85 درصد ظرفیت پارکینگ‌های مهران تخلیه شد‌ / تردد روان و بدون ترافیک در محور مهران به ایلام

به گزارش رکنا، با توجه به اینکه حجم زیادی از زائران اربعین مرز مهران را برای تردد به عراق انتخاب کرده‌اند، امروز با موج بازگشت سنگین زائران در این مرز مواجه هستیم به نحوی که طبق اعلام مسئولان ایلامی 203 هزار ‌زائر طی 24 گذشته از مرز مهران تردد داشته‌اند که این موضوع سبب تراکم زائران در پایانه مهران شده است.

با وجود اینکه مسئولان به طور مکرر از زائران طی روزهای گذشته درخواست کرده بودند‌ بازگشت خود را به روز جمعه موکول نکنند و از هر مرزی که عبور کرده اند از همان مرز هم به ایران بازگردند اما باز هم شاهد بازگشت زائرانی به مرز مهران هستیم که مرز دیگری خروج کرده‌اند و این موضوع سبب تراکم جمعیت در مرز مهران شده است.

در پایش هوایی که وضعیت مرز مهران صورت گرفت، حجم زیادی اتوبوس در پایانه برکت برای انتقال زائران دپو شده اما در برخی مسیرها کمبود اتوبوس وجود دارد که نیاز نیاز است زائران کمی تحمل داشته باشند تا اتوبوس جدید برسد.

با وجود اینکه بیش از 80 درصد زائران به کشور باز‌گشته‌اند، اما از شب گذشته و صبح امروز، تراکم زائران در مرز مهران شدت یافته است و تصاویر هوایی به خوبی نشان می‌دهد که همچنان موج بازگشت زائران به ایران از مرز مهران سنگین است.

براساس اعلام مسئولان، تاکنون یک‌میلیون و 600 هزار نفر از مرز مهران برای زیارت کربلای معلی مشرف شده اند و نزدیک به همین مقدار نیز از طریق مرز مهران به کشور بازگشته‌اند.

براساس برآوردهای انجام شده حدود 150 هزار نفر از زوار اربعین حسینی هنوز در آن سوی مرز هستند و یا در حال بازگشت به کشور هستند.

برای برخی مسیرها اکنون ‌اتوبوس برای جابه‌جایی زائران کم بوده و صف های طولانی شکل گرفته است ‌و زائران همچنان چشم انتظار وسیله نقلیه هستند.

‌اکنون صف انتظار برای سوار شدن به اتوبوس برای برخی از استان‌ها همچون تهران و اصفهان ازدحام دارد و با وجود اینکه از صبح امروز تا‌کنون حدود 1700 دستگاه اتوبوس به پایانه برکت وارد شده ‌و بیش از 52 هزار زائر را به سمت مقصدهایشان سوار کرده‌اند، ولی همچنان شاهد ازدحام زائران در این پایانه هستیم.

استاندار ایلام می‌گوید ‌ناوگان حمل و نقل عمومی هم در منطقه و محل پایانه برکت حضور دارند و کار انتقال زوار اربعین را از مرز مهران به نقاط مختلف کشور و محل های سکونت زوار انجام می‌دهند‌ و در مجموع تردد زوار اربعین در مرز مهران تا کنون حدود سه میلیون و 200 هزار نفر بوده که تا کنون زوار در آرامش و به سهولت از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی به مقاصد خود برگشت می خورند.

ازدحام بیش از حد زوار در مرز مهران در هنگام بازگشت به دلیل مراجعه زواری است که از سایر مرزهای کشور خارج شده و هم اکنون در بازگشت به مرز مهران مراجعه می کنند و همچنین حدود 160 هزار نفر از اتباع خارجی نیز مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کرده‌اند که تمهیدات لازم برای بازگشت این تعداد نیز از طریق ناوگان عمومی، تاکسی تلفنی ها، ون ها فراهم شده است و مواکب نیز تا برگشت کامل زوار در حال خدمات رسانی در میدان اربعین، پایانه برکت و پارکینگ اربعین خواهند بود.

‌پایش هوایی از پارکینگ‌های مهران نشان می‌دهد که در حال حاضر 85 درصد ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران تخلیه شده و 15 درصد ظرفیت پارکینگ های مهران هنوز در اختیار خودروهای زوار اربعین حسینی است.

امسال با تمهیدات اندیشده شده زائرانی که با خودری شخصی به مرز مهران مراجعه کردند کوچکترین دغدغه ای برای پارک خودرو نداشتند و به محض ورود به مرز در پارکینگ‌های تعبیه شده می‌توانستند خودروهای خود را پارک کنند.

با توجه به کارهای صورت گرفته در پایانه برکت و پارکینگ اربعین، وضعیت مناسبی نسبت به سال گذشته در حوزه زیر ساخت‌های مرزی ‌انجام شده است و  شهرداری مهران تلاش کرده ‌پایانه برکت و پارکینگ اربعین را به لحاظ کیفی و حذف مشکلات سال گذشته توسعه دهد.

امسال در جهت رفاه حال زوار سکوهای پارک سوار، مرمت روشنایی و آبرسانی، تعمیر سرویس های بهداشتی، نشانه گذاری و آسفالت خیابانهای دسترسی، انجام شده است.

در پایش هوایی ترافیک جاده‌های منتهی به مرز مهران همزمان با بازگشت زئران از کربلایی‌ روان و بدون هرگونه ترافیک است.‌

پلیس نیز بگفته که تاکنون حجم تردد زائرین در محور مهران ایلام و بالعکس روان و عادی است و تا این لحظه گزارشی از گره ترافیکی در محورهای استان نداشته‌ایم و هم‌اکنون شاهد ترافیکی روان در سطح جاده‌های استان به ویژه مرز مهران هستیم.

پلیس همچنین ‌از رانندگان درخواسته‌‌ برای بازگشت به شهرهای خود عجله و شتاب نکنندو بعد از هر دوساعت رانندگی حداقل 15 دقیقه استراحت کنند و در صورت احساس خواب آلودگی به هیچ وجه رانندگی نکنند تا شاهد وقوع حوادث تلخ نباشیم.

 

 

 

کدخبر: 926791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟