پنیر مجانی فقط در تله‌موش وجود دارد / تبلیغات کار در منزل با حقوق بالا برای کلاه‌برداری است

به گزارش رکنا ، سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا در پاسخ به سوال در رابطه با نحوه مراجعه برای اعلام جرم اظهار داشت: پلیس فتا ۹۰ درصد در رابطه با جرایم سایبری محض مثل هک و نفوذ رسیدگی می‌کند. یعنی جرایمی که بیس آن سایبری باشد.

او در ادامه گفت: یک سری جرایم هست که سایبری کلاسیک است. مثل جرایمی که در دیوار اتفاق می‌افتد. اگر هموطنان به هر دلیلی مشکلی مانند موارد کلاهبرداری، اخاذی و حتی مواردی که نمیتوانند در آن باره با کسی صحبت کنند پیدا کردند؛ در سایت رسمی پلیس فتا «https://cyberpolice.ir» یک قسمت با عنوان مرکز فوریت‌های سایبری برای کمک به آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: در آن قسمت سایت صحبت می‌کنید، اگر قرار است گزارش موارد مجرمانه را بدهید در آنجا گزارشتان را می‌دهید و اگر قرار است راهنمایی بگیرید با حفظ حریم شخصی، بعد از احراز هویت به شما این اطلاعات داده شده و مشاور لازم به شما داده می‌شود. اگر هم می‌خواهید مستقیم تماس بگیرید شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مدنظرتون باشد به این صورت میتوانید در هر زمان شبانه روز تماس بگیرید.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در رابطه با امنیت فضای مجازی گفت: امنیت در فضای مجازی نیازمند مشارکت همگانی است. وقت آن رسیده که بخشی از بار تولید امنیت بر دوش مصرف‌کننده قرار بگیرد. یعنی باید مصرف کننده‌ی امنیت و یا همان کاربر‌ها این مسولیت پذیری را داشته باشند.

وی در رابطه با نحوه همکاری کاربران گفت: کاربران با ما همکاری داشته باشند. بهترین همکاری هم که می‌توانند انجام دهند این است که به توصیه‌های ما عمل کنند. متاسفانه مردم کشورمان یک مقدار شتاب زده عمل می‌کنند. زود تطمیع می‌شوند و نسبت به پیشنهاداتی که در فضای مجازی به آن‌ها داده می‌شود وسوسه می‌شوند. یه نکته‌ی کلیدی که باید در نظر بگیرند این است که «پنیر مجانی فقط در تله‌موش وجود دارد».

پاشایی افزود: برای مثال در فضای مجازی تبلیغاتی در رابطه با کار در منزل و یا در منزل بمانید و ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد کسب کنید وجود دارد، که شاید درست باشد، ولی آن‌ها معمولا حساب شما را میگیرند و از شماره حساب و شماره تلفن شما کلاهبرداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: در هنگام پی‌جویی جرایم که بلافاصله کشف خواهد شد اولین کسی که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد کسی است که صاحب حساب است. یعنی شما کارت و حسابت اجاره داده‌ای و سیم‌کارتت را به دست یک‌نفر داده‌ای که آن فرد کار خلاف می‌کند.

سرهنگ پاشایی اذعان داشت: هر کسی در هرکجا به شما پیام داد و تبلیغ کرد و گفت من کارت و حساب شمارا می‌خواهم، یقین بدارید که قرار است یک فرآیند کلاهبرداری شکل بگیرد و شما قرار است در آن شرکت کنید. خیلی از افراد هم داریم که متاسفانه مجبور شدند که خسارتی را که کس دیگری زده، ولی با نام اعتبار آن‌ها بوده است را پرداخت کنند.

وی افزود: اگر خدایی ناکرده به هر دلیلی مانند سهل‌انگاری، عمدی و یا سهوی این کار را انجام دادید، حتما آن دسترسی را با مسدود کردن حساب قطع کنید تا این در اختیار افراد قرار نگیرد.

سرهنگ پاشایی در انتها گفت: امیدوارم با توصیه‌هایی که کردم، سال ۱۴۰۲ سال خیلی خوبی برای هموطنان عزیزمان باشد. در هر کجای ایران عزیز که زندگی می‌کنند و صدا و تصویر من را می‌بینند برایشان آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

منبع : دانشجو

کدخبر: 881481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟