بالاخره مقصران فاجعه پلاسکو چه کسانی بودند؟ / روز جهنمی از زبان 3 مادر داغدیده + فیلم و گفتگو

به گزارش خبرنگار رکنا، 30 دی ماه سال 1395 روز پنجشنبه در اتفاقی ناگهانی ساختمان پلاسکو آتش گرفت و به پایین ریخت.

در پی این حادثه 16 آتش نشان جوان  به علت ریزش در ساختمان گرفتار شدند و به درجه شهادت نائل شدند.

امروز هفتمین مراسم سالگرد حادثه پلاسکو در قطعه 50 بهشت زهرا(س) با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، جواد تاجیک مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، علیرضا جعفری مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

صبح امروز خانواده شهدای پلاسکو با حضور در محل این حادثه تلخ مراسم یادبودی را برگزار کردند.

شهید آتش نشان حامد هوایی

مادر حامد هوایی که در این مراسم حضور داشت به رکنا گفت: پسرم متولد 18 خرداد ماه 1365 بود و سال 1394 در سازمان آتش نشانی مشغول به کار شد. مشوق اصلی انتخاب این شغل برادر دوقلو او حسام هوایی بود که در سال 1387 به استخدام سازمان آتش نشانی در آمد. حامد هوایی در روز حادثه در حالی که امتحان داشت با شنیدن آتش گرفتن پلاسکو قید امتحان را زد و خود را به محل حادثه رساند و در ریزش ساختمان پلاسکو جان خود را از دست داد.

مادر شهید ادامه داد: روز حادثه هیچکس اجازه نداده بود من متوجه ماجرا شوم و حتی اقوام که به من زنگ میزدن از خونسردی و آرامش من تعحب می کردند و متوجه می شدند که من همچنان در جریان این حادثه نیستم. تا اینکه غروب شد و برادر دوقلو حامد، حسام به خانه آمد و با دیدن لباس های خاکی و چهره آشفته او سراغ برادرش را گرفتم که با گفتن جمله دیگر حسام را نمیبینی متوجه این اتفاق تلخ شدم.

مادر شهید هوایی درپاسخ به این سوال که آیا بازهم حاضر است فرزندانش در این شغل مشغول به کار باشند گفت: برادر دوقلو حامد هنوز هم در این شغل فعالیت می کند و من به خاطر علاقه زیاد پسرم به این شغل سکوت کرده ام.

مادر شهید در ارتباط با پرونده این حادثه در دادگاه و روند شهید شناختن این بچه ها گفت: در زمان وقوع این حادثه رهبری همه قربانیان این حادثه را شهید اعلام کرد اما سازمان بنیاد شهید قبول نکرد تا با شکایت و روند دادگاه بعد از 5 سال بالاخره تمامی آنها شهید اعلام شدند.

شهدا پلاسکو

شهید آتش نشان فریدون علی تبار

شهید فریدون علی‌تبار یکی دیگر از شهدای پلاسکو است که در تاریخ 25 شهریور 1369 متولد شد، وی در ایستگاه یک آتش‌نشانی تهران مشغول فعالیت و دانشجوی رشته پیشگیری از حریق و حوادث بود. این شهید مانند حامد هوایی در حالی که امتحان داشته مقابل پلاسکو حاضر شد تا به مردم و دیگر آتش نشانان در این حادثه کمک کند.

مادر فریدون علی تبار در ارتباط با باخبر شدن خود از حادثه گفت: صبح روز حادثه فریدون قرار بود به دانشگاه برود اما با فهمیدن موضوع خود را به سرعت به محل حادثه می رساند و با کمک دیگر آتش نشان ها مردم را از ساختمان خارج می کند.

مادر شهید در پاسخ به عکس العمل سازمان بنیاد شهید بعد پذیرفتن شهادت بچه ها گفت: در حال حاضر بنیاد شهید بعد از 5 سال دوندگی فرزندم را شهید معرفی کردند.

شهدا پلاسکو

شهید آتش نشان رضا نظری

رضا نظری در 24 خرداد 1368 متولد شد. او با گذراندن دوران تحصیلات دانشگاهی، به خاطره علاقه‌ای که به شغل آتش نشانی داشت وارد این حرفه شد و در ایستگاه 13 بعثت تهران مستقر شد.

رضا نظری از شهدای حادثه پلاسکو است که به همراه 15 نفر دیگر از همکارانش برای جست و جو و نجات جان و مال مردم به دل آتش زد و جان خود را از دست داد.

مادر شهید نظری از نحوه خبردار شدن خود از این حادثه گفت: من با روشن کردن تلویزیون از این ماجرا خبردار شدم اما اطرافیان عنوان می کردند ایستگاه آتش نشانی رضا ربطی به پلاسکو ندارد و مرا آرام می کردند ولی من بسیار دل نگران بودم تا اینکه بعد از چندین ساعت از طریق ایستگاه آتش نشانی متوجه اعزام رضا به پلاسکو و شهادت فرزندم شدم.

شهدا پلاسکو

شهید آتش نشان حسین سلطانی

شهید حسین سلطانی 5 خرداد 1361 متولد شد و در ایستگاه 113 آتش‌نشانی مشغول فعالیت بود، وی بیش از 12 سال سابقه فعالیت در آتش‌نشانی داشت. او در روز حادثه برای نجات یکی از همکاران مصدوم خود داخل ساختمان شده، اما دیگر موفق به خارج شدن از ساختمان پلاسکو نشد و این ساختمان به محل شهادت حسین سلطانی تبدیل شد.

برادر شهید سلطانی درباره انتخاب شغل برادرش و شهادت او گفت: این اتفاق و سرنوشت آنها را خدا رقم زده است. خدا میداند نحوه مرگ هرکس را چگونه رقم بزند. حسین بیش از حد عاشق این شغل بود و هیچکس نمی تواند عشق و علاقه آدم ها را از آنها بگیرد.

برادر شهید حسین سلطانی در پاسخ به سوال مطلبه اصلی خانواده های شهید پلاسکو چیست گفت: در حال حاضر تمامی خانواده ها دو خواسته دارند.

اولین خواسته ما این است که مقصر اصلی این حادثه بعد از 7 سال مشخص شود و هیچ کدام از این خانواده ها دیه ای دریافت نکرده اند. قوه قضائیه 16 ارگان را مقصر اعلام کرده است اما هیچکدام از این ارگان ها عذرخواهی که نکرده اند هیچ بلکه با تمام قدرت از خود دفاع می کنند و زیربار تقصیرکار بودن خود نمی روند.

ما توقع داریم مقصر اصلی این حادثه زودتر مشخص شود تا آبی بر روی آتش دل این خانواده ها شود.

دومین خواسته ما  که در واقع ناراحتی محسوب می شود این است که بنیاد شهید حتی در روز سالگرد این حادثه هیچ تبلیغی برای برگزاری مراسم یا حتی دیدار با خانواده این شهیدان انجام نداده است. الان 2 سال است که بچه های پلاسکو شهید محسوب می شوند اما بنیاد شهید هیچ قدم مثبتی در این راستا برنداشته است.

شهدا پلاسکو

کدخبر: 965357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
عطیه حبیبی زهام دبیر گروه حوادث: حسین خزائی فر
آیا این خبر مفید بود؟