مزاحم تلفنی اورژانس راهی زندان شد !

به گزارش رکنا، یکی از مشکلات مهم در حوزه فوریت های پزشکی موضوع مزاحمت‌های تلفنی و اشغال خطوط اورژانسی است که سعی شده با آموزش همگانی و رسانه‌ای و اطلاع‌ رسانی‌های عمومی در خصوص پیشگیری از مزاحمت‌های تلفنی اقداماتی موثر انجام شود با این حال اما ۳۰ درصد تماس‌هایی که به مرکز اورژانس زاهدان انجام شده مزاحمت بوده است.

ساعت‌هایی که ماموران مرکز اورژانس در طول روز به عملیات اعزام می‌شوند زیاد است چون گاهی افرادی برای پر کردن اوقات بیکاری خود اقدام به مزاحمت به سازمان‌های مختلف و گرفتن شماره‌هایی که پل ارتباطی بین مردم با مراکز فوریتی است می‌کنند.

در این میان شماره مرکز اورژانس یکی از آن شماره‌هایی است که از دست افراد بیکار در امان نبوده به طوریکه در ۹ ماه گذشته بیش از ۵۹ هزار بار زنگ تلفن مرکز اورژانس زاهدان توسط این افراد به صدا درآمده است.

افرد ضمن اشغال کردن خطوط امدادی ۱۱۵، با دادن شرح حال کاذب و غلط به کارشناسان اتاق فرمان، آمبولانس اورژانس ۱۱۵ را با شرح بیمار اورژانسی به سراسر شهر می‌کشانند.

در این میان ایستگاه‌های اورژانس برای مدتی هر چند کوتاه خالی از نیروهای متخصص می‌شود و ممکن است در همین فاصله که آمبولانس به محل حادثه دروغین اعزام شده در گوشه ای از شهر حادثه ای ناگوار برای یکی از شهروندان رخ دهد که تاخیر در امداد رسانی سبب شود فرد یا افرادی جان خود را از دست بدهند.

۵۹ هزار و ۱۷۸ هزار مورد مزاحمت تلفنی

رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار کرد: امسال از ۳۰۸ هزار و ۱۱۸ تماس با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ۵۹ هزار و ۱۷۸ هزار مورد مزاحمت تلفنی بوده است.

علی عبدالرزاق نژاد ادامه داد: ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس یک اقدام غیرقانونی و غیر اخلاقی و مطابق قانون مجازات آن تا ۶ ماه حبس است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته جوان ۳۲ ساله ساکن شهرستان خاش که برای اورژانس ایجاد مزاحمت می‌کرد با حکم مقامات قضایی به سه ماه حبس محکوم شد.

رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان اینکه ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس، بازی با جان انسان‌هاست گفت: ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ منجر به اتلاف وقت و منابع اورژانس، تاخیر در امدادرسانی به افراد نیازمند و به خطر افتادن جان افراد نیازمند به خدمات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهت پیشگیری از وقوع این مزاحمت‌ها لازم است تا فرهنگ سازی و آموزش مناسب در جامعه صورت گیرد.

کدخبر: 959725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟