی هایی دارد؟ یک حمل و نقل صحیح باید سریع، ایمن و ارزان باشد .بنابر این اگر بخواهیم به هر علت یکی از این موارد را حذف کنیم دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد. تمامی مولفه هایی که بتواند یک حمل و نقل ایمن، سریع و ارزان را در اختیار کاربران قرار دهد به وسیله مهندسی ترافیک انجام شده و باید امکانات لازم را فراهم سازی کند. مواردی مانند ایجاد شبکه های معابر و راه ، تجهیزات مورد نیاز و خودروی با کیفیت از جمله این موارد هستند.

سردار حسینی با اشاره به نقش مهم مهندسی ترافیک افزود: وقتی مهندسی ترافیک به شکل درست و صحیح مولفه های خود را پیاده سازی کند و بتواند کاربرانی مانند رانندگان، سرنشینان خودرو و حتی عابرین را مدیریت کند یعنی توانسته است وظایف خود را به درستی انجام دهد. تمامی موارد ذکر شده نیازمند آموزش مناسب و فرهنگ سازی های لازم است. کاربران باید آموزش  های لازم را دیده تا در هنگام وقوع یک حادثه و یا قبل از مواجه شدن با آن بداند که چه رفتاری را از خود نشان بدهند . وقتی مهندسی ترافیک به درستی اجرا شود و کاربران نیز آموزش های لازم را دیده باشند مطمئن باشید نود و پنج درصد از مشکلات و حوادث ترافیکی کاهش پیدا خواهد کرد و برای آن پنج درصد باقی مانده که اساسا افراد قانون گریز هستند نیز با شدت تمام برخورد خواهد شد.

وی گفت: امروزه در کشور های پیشرفته دنیا ابتدا مهندسی ترافیک را اجرایی کرده و سپس به سراغ آموزش دادن درست به کاربران خود می روند ، به همین دلیل است که مشکلات آنها در حوزه تصادفات عمدتا با همان پنج درصد افراد قانون گریز است،  متاسفانه در کشور ما مهندسی ترافیک دارای مشکلات بسیار زیادیست، آموزش نیز در پایین ترین سطح ممکن بوده و در اینجاست که تمام این موارد را اجرای مقررات یعنی پلیس باید انجام دهد.پلیس با اجرای مقررات تاوان مشکلات و نواقص و ناکارآمدی مهندسی ترافیک و آموزش را جبران می کند. وظیفه اصلی مهندسی ترافیک در شهرها ابتدا بر عهده سازمان شهرداری آن شهر و سپس وزارت راه و شهرسازی که

راهداری حمل و نقل جاده ای نیز مربوط به آن می باشد است. بر همین اساس متولی اصلی مهندسی ترافیک این دو حوزه هستند که ابتدا باید بسترهای مناسب را آماده سازی کرده، راه سازی را انجام و سپس بر روی نگهداشت آن توجه کنند.در بعضی مواقع نگهداشت راه مهم تر از ساختن یک راه جدید است . جاده هایی که دچار مشکلات نگهداشت شده اند و رسیدگی های لازم به آنها نمی شود بعد از مدتی تبدیل به نقاط حادثه خیز خواهند شد .بنابراین بر حسب وظیفه و تکلیف قانونی خود اگر شاهد تخلف و کم کاری از هر ارگانی در  حوزه حمل و نقل ،ترافیک و ایمنی جان انسان ها باشد سکوت نخواهیم کرد و تلاشمان را میکنیم تا به هر نحو ممکن آن نواقص را اصلاح کنیم چه در حوزه خودرو و چه در حوزه راه.

وی در خصوص نظم ترافیکی درون معابر شهری افزود: اگر بخواهیم بی نظمی ترافیکی که در سطح شهرها وجود دارند  را برطرف کنیم باید ابتدا مصادیق بی نظمی را از میان برداریم، مانند تاکسی و اتوبوس هایی که رانندگان آنها برای تردد مسافران خود در مقاطعی ایست و حتی به صورت دوبل در خیابان توقف می کنند و باعث به وجود آمدن یک گره ترافیکی در آن قسمت  می شوند و یا عبور عابرین پیاده قبل از سبز شدن چراغ تردد، این امر نیز باعث ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه شده و باعث ایجاد ترافیک میشود، حتی حرکت نکردن وسایل نقلیه در بین خطوط راهنمای جاده ها نیز دلیل دیگری برای تشدید ترافیک اتوبان های سطح شهر است که اگر رانندگان سعی کنند در بین خطوط راننندگی کنند می توانند با ایجاد یک نظم درست و صحیح در بزرگراه ها ترافیک روان تری را شاهد باشند .اگر بتوانیم نظم و انضباط را سطح شهر حاکم کنیم بخش قابل توجهی از ترافیک های موجود را برطرف خواهیم کرد.

سردار حسینی در خصوص حلقه مفقوده ای با عنوان متولیان آموزش ترافیک در کشور اشاره کرده و گفت: اگر نتوانیم متولی آموزش ترافیک را شناسایی کنیم قطعا در حوزه آموزش و ترافیک به مشکل بر خواهیم خورد. نباید تمام تمرکزمان بر روی آموزش و رفتار های ترافیکی باشد ، باید تلاش شود تا بتوانیم زندگی کردن صحیح را به افراد از همان دوران کودکی آموزش دهیم. رفتار های ترافیکی یک فردآیند بسیار پیچیده ایست که به مرور زمان شخص از دوران کودکی با آن آشنا شده و در بزرگسالی تبدیل به یک کاربر ترافیک مانند راننده می شود .

جانشین پلیس راهور افزود: آموزش و پروش یکی از دستگاه های متولی آموزش ترافیک است و به نظر می رسد وقت آن رسیده است که  نظام آموزشی ما در این خصوص به یک تغییر دیدگاه و یک تحول جدید دست بزند و در کنار آن بخش های دیگری مانند صدا و سیما، بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان ،ارشاد و .... نیز می توانند در این امر کمک کنده نظام آموزشی ما باشند . نحوه اجرای مقررات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است ، افراد باید به این باور برسند که اگر خلاف قانون کاری را انجام دهند با اهرم قانونی با آنها برخورد خواهد شد .بنابر این اجرای مقررات نیز منجر به اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان خواهد شد.

وی در خصوص ترافیک های فصلی پاییز که هم زمان با بازگشایی مراکز آموشی می باشد گفت: باید به این نکته توجه داشته باشید که در مهرماه تنها مدارس نیستند که بازگشایی میشوند بلکه بسیاری از موسسات دیگر هم با شروع سال تحصیلی فعالیت های خود را آغاز می کنند اما در مجموع می توان گفت اگر بتوانیم با یک مدیریت صحیح و تدابیر درست اقداماتی را انجام دهیم حتما شاهد کاهش بار ترافیکی معابر خواهیم بود .

وی با تاکید بر موثر بودن تغییر شیوهای ترافیکی شهر در زمان همه گیری ویروس کرونا اشاره کرده و افزود: تصمیمات گرفته شده در آن زمان به نظر درست ترین و بهترین تدابیری بودند که اتخاذ گردید،  اما متاسفانه تنها شاهد کاهش ترافیک در سطح معابر و جاده های برون شهری خود بودیم و در سطح شهر به علت حذف طرح ترافیک روزانه و همچنین منع تردد شبانه شاهد افزایش تردد بوده و ترافیک های بی سابقه را مشاهده کردیم.

سردار حسینی در خصوص خطوط ویژه اتوبوس در سطح بزرگراهها گفت: ایجاد این خطوط ویژه می تواند منجر به تشویق شهروندان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شود . در تمام دنیا سیاست حمل و نقل آنها به گونه ایست که شهروندان خود را، تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کمی کنند و یکی از این مشوق ها ایجاد خطوط ویژه برای این وسایل نقلیه است. شاید در کشور ما در انتخاب یک خط ویژه کم سلیقه گی هایی را شاهد بوده باشیم اما در مجموع این عامل به عنوان یک اصل مهم در کاهش ترافیک و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی مورد توجه است و تمام تصمیمات ترافیکی در این حوزه را نیز شورای ترافیک آن شهر اتخاذ می کند، بنابراین تصمیمات ابتدا از سوی شهرداری عنوان  و سپس با همکاری پلیس اجرا می شود.

وی در خصوص ایمنی معابر شهری و جاده ها کشور تصریح کرد؛ برای تعداد نقاط حادثه خیز جادها نمی توان هیچ عددی را اعلام کرد حتی وزارت راه نیز در این مورد عدد مشخصی را ندارد ولی در مجموع ایمن بودن معابر و محورهای مواصلاتی شهرها است که تعداد نقاط حادثه خیز محاسبه می کند. در حال حاضر در کشور بیش از 3200 نقطه حادثه خیز وجود دارد و قابل ذکر است که در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا نیز این نقاط وجود داشته و آنها هم نمی توانند به طور کامل تمامی نقاط را شناسی و آن را برطرف کنند.

سردار حسینی در مورد متغییر بودن زمان بندی چراغ های راهنما گفت: ما به دنبال استفاده از هوش مصنوعی (ماشین های یادگیرنده) که تشخیص دهنده در این حوزه هستند می باشیم، آنها می توانند در شرایط خاص چراغ های راهنما را تنظیم کنند.در بعضی مواقع پلیس مجبور به تغییر زمان چراغ های رانندگی می شود . در شهر تهران معابر آن تنها برای تردد 900 هزار دستگاه ساخته شده ولی در حال حاضر سه و نیم میلیون خودرو، دو میلیون موتورسیکلت و روزانه بیست میلیون تردد در سطح شهر هستند و این باعث می شود که در ازحان عمومی این تفکر به وجود بیاید که پلیس نیز خود باعث ایجاد ترافیک در برخی معابر شهری و یا پشت چراغ های راهنمایی شهر نیز می شود .

جانشین پلیس راهور فراجا در انتها افزود: استفاده از هرگونه خودروی دو چرخ برقی و بنزینی برای بانوان ممنوع می باشد. برای استفاده از خودرو باید شخص گواهینامه مربوط به رانندگی آن وسیله نقلیه را داشته و بنابر قانون کشور به هیچ عنوان گواهی نامه به بانوان برای استفاده از خودروهای دوچرخ بنزینی و برقی داده نخواهد شد.

کدخبر: 836624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟