کمبود نیروی انسانی در آتش نشانی کرج / 1085 کشته و زخمی در حوادث کرج + فیلم

به گزارش رکنا، محمد یساولی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رکنا با اشاره به اینکه ۳۲ایستگاه آتش نشانی با ۵۱۱ نیروی انسانی در کرج مشغول خدمت رسانی به مردم هستند گفت:مهم ترین دغدغه آتش نشانان این  است که مردم در شرایط آموزشی مناسب بتوانند با پیشگیری از حوادث و سوانح در معرض خطر قرار نگیرند تا جایی که شهری عاری از حوادث و حریق داشته باشیم.

وی با اظهر اینکه براساس استاندارد های جهانی از ایستگاه های آتش نشانی در کرج برخورد هستیم گفت: به دنبال بودجه ای که سوی شهرداری برای آتش نشانی تخصیص یافته است تا پایان سال با خرید زمین مناسب برای راه اندازی ایستگاه جدید دریکی از پر تراکم ترین محدوده های جغرافیایی کرج واقع در شعبان آباد مهرشهر شاهد افتتاح سی سومین ایستگاه آتش نشانی در کرج  خواهیم بود هم اکنون واگذاری تیم پیمانکاری وارد مناقصه شده و به زودی این پروژه مهم به بهره برداری خواهد رسید.

وی باتاکید براینکه یکی از مخم ترین دغدغه های سازمان آتش نشانی کرج کمبود نیروی انسانی است که به دنبال اخذ مجوز بکارگیری نیرو از طریق تصویب شورای شهر و شهرداری کرج هستیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات شهرداری کرج در ادامه  با اظهار اینکه سال ۱۴۰۲ خوشبختانه شاهد حوادث کمتری در کرج بودیم گفت دو حادثه برج طالقانی و پارسیان که ۷۰تن از کارمندانتان در ساعت اداری در ساختمان محبوس شده بودند که همگی نجات یافته و شاهد خسارات جانی نبودیم.

یساولی با بیان اینکه در سار ۱۱ ماهه گذشته ۳هزار و ۹۱۳ حریق و آتش سوزی در محدوده های جغرافیایی کرج رخ داده است افزود:در کل ۶هزارو ۳۵۴ حادثه به سامانه ۱۲۵ کرج گزارش شده که آتش نشانان به موقع در محل حادثه حضور یافتند.

وی همچنین از استقرار یک هزارو ۴۸۰ آتش نشان در محل حادثه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت :از میان تماس هایی که با سامانه ۱۲۵ صورت گرفته است یک هزارو ۶۱۶ تماس در اجرای عملیات منتفی شده است که حاکی از اطفای حریق توسط خود مردم و و حل حادثه بوده که دیکر نیازی به حضور آتش نشانان نبوده است.

در ۱۱ ماه گذشته ۳هزارو ۶۲۹ تن توسط آتش نشان کرج از حادثه های مختلف نجات پیدا کردند. همچنین ۹۰۲تن مصدوم و ۱۸۳تن دیگر در حوادث مختلف جان خود را از دست دادند.

یساولی از ۱۵هزارد ۴۶۵ ماموریت خودرویی ماموران آتش نشانی کرج در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود:بیش از ۴۰ هزار نفر در ۳۰۳ هزار ساعت کاری  برای نجات مردم کرج تلاش کردند.

وی درادامه به رسالت بزرگ دیگر سازمان آتش نشانی در بهش اقدامات پیشگیرانه و آموزش مردم برای جلوگیری از بروز حوادث اشاره کرد و گفت:این آموزش ها در دو بخش درون سازمان و برون سازمانی در حال انجام است.

یساولی به ۶۰۶ دوره آموزشی برون سازمانی برای آموزش بیش از  ۱۶۴هزار فراگیر اشاره کرد و افزود : ۶۱دوره آموزشی نیز برای چابک سازی نیروی انسانی سازمان اتش نشانی برگزار شد که نتایج خوبی به همراه داشته است.به طوری که از این ظرفیت نیروی متخصص در سایر کلان شهر های کشور استفده می‌شود که این موضوع حاکی ازیک امتیاز مهم و چابک سازی نیروی آتش نشانی کرج است .

یساولی همچنین از بگیری نیروهای آتش نشانی زن در خدمت رسانی به مردم اشاره کرد وگفت کرج دراین زمینه بسیار قوی بود و خوشبختانه امروز شاهد اعزام نیروهای توانمند زن به ماموریت های مختلف هستیم.

وی درادامه به موضوع حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت:آنچه این روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و مواد انفجاری مورد استفاده قرار می گیرد ، نوعاٌ به صورت ترکیبی می باشد. این مواد به قدری حساس است که ضربه و رسیدن حرارت اندکی به آنها ،عمل کرده و منفجر می شوند و گاه نیز بدون رسیدن حرارت و با وارد شدن ضربه، در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و حتی درمقابل ارتعاشات هوا و با قرارگرفتن در محدوده یک فرکانس خاص ، خود به خود فعال شده و منفجر مشوند. درهرصورت در اثر انفجار مواد، انرژی زیادی به طور ناگهانی آزاد شده و در اثر پرتاب ذرات و انرژی ها رها شده، علاوه بر ایجاد حریق وصدای مهیب، خسارت جانی ومالی نیز به وجود می آورد.

در صورت انفجار در محیط بسته، اثر تخریبی این مواد فوق العاده زیاد خواهد بود به نحوی که ۲۵۰ گرم ازاین مواد می تواند یک کاشانه با وسعت ۷۰ متر مربع را دچار خسارت زیاد نماید و شیشه ساختمانها را تا شعاع ۲۵۰متر بشکند.

بسیار دیده شده است که مواد محترقه در داخل کمد یا زیر زمین نگهداری شده و بدون دخالت انسان در اثر شرایط مساعد ، خود به خود منفجر شده و یا در هنگام جابه جایی با دست ویا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت یا ضربه منتقل شده اند .

کبریت ازجمله وسایلی است که از سوی کودکان جهت تولید ترقه و ایجاد آتش مورد استفاده قرار می گیرد لذا به والدین توصیه می گردد این روزها ،کبریت ، مواد و مایعات آتش زا را مانند نفت و امثالهم را از دسترس کودکان دور نگاه دارند .

کودکان ونوجوانان درصورت عدم دسترسی به کبریت و مواد و مایعات قابل اشتعال در منزل جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاههای رنگ و مواد شیمیایی و دارو خانه ها مراجعه می نمایند لذا به مسئولین این قبیل فروشگاهها توصیه می نماید اکیداٌ از فروش هرگونه مواد اشتعال زا به آنان خودداری کنند.

یساولی همچنین به والدین محترم که مسئولیت بیشتری در مراقبت از فرزندان خود دارند توصیه کرد  بار روی خوش به فرزندان خوددراین روز تا پایان زمان برگزاری مرتکب فرزندان خود باشند.

 یکی از عوامل عمده ایجاد حریق ها ،پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه  به آسمان و افتادن آتش به پشت بام و بالکن و یا پنجره های باز و یا شاخه های خشک می باشد معمولاٌ فشفشه ها در اثر به آتش کشیده شدن ، شعله ور شده و سوختن آنها تدریجی است بنابراین توسعه می شود بالکن های پشت بام ها ،راه پله ها …. را از ضایعات موجود پاکسازی نمائید و مواد سوختنی و وسایل اضافی را به محل امن منتقل کنید .حدالمقدور پنجره ها را ببندید و مواد یا مایعات سریع الاشتعال از مکان های روباز به مکان های مسقف منتقل کنید.

از انداختن مواد منفجره ، قوطی های در بسته ، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که خود منجر به انفجار شدید می شود خودداری کنید زیرا در اثر انفجار قطعات بدنه آنها به اطراف پرتاب شده و موجب جراحات شدید در بدن و خصوصاٌ در سر و صورت خواهد شد از قرار دادن ظروف مایعات و مواد قابل اشتعال مثل ظروف نفت ،بنزین ،گازئیل،و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جداً خودداری کنید و از ریختن آنها در مجاورت شعله آتش که موجب گسترش آن می شود جدآ خودداری کنید.

حدالمقدور از متوقف نمودن خودروها در کوچه ها و معابر تنگ خودداری کنید چرا که آتش بازی در نزدیکی وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند .درصورت کمترین نشتی از آنها و حتی در شرایط عادی این وسایل را مبدل به بمبی می سازد که چاشنی انفجار آنها کشیده شده باشد متاسفانه به کرات مشاهده می شود که برخی برای افروختن آتش ، شاخه های درختان شکسته از آنها استفاده می کنند و یا در کنار درختان ویا داخل بوستان ها آتش بر می افروزند توصیه می کند جداً از این عمل خودداری نمایند و از این طریق فضای سبز و محیط زیست را در معرض نابودی قرار ندهید پریدن از روی آتش با چادر و لباسهای گشاد که نوعاً از فراورده های نفتی تولید شده و سریع الاشتعال می باشد فوق العاده خطرناک است و از این کار خودداری کنید.

معصومه مرادپور

کدخبر: 979336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟