در حادثه واژگونی مرگبار اتوبوس در سمنان مقصر واقعی کیست؟

به گزارش رکنا از سمنان، با ورود دادگستری استان به پرونده حادثه واژگونی اتوبوس حامل کارگرانی یکی از کارخانه جات تولیدی در مهدیشهر، رسیدگی به پرونده به شکل جدی تری نسبت به گذشته پیگیری می شود.

در این حادثه دلخراش که در نخستین ساعات صبح در جاده سمنان به مهدیشهر رخ داد، 3 کارگر جان خود را از دست دادند و 25 کارگر دیگر در صبحی تلخ به جای حضور در محل کار راهی بیمارستان شدند.

بعد از عیادت شبانه از مصدمان حادثه در بیمارستان کوثر، رئیس دادگستری استان سمنان دستور به شناسایی و برخورد قانونی با مقصرین احتمالی این حادثه دردناک را در اواخر هفته گذشته صادر کرد.

10723298_298

محمدجعفرعبدالهی رئیس کل دادگستری استان سمنان در خصوص این پرونده گفت: بر اساس نظریه پلیس راه، سازمان اتوبوس رانی شهرداری سمنان به علت بکارگیری وسیله نقلیه نا ایمن و راننده اتوبوس نیز به علت ناتوانی در کنترل خودرو هر کدام به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته شدند اما بررسی ها نشان داد مسئولان گروه های امداد و نجات هم به علت ناآشنایی با تجهیزات امدادی و استفاده نادرست از آنها هنگام امدادرسانی مقصر هستند .

عبدالهی از بازداشت مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان بدلیل در اختیار قراردادن اتوبوس شهری برای تردد بین شهری و استفاده از اتوبوس فرسوده و نا ایمن برای تردد بین شهری و مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مهدیشهر و درجزین بدلیل قصور در انجام وظیفه گفت.

با این حال بر اساس گفته رئیس دادگستری استان سمنان مدیر عامل شرکت تولیدی بهمن که در انعقاد قرارداد با اتوبوس رانی سمنان نقش کلیدی داشته و در واقع امضا کننده قرارداد بوده است  به عنوان مطلع احضار شده است.

چرایی این حادثه ناگوار و پیگیری مراجع ذیصلاح برای شناسایی مقصرین احتمالی و برخورد قاطع با هرگونه رفتار خلاف قانون بدون شک خواسته همگانی و اقدامی موثر در جهت کاهش حوادثی از این دست در آینده است، با این حال وقتی نگاهی به تصاویر سانحه انداخته شود یک سوال بزرگ در ذهن بیننده ایجاد می شود و آن میزان ایمنی یک وسیله نقلیه عمومی است. اتوبوسی که در تصاویر به شدت آسیب دیده به طوریکه سقف آن در سمت راننده به بدنه چسبیده است، شیشه جلو خودرو کاملا به بیرون پرتاب شده و صندلی هایی که کاملا له و خورد شده است.

5675675

مشکل بزرگی که این روزها در صنعت خودرو سازی اعم از خودرو های شخصی و بعضا در خودرو های سنگین نگران کننده و حائز اهمیت است.

بنابر گزارشات یکی از دلایل این حادثه فرسودگی خودرو عنوان شده است، اما سوال اینجاست که این فرسودگی در اتاق و بدنه اتوبوس تا چه حد بوده که میزان خسارت تا این حد رخ داده و این یکی از سوالاتی است که باید به آن پاسخ داد.

ایمنی خودرو بستگی مستقیم با شاسی و استحکام بدنه دارد و در استان خشکی نظیر سمنان پوسیدگی و خوردگی بدنه به این راحتی اتفاق نمی افتد.

5979595

توجه و الزام سازندگان خودرو به ارتقای ایمنی یکی از موضوعاتی بوده که همیشه مورد انتقاد و ایرادات صنعت خودرو سازی کشور قرار داشته است. بنابر این طرح سوال در این خصوص و پاسخ شرکت تولید کننده نیز می تواند به عنوان بخشی از دلیل رخداد این حادثه ناگوار مورد توجه و سوال مراجع ذیصلاح قرار گیرد. اینکه در این حادثه آیا شرکت تولید کننده نیز مقصر بوده یاخیر؟

حادثه واژگونی اتوبوس حامل کارگران واحد صنعتی کفش بهمن در جاده سمنان _ مهدیشهر ساعت ۵:۵۵  روز دوشنبه چهارم بهمن در کیلومتر ۵ جاده سمنان مهدیشهر رخ داد و سبب کشته شدن سه کارگر و مجروح شدن ۲۵ نفر شد.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 967186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟