صدور اعلان قرمز برای 7 نفر از مجرمین سایبری کثیرالشاکی استان مرکزی

به گزارش رکنا، فرهاد شاطری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برای ۷ نفر از مجرمین سایبری کثیرالشاکی استان اعلان قرمز صادر شده و پیگیری دستگیری این مجرمین از طریق پلیس اینترپل هستیم.

وی اولویت‌های مهم پلیس فتای استان در سال جاری را کاهش جرایم فضای سایبری با محورمیت کلاهبرداری برشمرد، تصریح کرد: ۴۷ درصد مجموع جرایم فضای مجازی استان کلاهبرداری، ۲۶ درصد برداشت‌های اینترنتی، ۱۱ درصد هتک حیثیت و ۱۶ درصد دسترسی‌های غیرمجاز، اخاذی و ... است.

رئیس پلیس فتا ی استان مرکزی با بیان اینکه جرم اول استان کلاهبرداری است، ادامه داد: اقدامات ارزشمندی توسط پلیس فتا استان در راستای مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق درگاه‌های واسط فروشگاه‌های مجازی در دست اقدام است که ظرف دو ماه آینده چنانچه با مشکلات فنی مواجه نشود، عملیاتی خواهد شد.

شاطری گفت: در کلاهبرداری‌های اینترنتی مشاهده می‌کنیم که مردم خودشان بدون اینکه شناختی از فروشگاه‌های مجازی داشته باشند، بی‌جهت اعتماد کرده و بیعانه پرداخت می‌کنند و بلافاصله پس از پرداخت بیعانه با گوشی خاموش طرف مقابل مواجه می‌شوند و سپس نسبت به شکایت اقدام می‌کنند، در حالی که باید قبل از هرگونه اعتماد بی‌جا از ماهیت واقعی فروشگاه مجازی اطمینان کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه در کلاهبرداری‌ها معمولا افراد از کارت‌های اجار‌ه‌ای استفاده می‌کنند که دسترسی به فرد کلاهبردار را سخت می‌کند، گفت: بارها به مردم هشدار داده‌ایم بدون اطمینان از طرف مقابل از پرداخت بیعانه خودداری کنند تا اسیر کلاهبرداری ها نشوند.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی برداشت‌های غیرمجاز را از دومین جرم استان برشمرد و افزود: در بخش برداشت‌های غیرمجاز اقداماتی که پلیس فتا می‌تواند انجام دهد، آگاهی رسانی به مردم است، چرا که  مردم با کلیک بر لینک‌های غیرمجاز و یا کوتاهی در حراست از اطلاعات بانکی خود شروع کننده جرم هستند و اگر آگاهی آنان افزایش یابد، به راحتی اجازه نخواهند داد از حساب بانکی‌شان برداشت شود.

شاطری با بیان اینکه در صورتی که از حساب افراد برداشت غیرمجازی صورت گرفت، صاحب حساب باید در اولین فرصت از طریق شماره ۰۹۶۳۸۰ موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند، خاطرنشان کرد: جدی گرفتن هشدارهای پلیسی از سوی مردم می‌تواند درکاهش جرایم نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: از مردم خواهش داریم به هیچ عنوان کارت بانکی، شماره حساب و یا درگاه بانکی خود را در  اختیار دیگران قرار ندهند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، گزارش خود را به بخش مرکز امداد و فوریت‌های سایبری، گزارش کنند.

 در فضای مجازی هیچ جرمی رخ نمی‌دهد، مگر اینکه شاکی در کنار مجرم باشد و ناخواسته اطلاعات را در اختیار او قرار دهد

رئیس پلیس فتای استان مرکزی با تاکید بر اینکه در فضای مجازی هیچ جرمی رخ نمی‌دهد، مگر اینکه شاکی در کنار مجرم باشد و ناخواسته اطلاعات را در اختیار او قرار دهد،  گفت: گاها مردم به پلیس فتا مراجعه و عنوان می‌کنند که هک شده‌اند، در حالی که در بحث دسترسی‌ها و برداشت‌ها  چیزی به نام هک نداریم، زیرا اطلاعات اول را خود مردم به مجرم داده‌اند و هکی صورت نگرفته است.

شاطری با تاکید بر اینکه در بحث برداشت‌های غیرمجاز مردم نباید بحث زیان‌فایده را مد نظر قرار دهند، بیان کرد: مواردی وجود دارد که به مردم به دلیل برداشت کم از حساب‌شان، موضوع شکایت را بی‌خیال شده و ترجیح می‌دهند، شکایت نکنند، در حالی که اگر یک نفر در این رابطه فداکاری کرده و از طریق شکایت جلوی طعمه شدن دیگران را بگیرد، از تکرار مجدد جرم به واسطه برخوردی که با مجرم از سوی دستگاه قضایی می‌شود، جلوگیری می‌کند که انتظار داریم مردم دستگاه امنیت را یاری رسانده در بحث برداشت‌ها و کلاهبردار‌ی‌ها به سود و زیان خود فکر نکنند.

 در ماه آینده موجی از پرونده‌های کلاهبرداری را در اجاره مسکن خواهیم داشت

وی بیان کرد: با توجه به فصل جا به جایی مستاجرا قطعا در دو ماه آینده موجی از پرونده‌های کلاهبرداری را در اجاره مسکن سایت دیوار خواهیم داشت چرا که افرادی که مستاجر هستند و دنبال خانه ارزان می‌گردد بدون شناخت و اطلاع کامل از طرف پولی را به عنوان بیعانه واریز می‌کنند، غافل از آنکه توسط کلاهبرداران قربانی شده‌اند که هشدار می‌دهیم مردم نسبت به واریز وجه با دقت عمل کرده و فریب فرصت طلبان را نخورند.

در موضوع حجاب باید گفت افراد بی‌حجاب به زودی خودشان به آگاهی لازم خواهند رسید و خودشان را اصلاح خواهند کرد، چرا که از عواقب آن در امان نبوده و آسیب‌های بسیاری خواهند خورد

وی در ادامه از برخورد جدی با کانال‌ها و پیج‌های ترویج کننده بی‌حجابی خبر داد و گفت: در بحث برخورد با پدیده بی‌حجابی اقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته، در حوزه فضای مجازی به فروشگاه‌هایی که رعایت حجاب نداشته تذکر داده شده و با تعدادی نیز برخورد شده است، واقعیتی که وجود دارد این است که تعداد افراد بی‌حجاب و بدحجاب در جامعه نسبت به افراد مومن بسیار کم و اندک است، اما این دشمنان هستند که موارد اندک ضریب می‌دهند،  در موضوع حجاب باید گفت افراد بی‌حجاب به زودی خودشان به آگاهی لازم خواهند رسید و خودشان را اصلاح خواهند کرد، چرا که از عواقب آن در امان نبوده و آسیب‌های بسیاری خواهند خورد.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی با تاکید بر اینکه پلیس، نیروهای امنیتی و حاکمینی یک تار موی معترضین و هنجار شکنان را به دنیای غرب نخواهد بخشید، اظهار کرد: ایران کشوری با تمدنی قوی است و اجازه نمی‌دهد عده‌ای بخواهند با تشویق اذهان عمومی ارزش‌‌های دینی و اسلامی این فرهنگ دیرینه را زیرسوال ببرند، ضمن اینکه باید به مردم این آگاهی را رساند که گول رسانه‌های غربی را نخورند و بدانند واقعیت چیزی که در فضای مجازی مدعی آن هستند نیست و حجاب همچنان یکی از ارزش‌های مورد مطالبه اکثریت جامعه است.

 از مردم خواهش داریم از  واگذاری گوشی تلفن همراه خود به افراد غریبه خودداری نموده و همواره دسترسی مستقیم به گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی خود را با رمز محدود کنند

شاطری پیرامون جرایم مربوط به دسترسی غیرمجاز  بیان کرد: با توجه به اینکه دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی به علت بی‌احتیاطی افراد صورت می‌گیرد، از مردم خواهش داریم از  واگذاری گوشی تلفن همراه خود به افراد غریبه خودداری نموده و همواره دسترسی مستقیم به گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی خود را با رمز محدود کنند و از نصب هرگونه اپلیکیشن و برنامه جانبی بر روی گوشی تلفن همراه خود که از طریق منابع ناشناس و در قالب شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌گردد، اکیداً خودداری کنند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت مواجه شدن با دسترسی غیرمجاز باید بلافاصله گوشی خود را در حالت پرواز قرار داده  و به نزدیک‌ترین پلیس فتا مراجعه کنند تا کارشناسان اقدامات فنی لازم را روی گوشی قربانی انجام دهند.

ضرورت شناخت مردم با سواد دیجیتال

رئیس پلیس فتا بر ضرورت  افزایش سواد دیجیتال مردم در کنار سواد رسانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد:در حوزه سواد دیجیتال پلیس و دستگاه‌های امنیتی در آینده تولیدات خوبی خواهد داشت.

 شاطری ادعای یله و رها بودن فضای مجازی را رد کرد و گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند فضای مجازی رها است را به هیچ عنوان قبول ندارم، فضای مجازی رها نیست، فضای مجازی به اندازه‌ای گسترده است که نه تنها در ایران بلکه در جهان تعداد نیروها و کارشناسان همخوانی با آن ندارد و تطبیقی با نیروی انسانی و فضای مجازی ندارد، باید سالم سازی را در دستور کار قرار دهیم، و هر از آسیبی که در فضای مجازی پیشگیری کنیم به سالم سازی جامعه کمک خواهد کرد.

وی با هشدار به مردم در زمینه توجه به رسیدسازهای جعلی،  فعال کردن پیامک بانکی، بازنکردن لینک‌ها، عدم واریز بیعانه برای اجاره مسکن در سایت دیوار، عدم اعتماد به دیگران و استفاده از نرم‌افزاریهای داخلی گفت: اگر مردم به این باور برسند که کمک مجرم نکنند، قول می‌دهد هیچ فردی به پلیس فتا به عنوان شاکی مراجعه نخواهد کرد.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی با تاکید بر اینکه باید فضای مجازی سالم را گسترش دهیم، بیان کرد: فضای مجازی فرصت بسیار خوبی است، افراد بسیاری از فضای مجازی به بهترین نحو ممکن استفاده کرده‌اند که باید به سالم سازی آن برای پیشرفت کمک کرد.

شاطری بیان کرد: استان مرکزی در کشف جرائم سایبری جز پنج استان اول کشور و در وقوع جرائم رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص برخورد با مجرمین فضای سایبری گفت: برای ۷ نفر از مجرمین سایبری کثیرالشاکی استان اعلان قرمز صادر شده و پیگیری دستگیری این مجرمین از طریق اینترپل هستیم.

کدخبر: 906011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟