بازداشت مرد همدانی که در یک قدمی گنج تاریخی داخل خانه اش بود + جزییات

سرهنگ جواد خدامرادی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: این صاحبخانه با هدف پیدا کردن گنج ، اقدام به حفاری سه نقطه و ایجاد تونل قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی اطراف منزل خود را داشت.

وی گفت: پیرو همکاری و گزارش اعضاء انجمن میراث‌فرهنگی اسدآباد، و طی هماهنگی و با حکم قضایی پس از ورود به منزل مسکونی مورد نظر، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی گودال‌هایی حفرشده است.

خدامرادی اضافه کرد: طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، ظرف سفالی تاریخی کشف، ضبط و صاحب منزل مسکونی نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در ادامه 2 عدد ظروف سفالی تاریخی کشف شده جهت بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌فرهنگی استان همدان تحویل شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در عملیات دیگری در شهرستان نهاوند یک دستگاه گنج‌یاب توسط عوامل نیروی انتظامی و عوامل یگان‌حفاظت اداره‌ کل، کشف و با دستور مقام قضایی توقیف شد.

سرهنگ خدامرادی در ادامه از ناکامی جویندگان اشیاء عتیقه قبل از حفاری غیرمجاز در اطراف کوههای شهرستان رزن نیز خبر داد و گفت: طی گزارشات واصله با حضور مأموران انتظامی کلانتری منطقه رزن با همکاری یگان حفاظت‌ ادراه‌کل میراث درمحل وقوع حفاری، حفاران متواری شده و یک دستگاه موتور برق و تعدادی ادوات مربوطه کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان دراین خصوص افزود: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

سرهنگ خدامرادی، از اهالی منطقه خواست در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گزارش دهند.

 

کدخبر: 967600 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟