زن شیاد برای خالی کردن حساب مردم 2 سال آموزش دیده بود / نوعروس ناخواسته همدستش شد + جزییات

به گزارش رکنا، مأموران اداره فضای‌مجازی پلیس فتای استان خراسان‌رضوی دیروز با شناسایی عامل دستبرد‌های غیرمجاز سریالی و کلاهبرداری از شهروندان در سراسر کشور، راز بزهکاری بیش از یک‌میلیارد تومانی او را برملا کردند.

ماجرای این پرونده درحالی در دستورکار مجریان قانون قرار می‌گیرد که زنی جوان با دردست‌داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتای مرکز استان مراجعه می‌کند و مدعی می‌شود که فردی ناشناس با دستبرد به حساب بانکی‌اش مبلغ ۱۰ میلیون تومان سرقت کرده است.

در بررسی‌های تکمیلی این پرونده مشخص می‌شود که مال‌باخته، پیامکی با سرشماره شخصی با این عنوان را که علیه شما شکایت شده است، به سایت مراجعه کنید، دریافت کرده است. او پس از مراجعه به لینک مدنظر و تکمیل اطلاعات بانکی‌اش، پیامک کسر وجه دریافت می‌کند و تا به خودش بیاید، موجودی حساب بانکی‌اش صفر شده است.

با طرح شکایت این فرد، تحقیقات پلیسی آغاز می‌شود و طولی نمی‌کشد چند کارت بانکی که مبلغ کسرشده به یکی پس از دیگری انتقال داده شده است، شناسایی و مسدود می‌شود. آخرین حساب بانکی، اما متعلق به زنی جوان است که ۲۴ ساعت پس از مسدودسازی حسابش، به مرکز پلیس فتای استان مراجعه می‌کند تا علت مسدودشدن کارت بانکی‌اش را جویا شود.

سوءاستفاده از عروس جوان

زن جوان که متوجه موضوع شده است، به افسر تحقیق پرونده می‌گوید که روحش هم از این ماجرا خبر نداشته است. او بیان می‌کند: تازه ازدواج کرده‌ام و مثل همه زندگی‌ها که اولش با سختی شروع می‌شود، من و همسر هم درگیر مشکلات مالی هستیم. او راضی نشد که من بیرون از خانه کار کنم و می‌گفت حقوقش برای گذران زندگی‌مان کفایت می‌کند.

چندی پیش آگهی کار در خانه را در سایتی مشاهده کردم و با شماره درج‌شده تماس گرفتم. شماره تماس متعلق به زنی جوان بود. او گفت که به‌دنبال فردی است که برایش رمزارز دیجیتالی بخرد و مبالغی را نقل‌وانتقال بدهد. در قبال این کار هم حاضر بود به‌صورت ماهانه بین ۹ تا ۱۴ میلیون تومان حقوق بدهد. کارش وسوسه‌برانگیز بود و می‌توانستم بدون اینکه از خانه بیرون بروم، کمک‌خرج همسرم باشم. با همراهی زن که من او را ندیده‌ام، در یکی از صرافی‌های مجازی عضو شدم و کیف پول دیجیتالی‌ام را راه‌اندازی کردم و اطلاعات حساب و رمز آن را در اختیار او قرار دادم.

زن می‌گوید: در این مدت مبالغ متفاوتی به شماره کارت بانکی‌ام واریز می‌شد و من هم مسئولیت داشتم به‌محض واریز وجه، طبق آموزشی که از قبل دیده بودم، با آن مبلغ رمزارز دیجیتالی بخرم. کارم ادامه داشت تا اینکه حسابم مسدود شد و بعد از مراجعه به بانک متوجه شدم که پلیس فتا حسابم را بسته است.

کشیده‌شدن پای چند شاکی دیگر به پرونده

تحقیقات این پرونده برای شناسایی عامل اصلی ادامه داشت که چند شهروند مشهدی دیگر به پلیس فتا مراجعه می‌کنند و مدعی می‌شوند مبالغی را با عناوین مختلف از آن‌ها کلاهبرداری و سرقت کرده‌اند. یکی از مال‌باختگان در تله فیشینگ قرار گرفته و دیگری طعمه واریز بیعانه خرید کالای غیرواقعی شده بود. مال‌باختگان نیز ده‌ها میلیون تومان از دست داده و حالا درپی دادخواهی‌شان بودند.

گروه کارشناسان فضای‌مجازی پلیس فتای مرکز استان خراسان‌رضوی باتوجه‌به حساسیت پرونده، به ادامه پیگیری‌هایش می‌پردازد تا اینکه ردی از یک شماره حساب در خارج از مشهد پیدا می‌کند؛ سرنخی که خیلی زود به شناسایی عامل اصلی این پرونده ختم می‌شود.

۲ سال آموزش برای کلاهبرداری

متهم زنی جوان و ساکن تهران است. زمانی مأموران مرکز پلیس فتای استان به‌سراغش می‌روند و دستگیرش می‌کنند که داخل مخفیگاهش بود. مجریان قانون از طریق نقطه‌زنی، خط تلفن همراه این شخص را ردزنی می‌کنند و او را به دام می‌اندازند.

رئیس‌پلیس فتای استان خراسان‌رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده می‌گوید: متهم ابتدا منکر هرگونه جرمی از جانب خود بود، اما زمانی که با شواهد و ادله کافی در پرونده‌اش روبه‌رو شد، به‌ناچار لب به بیان حقیقت گشود و به جرمش اعتراف کرد.

سرهنگ علی‌اکبر قرائی‌پور بیان می‌کند: متهم که بیست‌وهفت‌ساله است، در اظهاراتش گفته است که از 2 سال قبل در فضای‌مجازی دوره‌های مختلف را برای کلاهبرداری آموزش دیده و با آگهی جذب نیروی دورکار، نقشه‌اش را عملی کرده است. این شخص پس از جذب نیرو در سراسر کشور با وعده حقوق ۱۴ میلیون تومانی، جوانان جویای کار را فریب می‌داده و با دسترسی به شماره حساب و ایجاد حساب ارزی دیجیتال، قطعات پازل مجرمانه‌اش را تکمیل کرده است.

این مقام ارشد پلیس فتای استان می‌افزاید: تاکنون 15 شاکی در سراسر کشور شناسایی شده‌اند که هشت تن از این افراد شهروندان مشهدی و بقیه از شهر‌های یزد، تهران و شیراز هستند. مبالغ کلاهبرداری یا سرقت‌شده نیز از ۴۰۰ هزار تا ۶۰ میلیون تومان است که به بیش از یک‌میلیارد تومان می‌رسد. متهم نیز از راه‌های مختلف مانند ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا، بیعانه، پیامک سهام عدالت و پول‌شویی، نقشه مجرمانه‌اش را عملی می‌کرده است. باتوجه‌به اینکه احتمال افزایش رقم کلاهبرداری و تعداد شاکیان وجود دارد، تحقیقات پلیس از این شخص تا حصول نتیجه همچنان ادامه خواهد داشت.

مهدی قرآنی

 

کدخبر: 890881 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟