احتمال ریزش سنگ در جاده چالوس و هراز / افتتاح 8 کیلومتر مانده آزاد راه قزوین - رشت تا پایان سال

به گزارش اختصاصی رکنا،  به ‌طورکلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد به ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و فرهنگ رانندگی بستگی دارد. از موارد مهم حوادث، شبکه‌های جاده‌‌ای کشور همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و کمک‌های پزشکی است. آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران ، یکی از چند علت مهم مرگ و میر به‌شمار می‌رود. بنابراین در برنامه‌های توسعه کشور اهمیت این موضوع مورد توجه قرار گرفته و از دستگاه‌های مربوطه خواسته شده تا در جهت کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای اقدامات لازم صورت گیرد. بر این اساس دولت مکلف شده است تا ساز و کارهای لازم برای کاهش تلفات حوادث رانندگی را در دستور کار خود قرار دهند. از این رو برای پایش میزان تلفات جاده‌ای، اطلاعات پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ، سازمان پزشکی قانونی کشور، بیمه مرکزی و اطلاعات جمعیتی مرکز آمار ایران مورد نیاز است.

بر اساس مقدمه ای که گفته شده و شواهد عینی به این نتیجه رسیدیم که چند سالی است محورهای منتهی به شهرهای شمالی کشور مانند هراز و چالوس در هنگام تغیرات آب هوایی(برف،باران) و شرایط جوی منطقه با ریزش سنگ در جاده ها مواجه هستیم که هم برای مسافران خطرناک است هم می تواند ایمنی جاده را کاهش داده و به تجهیزات ترافیکی و ایمنی جاده ها صدمه  زیادی را وارد کند.  بر همین اساس پلیس راهور که یکی از سازمان های مرتبط بر نظارت  ایمنی جاده و سرنشینان خودروها است ، نظریه متفاوتی در خصوص ایمن سازی محورهای ذکر شده دارد، به همین دلیل پس از ریزیش کوه در محور هراز در ماه گذشته به سراغ سردار سیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا رفتیم تا از آخرین وضعیت موجود محورهای شمالی کشور مطلع شویم.

سردار سید تیمور حسینی در پاسخ به این سوال که راه حل مناسب برای ایمن سازی محورهای شمالی چیست به خبرنگار رکنا گفت: اگر بخواهیم به صورت غیر اصولی نسبت به ایمن سازی محورهای هراز و چالوس اقدام کنیم تنها راه پیش روی ما فنس کشی نقاط پر خطر است که نیازمند هزینه و کمک سازمان راهداری و وزارت کشور است .

جانشین پلیس راهور فراجا به خطراتی که ممکن است برای سرنشینان یک خودرو در هنگام ریزش سنگ به درون جاده رخ دهد و جان سرنشینان را به خطر  اندازد اشاره کرده و افزود: در مقاطعی مانند نوروز 1402 پس از بارش  مدام باران، شاهد ریزش سنگ در جاده چالوس و فوت تعدادی از هموطنان عزیزمان شدیم که حتی در مقاطعی جاده را نیز تخریب کرد و هزینه زیادی را بر دوش راهداری گذاشت، بنابر این  مجبور به تخریب غیر اصولی جاده شدیم و به اصطلاح با لق گیری  دیواره کوههایی که ممکن بود مجدد ریزش کند را به کمک ماشین های راه سازی تخریب تا از ریزش و به خطر انداختن افتادن جان مسافرین جلوگیری کنیم.

سردار حسینی در ادامه به پیگیری های پلیس راهور در خصوص ایمنی راه و جاده تاکید کرده و خاطر نشان کرد؛ به دلیل اینکه مسافرین زیادی در هنگام پیک ترافیکی درون جاده چالوس و هراز از آزادراه قزوین رشت را انتخاب می کنند قول این رامی دهیم 8 کیلومتر باقی مانده از این محور تا پایان سال به بهره برداری کامل رسیده تا مسافران در نوروز 1403 بتوانند از این محور به صورت کامل تردد کنند.

 

 

کدخبر: 918713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری دبیر گروه حوادث: حسین خزائی فر
آیا این خبر مفید بود؟