زمین خوارها در فیروزکوه نقره داغ شدند /۳۰۰ هکتار از ساخت و سازهای غیرمجاز در فیروزکوه آزاد شد

به گزارش رکنا ؛ علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری و رییس شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران در حاشیه جلسه این شورا با اعلام این خبر که با پیگیری‌های انجام شده و دستورات و مصوبات در جلسات گذشته سند مالکیت ۲۸۰۰ هکتار از اراضی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت غیرقانونی به یک شرکت واگذار شده بود باطل شد و موضوع از طریق هیئت نظارت اداره کل ثبت اسناد و املاک در حال پیگیری است؛ و با اشاره به اقدام مشابه درباره اراضی ملی در پلاک‌های سرخ چشمه و هاشمک شهرستان دماوند اعلام داشت: یکی از مهمترین پرونده‌های زمین خواری درباره این پلاک‌ها و اراضی ملی بود که با ورود و اقدام به موقع دادگستری از شکل‌گیری تصاحب و تملک غیرقانونی اراضی دولتی جلوگیری شد.

وی با اشاره به وضعیت ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهرستان فیروز کوه اعلام کرد: به لحاظ شرایط مساعد آب و هوایی، نزدیکی به استان‌های شمالی و همچنین شهر تهران؛ فیروزکوه مورد طمع زمین خواران است و به همین علت اراضی این شهرستان با جدیت تحت نظارت و پیگیری به منظور جلوگیری از زمین‌خواری هستند.

القاصی بیان کرد: در همین راستا از ابتدای سال به منظور حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از وقوع جرم زمین خواری اخطار‌ها و تذکراتی به اداره جهادکشاورزی، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره امور منابع آب و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فیروزکوه داده شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: در مجموع در طی ۸ ماه گذشته ۲۱۵ مورد از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در فیروزکوه اعم از اراضی زراعی و باغی، منابع طبیعی تخریب و آزادسازی انجام شده است. مساحت اراضی آزاد شده با بیش از ۳۰۰ هکتار به ارزش حدودی، ۲۱۵ میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

القاصی بیان کرد: در این زمینه بیشترین اخطار‌ها با ۴۲۹ مورد به اداره جهادکشاورزی شهرستان فیروزکوه داده شده است که منجر به قلع و قمع ۶۶ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز به مساحت ۹۳ هزار و ۹۵۳ متر مربع شده است.

وی بیان کرد: همچنین کمترین اخطار‌ها با ۳۱ مورد مربوط به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فیروزکوه بوده که منجر به آزادسازی ۲۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع از اراضی شده است.

القاصی گفت: در همین راستا ۳۶ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شد. همچنین برای ۷۰۸ مورد از متخلفین در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز اخطار قانونی صادر شده و در صورت عدم تمکین و تبعیت از دستورات و اخطار‌های قانونی در طی روز‌های آینده اقدام قانونی لازم به عمل خواهد آمد.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: همچنین ۱۴۰ مورد اخطار به اداره امور منابع آب شهرستان فیروزکوه داده شده است که منجر به تخریب ۴۴ مورد ساخت و ساز غیر مجار به مساحت ۸۹۰ هزار و ۶۵۶ متر مربع شده است.

القاصی افزود: به اداره منابع طبیعی و آبخیرداری شهرستان فیروزکوه ۱۰۸ مورد اخطار داده شده است که در پی آن ۴۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز به مساحت ۱۸۴۰۲۰۰ متر مربع آزاد سازی شده است.

وی ضمن تذکر و هشدار به ادارات و سازمان‌های دولتی که مسئولیت اصل صیانت از اراضی و مقابله با ساخت و ساز‌های غیر مجاز را دارند از جمله سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: به این ادارات اعلام می‌شود که به وظایف ذاتی و قانونی خود عمل کنند و به بهانه نبود بودجه، ماشین آلات، عدم همکاری سایر بخش‌ها و ایام انتخابات و دیگر موضوعات مقابله با زمین خواری را به تعویق نیندازند. دادگستری استان با جدیت ترک فعل، مسامحه و اهمال مدیران دولتی و سازمان‌های متولی امور زمین را نیز پیگیری می‌کند.

 

کدخبر: 948762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟