فیلم تبلیغاتی مبتذل 3 دختر نوجوان برای شرکت آرایشی دافی / وزارت ارشاد شکایت کرد + عکس

به گزارش رکنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:  پرونده شرکت لوازم آرایشی «دافی» به خاطر آهنگ تبلیغاتی‌اش به نهادهای قضایی سپرده شد.

چند وقتی است آهنگ و تصاویر مبتذلی در شبکه‌های مجازی برای شرکت لوازم بهداشتی دافی منتشر شده که در حال ترویج فرهنگ غربی است و ظاهراً مدیران این شرکت هم ابایی از اقدام خود ندارند.

موزیک پرحاشیه‌ای که با عنوان آهنگ دافی، در دو ماه گذشته سرزبان‌ها افتاده، کمپین تبلیغاتی یک برند ایرانی تولیدکننده محصولات بهداشتی آرایشی از کار درآمد.

همزمان با شدت گرفتن انتقاد‌ها نسبت به محتوا و ترانه آهنگ دافی، مدیرمارکتینگ این برند با رسانه‌ای که به‌شکل انحصاری روی اخبار حوزه بازاریابی و فروش تمرکز دارد گفتگو کرده و گفته به‌منظور بهره‌برداری از کمپین تبلیغاتی مرتبط با این مسئله، دست‌کم یک میلیارد تومان بودجه صرف ساخت آهنگ دافی کرده‌اند. وقتی کار به جا‌های باریک کشید و صدای اعتراضات به محتوای ترانه بلند شد، ویدئو کامل مصاحبه از روی سایت پاک شد، ولی هنوز می‌توان تکه‌هایی از آن را در فضای مجازی از جمله خبرگزاری فارس تماشا کرد.

آهنگ دافی چطوری جنجالی شد؟

آهنگ دافی در نگاه نخست یک موزیک داغ و تازه‌گل کرده است که به‌نظر می‌رسد محتوایی ساختارشکنانه دارد، اما اگر همه ابعاد موضوع را بررسی کنید، متوجه می‌شویم پشت‌پرده ماجرا اتفاقات مهم‌تری جریان دارد. متن آهنگ دافی، مانند موزیک ویدئو‌های ساسان حیدری مملو از کلمات و عبارت‌هایی است که حساسیت جامعه ایرانی را برمی‌انگیزد و با عرف و آموزه‌های اخلاقی دچار چالش می‌شود.

آهنگ سورپرایز مخاطب خود را گروه نوجوانان و جوانان تعیین می‌کند و آن‌ها را با عناوینی مثل «دافی» و «داشی» خطاب قرار می‌دهد و ظاهرا به‌مناسبت و در گرامیداشت سالروز تولد ساخته شده است.

عناصری مثل کیک، برف شادی، شمع، کادو و فشفشه را هم در متن ترانه گنجانده‌اند و حتی تلاش کرده‌اند بگویند صاحب تولد و رفقای حاضر در مهمانی، سن ۱۸ سالگی را رد کرده‌اند و حالا یک آدم عاقل و بالغ بزرگسال به‌حساب می‌آیند اما در نهایت آهنگ دافی به‌خاطر وجود کلمات، تشبیهات و عبارت‌هایی خارج از عرف مسئله‌ساز شده است.

آهنگ دافی از طرف منتقدان مورد سرزنش و شماتت قرار گرفته، چون از دید آن‌ها مخاطب عمدتا جوان و نوجوان خود را به مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ماده مخدر گل تشویق می‌کند. مشخص است که موقع نوشتن متن ترانه، از یک‌سری عبارت‌ها فاکتور گرفته‌اند و آن‌ها را با کلمات مناسب‌تری جایگزین کرده‌اند. احتمالا باور نمی‌کنید، ولی تمام این بی‌پروایی‌ها را به جان خریده‌اید تا آن وسط چند بار کلمه دافی تکرار شود و به محصولات تولید شده از برند دافی که در میکاپ و پاک‌کردن آرایش کاربرد دارند اشاره کنند.

هرچند تولید‌کننده معروف لوازم بهداشتی حاضر نشده پای کار بایستد و نهایتا حاضر می‌شود جزییات ارتباط خود با آهنگ دافی را به‌شکل غیررسمی منتشر کند. وقتی هم انتقادات شدت گرفت، مصاحبه شخصی که به‌عنوان یکی از مدیران مجموعه معرفی شده از دسترس خارج می‌شود.

آهنگ دافی توسط چه کسانی ساخته شده؟

شرکت سیلانه سبز یک هلندینگ فعال در زمینه تولید محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی است. خودشان را اینطوری توصیف می‌کنند: چشم‌انداز سیلانه سبز تبدیل شدن به شرکتی معتبر با اتکا بر نوآوری و رضایت مشتریان در سطح بین‌المللی و همچنین رهبر شدن در صنعت آرایشی و بهداشتی در جهان با تکیه بر محصولاتی است که اگر نباشند زندگی سخت خواهد شد.

جمله‌بندی‌شان خوب نیست، اما تقریبا می‌توان متوجه منظورشان شد. محصولات کامان و دافی به‌طور همزمان توسط همین هدلینگ سیلانه سبز تولید می‌شوند.

سیلانه سبز غیر از محصولات دافی و کامان، برند‌های میسویک، زنون، نینو، آمبرلا، کاپوتی و کدکس را هم در اختیار دارد.

آهنگ دافی اولین حاشیه هدلینگ سیلانه سبز نیست. این شرکت در سال‌های گذشته به‌خاطر مدل معرفی و عرضه محصولات خود توسط بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت. البته در آن زمان مانند امروز مشخص نبود که برند‌های کامان، آمبرلا، دافی و میسیوک توسط سیلانه سبز در اشتهارد تولید می‌شود و نشان‌های تجاری کودکس و کاپوت هم به این مجموعه تعلق دارد.

سپهر علیخانی، مدیر بازاریابی برند دافی (زیرمجموعه هلدینگ سیلانه سبز) در همان مصاحبه از دسترس خارج شده گفته برای کمپین تبلیغاتی آهنگ دافی، حداقل یک میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. همچنین در ادامه، ویدئویی نیز برای مرتبط کردن آهنگ دافی و محصولات دافی با استفاده بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهر به نمایش درآمد که مشخص شد آن هم ساختگی است.

آهنگ دافی تا اینجای کار برای هلدینگ سیلانه سبز چه از نظر اقتصادی و چه از نظر وجهه عمومی پرهزینه بوده. حتی شاید باعث شود مقامات قضایی به ماجرا ورود کنند و برخورد‌هایی هم صورت بگیرد. مدیر بازاریابی برند دافی صادقانه گفته با وجود تمام ریسک‌ها و جسارتی که در ساخت و استفاده از آهنگ دافی به خرج داده‌اند، در بخش فروش به نتایج ملموس امیدوارکننده‌ای دست پیدا نکرده‌اند.

آهنگ دافی تقریبا اوایل تیرماه منتشر شد. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد از آن زمان تا حالا این آهنگ دست به‌دست چرخیده و به‌خاطر ریتم به‌ظاهر شاد و مفرح خود بار‌ها و بار‌ها پشت‌سر هم پلی شده. میزان کنجکاوی‌های اینترنتی صورت گرفته توسط کاربران موتورجستجوی گوگل برای خود آهنگ و خواننده آن یعنی تاک داون، به‌شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده، اما برخلاف آنچه مدیران شرکت سیلانه سبز توقع داشته‌اند، خود برند دافی، کامان و سیلانه سبز نتوانسته‌اند از این اتفاق بهره آنچنانی ببرند و بسیاری از مخاطبان، حتی متوجه اشارات به‌ظاهر زیرکانه موجود در متن ترانه آهنگ دافی نشده‌اند.

کدخبر: 924799 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟