افزایش قتل های منتسب به رقابت خلافکاران

به گزارش رکنا، در یک تحقیق که از سوی نیروهای ارتش کشور سوئد صورت گرفت آنها متوجه افزایش قتل‌های منتسب به رقابت و درگیری گروه‌های خلافکار شدند .

نخست وزیر این کشور رئیس ستاد نیروهای مسلح را احضار کرد و خواستار کمک ارتش به مقابله با این پدیده شد.

قرار است این ملاقات امروز صورت گیرد و در مورد نقش ارتش در جلوگیری از درگیری بین گروه‌های خلافکار رقیب مذاکره شود.

تصمیم به درخواست کمک از ارتش پس از آن اتخاذ شد که تنها ظرف ۱۲ ساعت، دو مرد در اثر شلیک گلوله در استکهلم، پایتخت و یک زن در انفجار خانه‌ای در شهری در شمال استکهلم کشته شدند.

اولف کریسترسون، نخست وزیر، در یک سخنرانی تلویزیونی کم‌سابقه وعده داد: «ما گروه‌های گانگستری را شکار خواهیم کرد و آنها را شکست خواهیم داد.»

مایکل بیدن، رئیس ستاد نیروهای مسلح به روزنامه سوئدی داگنس نیهتر گفته است که آماده کمک به پلیس برای مقابله با این وضعیت است.

دقیقاً مشخص نیست که ارتش چگونه در نظر دارد در این تلاش مشارکت کند اما براساس برخی گزارش‌های قبلی، ممکن است نفرات ارتش برخی از وظایف پلیس را به عهده بگیرند تا ماموران امکان آن را داشته باشند منابع و وقت بیشتری به مبارزه با جرایم اختصاص دهند.

برخی از منتقدان اقدامات پیشنهادی را سطحی توصیف و استدلال می‌کنند که این اقدامات به جای علل اصلی خشونت، علائم را درمان می‌کنند.

بر اساس گزارش نشریه داگن نیهتر در همین ماه تا کنون ۱۲ نفر در خشونت‌های گروهی کشته شده‌اند که بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۹ است.

رسانه‌های سوئد موج اخیر قتل را به خشونت مرتبط با باندی به نام شبکه فاکستروت مرتبط می‌دانند که با درگیری‌های داخلی مواجه و به دو جناح رقیب تقسیم شده است.

آقای کریسترسون گفت که سوئد هرگز تا پیش از این چنین چیزی را ندیده بود و «هیچ کشور دیگری در اروپا چنین وضعیتی را تجربه نمی‌کند، وی تاکید کرد که کودکان و افراد بیگناه در سراسر کشور به طور فزاینده‌ای درگیر خشونت می شوند.

انفجار شبانه در شهر فولورو، واقع در ۸۰ کیلومتری شمال استکهلم، به مرگز زنی منجر شده که گمان می‌رود در همسایگی شخصی مرتبط با سازمان‌های تبهکار زندگی می‌کرده است.

نخست وزیر سوئد گفت که این زن «در یک بعد از ظهر کاملا معمولی به خواب رفت، اما هرگز بیدار نشد.»

چند ساعت قبل از این انفجار، یک مرد ۲۰ ساله در تیراندازی در جوردبرو، در جنوب پایتخت کشته شده بود.

به گزارش شبکه خبری اس‌وی‌تی، درحادثه‌ای جداگانه، یک مرد ۱۸ ساله در حوالی ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی در نزدیکی یک زمین ورزشی در استکهلم که پر از جمعیت بود، به ضرب گلوله کشته شد.

سال گذشته، بیش از ۶۰ نفر در تیراندازی در سوئد جان باختند که بالاترین رکورد در تاریخ جرایم این کشور است و به احتمال زیاد، آمار امسال به همین میزان یا حتی بیشتر خواهد بود.

یک گزارش رسمی دولتی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، حاکی از آن بود که از هر یک میلیون نفر جمعیت سوئد، هر سال چهار نفر در اثر تیراندازی جان خود را از دست می‌دهند. این رقم برای کل اروپا 1.6 نفر در هر میلیون است.

پلیس علت افزایش خشونت را با ناتوانی در ادغام موثر مهاجران در جامعه، شکاف رو به رشد درآمدی و افزایش مصرف و قاچاق مواد مخدر مرتبط دانسته است.

دولت اقلیت راست میانه آقای کریسترسون که سال گذشته با حمایت دموکرات‌های ضد مهاجرت سوئد به قدرت رسید، هنوز نتوانسته خشونت‌ها را متوقف کند.

او روز پنجشنبه گفت که با نظارت بیشتر، مجازات‌های سخت‌تر برای نقض قوانین اسلحه، قدرت بیشتر برای اخراج خارجیان متخلف و برقراری مناطق ایست و بازرسی با این وضعیت مقابله خواهد کرد.

او گفت که در جریان سفر به آمریکا، درس‌هایی را در این زمینه از شهردار نیویورک آموخته است.

نخست وزیر سوئدگفت: «همه چیز روی میز است.»

در عین حال، یکی از فعالان ارائه خدمات به جوامع اقلیت در سوئد به بی‌بی‌سی گفت که از این طرح‌ها «عمیقا ناامید شده» و افزود که دولت ابدا به مسایل اجتماعی ریشه‌ای توجه ندارد و به جای علت، به معلول پرداخته است.

سکریا هیرسی، رئیس سازمان کلکتیوف سورگ، یک گروه مرتبط با سازمان عفو بین‌الملل، خواستار اقدامات بیشتر در رسیدگی به وضعیت کودکان خانواده‌های کم‌درآمد و افزایش منابع برای باشگاه‌های جوانان، مراکز ارائه خدمات اجتماعی و ورزشی شده است.

او گفت که در سخنرانی آقای کریسترسون به «اقدامات مشخصی برای کسانی که از ضربه روحی ناشی از کشته شدن نزدیکان رنج می‌برند و به ویژه کودکان اشاره نشده است.» او افزود: «ما به عنوان جامعه باید غم و اندوه و درد آنها را درک و به آن رسیدگی کنیم.»

 

 

کدخبر: 932607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟