بستن گذرگاه مرزی منجر به فروپاشی خواهد شد

 

به گزارش گروه حوادث رکنا: لهستان روز پنجشنبه با استناد به نگرانی های امنیتی اعلام کرد که از ساعت 12 بعد از ظهر یک گذرگاه مرزی کلیدی به بلاروس در Bobrowniki را می بندد. روز جمعه، روابط خصمانه بین دو کشور را به پایین ترین سطح خود رساند.

لهستان پناهگاهی کلیدی برای مخالفان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس بوده است و ورشو از زمانی که متحد اصلی بلاروس، روسیه به اوکراین در فوریه 2022 حمله کرد، به یکی از سرسخت ترین حامیان کیف تبدیل شده است.

دولت بلاروس روز پنجشنبه از تصمیم مرزی انتقاد کرد، اما روز جمعه در بیانیه ای فراتر رفت و این اقدام را غیرمنطقی و خطرناک خواند.

کمیته مرزی این کشور در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، گفت: «اقدامات مقامات لهستانی می‌تواند منجر به فروپاشی در هر دو طرف مرز شود».

نیروی مرزی گفت که پس از اجرایی شدن بسته شدن، تنها دو نقطه از شش گذرگاه زمینی اصلی در امتداد مرز 400 کیلومتری (250 مایلی) دو کشور باز خواهد بود.

این سازمان با اشاره به صف‌های طولانی موجود در گذرگاه‌های مرزی افزود: «با بسته شدن یک ایست بازرسی دیگر لهستان، وضعیت فاجعه‌بار خواهد شد». بار روی دو ایست بازرسی باقی مانده به شدت افزایش خواهد یافت.

مینسک همچنین گفت که معتقد است این تصمیم عمداً برای "وخیم تر کردن وضعیت در مرز و محدود کردن سفر شهروندان" طراحی شده است.

 

منبع: رویترز

کدخبر: 868689 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟