2 گلپایگانی اشک همه را در آوردند / فرشته نجات شدند

به گزارش رکنا، مریم خلیفه سلطانی روز دوشنبه افزود: در هفته اخیر ۲ مورد مرگ مغزی از شهرستان گلپایگان به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان الزهرا(س) اصفهان گزارش شد.

وی با بیان اینکه در یکی از این موارد، یک شهروند گلپایگانی بر اثر حادثه تصادف ، آسیب مغزی دیده و در بیمارستان شهید منتظری نجف آباد، بستری شده بود، اظهار داشت: مرگ مغزی این فرد به نام صالح محسنی در ششم شهریور جاری اعلام شد و پس از اخذ رضایت از خانواده او برای اهدای عضو، در نهم شهریور به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان منتقل شد.

خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه عمل جراحی برداشت عضو از این شهروند گلپایگانی در تاریخ 10 شهریور انجام شد، اضافه کرد: 3  عضو این فرد شامل کبد و کلیه ها برداشت و به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی خاطرنشان کرد: کلیه های این شهروند گلپایگانی که ۴۱ سال داشت در بیمارستان های الزهرا(س) و خورشید اصفهان و کبد وی در شیراز پیوند زده شد.

خلیفه سلطانی گفت: یکی دیگر از موارد اهدای عضو از گلپایگان مربوط به نوجوان ۱۲ ساله ای بود که بر اثر آسیب مغزی در بیمارستان گلپایگان بستری بود.

وی با بیان اینکه این نوجوان نیز دچار مرگ مغزی شد، ادامه داد: پس از اخذ رضایت از خانواده اش، کلیه ها و کبد وی، برداشت و به بیماران نیازمند پیوند عضو، اهدا شد.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: تایید مرگ مغزی توسط یک تیم متشکل از 5 پزشک متخصص صورت می گیرد که یکی از آنها نماینده پزشکی قانونی است و حکم عضویت این افراد در تیم مذکور هر چهار سال از سوی وزیر بهداشت صادر می شود.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ مورد مرگ مغزی در استان به اهدای عضو منجر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

شهروند گلپایگانی که بر اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود از پاکبانان شهرداری این شهر بود.

شهرستان گلپایگان با حدود ۹۰ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده(پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

سالانه حدود سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رخ می دهد، از این تعداد تنها هزار مرگ مغزی به اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای ۲ هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می شود. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی سه عضو اهدا شود، حدود ۶ هزار عضو قابل پیوند به اهدا می رسد.

حدود ۲۵ هزار بیمار در کشور در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و بطور متوسط روزانه 7 تا 10 بیمار نیازمند عضو فوت جان خود را از دست می‌دهند.

کدخبر: 925847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟