چه مجرمانی از زندان رجایی شهر فرار کردند / نگاهی به مهم ترین زندان ایران که تخلیه شد + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، زندانی ۶۰ هکتاری که سال‌ها محل نگهداری مجرمان خطرناک بود که مسئولان استان خواستار انتقال آن به خارج از شهر بودند. در  این سال ها در  زندان رجایی شهر حکم مرگ مجرمان جنجالی اجرا و همچنین زندانیانی پای سفره عقد نشستند.

بعد از انتقال زندان قصر و تبدیل آن به باغ موزه، این دومین زندانی است که از داخل شهرها تخلیه می‌شود. البته پیش از این تصمیمی بر انتقال زندان سمنان هم گرفته شده بود که هنوز عملیات انتقال آن اجرایی نشده است. زندان رجایی‌شهر که اطلاعات دقیقی از زمان شروع به ساخت آن وجود ندارد، در سال۱۳۶۱ به بهره‌برداری رسید اما بر‌اساس اطلاعات عملیات اجرایی آن از پیش از انقلاب آغاز و در ابتدا با بلوک‌های سیمانی چند اندرزگاه در آن ساخته شد که در ادامه تعداد اندرزگاه‌های آن به عدد۱۰ رسید. در هر اندرزگاه سه سالن وجود دارد که در مجموع این زندان ۳۰سالن داشت که مجرمان خطرناک در آن نگهداری می‌شد. این زندان در رجایی‌شهر کرج ساخته شده اما زیر نظر دادگستری و اداره زندان‌های استان تهران اداره و مهمان ناخوانده‌ای برای شهر کرج محسوب می‌شد.

زندان رجایی شهر

 محل اجرای حکم اعدام زندانیان جنجالی

زندان رجایی‌شهر با همان گوهردشت سابق، برای نگهداری حدود ۳۰۰۰ زندانی ظرفیت داشت و محل نگهداری قاتلان ، متجاوزان به عنف، سارقان مسلح و اراذل و اوباش بود. از سوی دیگر سالن اجرای حکم این زندان باعث شده، محل اجرای حکم محکومان به مرگ زندان‌های دیگر به‌خصوص اوین باشد. این سالن در سال‌های اخیر محل اجرای حکم مجرمانی بود که به خاطر جرایم‌شان جنجالی شده بودند. آرمان عبدالعالی و ریحانه جباری از محکومان به قصاص، سلاطین سکه و جعل و عاملان حمله به مجلس از جمله محکومانی هستند که نقطه پایان زندگی‌شان، سالن اجرای حکم زندان رجایی‌شهر بود. زندان  رجایی شهر همچنین محل قتل برخی محکومان مانند وحید مرادی در درگیرهای داخلی زندانیان بود. این زندان در این سال‌ها چندین بار هم میزبان مراسم ازدواج زندانیان بود که ازدواج دختر جوانی با زندانی محکوم به قصاص در زندان و تلاش او برای نجات همسرش از قصاص یکی از همین ازدواج‌ها بود که خبرساز شد.

زندان رجایی شهر

 فرار هالیوودی از زندان رجایی شهر

در حالی که به نظر می‌رسید، زندان رجایی‌شهر مانند دژی محکم در برابر نقشه‌های فرار زندانیان باشد، خرداد سال ۱۳۸۴، 3 زندانی خطرناک به شیوه فیلم‌های هالیوودی از زندان فرار کردند. روز ۲۴ خرداد سال ۸۴ ماموران حفاظت زندان رجایی‌شهر کرج، هنگام بازرسی اتاق‌های زندانیان متوجه شدند که 3 نفر از زندانیان به نام‌های علی اشرف، اردشیر و صدیق به طرز مرموزی از زندان ناپدید شده‌اند. با بررسی موضوع معلوم شد سه مرد زندانی با حفر تونل از داخل سلول خود به زیرزمین زندان راه یافته و گریخته‌اند. ماموران در خارج از زندان در اطراف تونل مقداری پلاستیک به دست آوردند که نشان می‌داد زندانیان فراری برای آن‌که لباس‌هایشان کثیف نشود و مردم به آنها شک نکنند. از پلاستیک استفاده و پس از خارج شدن از تونل آنها را در همانجا رها کرده بودند. علی اشرف در ادامه دستگیر شد و درباره نقشه فرارشان گفت: ماجرای فرار را با دو هم سلولی‌ام به نام‌های اردشیر و صدیق که مجرمانی سابقه‌دار بودند در میان گذاشتم و هر سه نقشه فرار  را کشیدیم. پس از تخریب دیوار، شش ماه به کندن تونل پرداختیم تا این که شب آخر، سه نفری از آنجا خارج شدیم و برای این‌که راحت فرار کنیم، ۳۱ کیلو وزن کم کردم و همدستانم نیز با کم کردن وزن خود موفق به فرار شدند.

انتقاد مسئولان استان البرز از مهمانان ناخوانده

در حالی که مسئولان استان البرز طی سال‌های گذشته چند بار درخواست انتقال این زندان از رجایی‌شهر را داده بودند، سرانجام فروردین امسال این پیگیری‌ها در سفر استانی رئیس دستگاه قضا به البرز به نتیجه رسید. عباسی، مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان که در حضور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای برگزار شد، با اشاره به آسیب‌های وجود زندان‌های رجایی‌شهر و قزلحصار در کرج گفت: ۹درصد زندانیان کشور در زندان‌های کرج به‌سر می‌برند و مطالعاتی انجام شده که اکثر مناطق تولید آسیب در شعاع پنج کیلومتری این زندان‌ها هستند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در این سفر قول داد تمام تلاش خود را می‌کند تا زندان رجایی‌شهر به خارج از استان منتقل شود. رئیس دستگاه عدلیه در جلسه شورای اداری این استان گفت: «زندان رجایی‌شهر که در داخل شهر کرج است باید هر چه زودتر به خارج شهر منتقل شود و محل فعلی آن از وضعیت زندا‌ن‌بودن خارج شده و اقدامات متعاقب بعدی در قبال آن صورت گیرد.»

زندان رجایی شهر

آخرین پست نگهبانی در زندان رجایی شهر

۱۲۱ روز پس از دستور قاضی‌القضات، 11 مرداد امسال فیلمی منتشر شد اتوبوس‌هایی را نشان می‌داد که از زندان رجایی‌شهر خارج می‌شدند. این اتوبوس‌ها توسط خودروهای یگان ویژه اسکورت می‌شدند. ساعتی بعد از انتشار این فیلم، مرکز رسانه قوه‌قضاییه از شروع انتقال زندانیان زندان رجایی‌شهر خبر داد‌. این روند تا ظهر شنبه ــ دیروز ــ ادامه داشت و زندان رجایی‌شهر تخلیه شد. از ظهر شنبه نیز روند انتقال تجهیزات آغاز شد تا نگهبانان چهار برجک زندان آخرین پست نگهبانی را سپری کنند.

 زندانیان به کجا منتقل شدند؟

زندانیان رجایی‌شهر به زندان قزلحصار منتقل شده‌اند. زندان دیگر ی در استان البرز که بیشتر محل نگهداری زندانیان مرتبط با موادمخدر است. زندان رجایی‌شهر دیروز در حالی تخلیه شد که هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این زندان ۶۰هکتاری است.

کدخبر: 916514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟