شناسایی بیش از ۳ هزار نقطه حادثه خیز در کشور/ ۱۵۸۵ نقطه، پرتصادف است

سردار حسن مومنی سه شنبه ۱۰ آبان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اثر ایمنی خودروها در کاهش تلفات و جان باختگان بر کسی پوشیده نیست و بارها پلیس راهور بر این مهم تاکید داشته و با مستندات کامل اعلام شده که تا چه حد ایمنی خودرو در میزان کشته شدن مردم در تصادفات موثر است.

وی افزود: هرچند مسبب برخی تخلفات، رانندگان هستند، اما هر تخلفی نباید منجر به مرگ شود، لذا کیفیت و ایمنی خودرو تاثیر  بالایی در این حوزه خواهد داشت، گاهی اوقات در تصادف با خودرو دارای کیفیت حتی با سرعت بالا اتفاقی رخ نمی دهد اما تصادف خودروی با کیفیت پایین حتی در سرعت پایین تلفاتی از خود به جا می گذارد.

سردار مومنی بیان کرد: به عنوان مثال در ماه گذشته در گردنه زالیان استان مرکزی تصادفی بین خودروی ایمن خارجی و خودروی غیرایمن اتفاق افتاد که راننده خودروی ایمن حادثه ای ندید اما خودروی ناایمن ۴ کشته داشت.

رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری و رییس جمهور و... نیز بر ایمنی خودروها تاکید داشتند البته این مهم خواسته مردم نیز هست.

سردار مومنی در خصوص نقاط حادثه خیز اصافه کرد: در راه های کشور ۳۳۹۲ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که بخشی برطرف و بخشی(حدود هزار) در حال برطرف شدن هستند. از این نقاط ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف و ۱۸۰۷ نقطه دارای تصادف هستند و اولویت ما رفع نقاط پر تصادف کشور است.

وی تاکید کرد: در استان مرکزی در یک مقطع ۲۶  کیلومتری در ۷ ماهه سال جاری ۳۱ نفر جان خود را از دست دادند که بخش مهمی از این آمار مربوط به ایمنی راه ها است. کاهش بخشی از این آمار نیازمند اعتبارات ملی است و امیدواریم که مسئولان ملی این اعتبارات را تامین کنند چرا که با کاهش نقاط حادثه‌خیز می‌توانیم شاهد کاهش فوتی‌ها در استان باشیم.

رییس پلیس راه کشور با بیان اینکه ۱۸  درصد تصادفات منجر به فوت در اثر تصادف با کامیون است. افزود: حفاظ جانبی برای کامیون ها و کامیونت ها نیز مطرح است که در کمیسیون مربوطه مصوب شده که خودروهای ۵ سال به بالا که ۱۸۸ هزار دستگاه هستند باید این حفاظ جانیی را نصب کنند تا از شدت انرژی وارده به خودروی مقابل بکاهد و سواری در جریان تصادف به سمت زیر کامیون حرکت نکند، این موضوع در کمیسیون وزارت راه مصوب شد و پشتوانه قانونی دارد.

وی ادامه داد: در این راستا وزارت صمت موظف شده مراکز استانداردی را برای تجهیز این خودروها پیش بینی کند، تعداد کامیون‌ها و کامیونت‌ها زیاد است و در مرحله نخست کامیون‌های 5 سال به بالا این حفاظ را نصب می کنند و در مرحله بعد به سمت خودروهای تریلی می‌رویم.

 

کدخبر: 838867 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟