افزایش شهدای حادثه تروریستی راسک و چابهار / تعداد شهدا به 15 تن رسید + جزییات

به گزارش رکنا، تعداد شهدای  حادثه تروریستی در جنوب سیستان و بلوچستان به 15 نفر رسید که از این تعداد هفت نفر بلوچ و اهل سنت هستند.

شرح حادثه

حدود ساعت ۲۲ چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه، گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل (جیش‌الظلم) به یک مقر نظامی راسک و چابهار حمله کرد که بر اساس اخبار واصله تا ظهر پنجشنبه ۱۶ فروردین‌ماه، این حمله تروریستی، باعث شهادت ۱۱ نیروی مدافع امنیت و هلاکت ۱۵ تروریست شده است.

در همان دقایق این اتفاق، گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل (جیش‌الظلم) در اطلاعیه‌ای این عملیات‌ها را بر عهده گرفت است. همچنین معاون امنیتی وزیر کشور خبر از محاصره تروریست‌ها و شهادت ۳ تن از حافظان امنیت در ابتدای این حمله خبر داد. سپس اعلام شد که نیروهای حافظ امنیت در استان سیستان و بلوچستان، پس از دفع حملات تروریستی و کنترل شرایط، در حال پاکسازی مناطق آلوده هستند.

ناکام ماندن تلاش برای ورود به مقر سپاه

 در پی شنیده شدن صدای تیراندازی در بخش‌هایی از چابهار و راسک، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز پنجشنبه، حمله تروریستی همزمان به چند مقر نظامی در این استان را تایید کرد و گفت هم‌اکنون اوضاع تحت کنترل است.

به گفته علیرضا مرحمتی، تروریست‌ها قصد داشتند وارد مقر سپاه شوند که نیروهای نظامی و انتظامی بلافاصله پس از حمله با مهاجمان برخورد کرده و تعدادی از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند و تلاش آنها برای ورود به مقر سپاه ناکام ماند.

معاون امنیتی استاندار سیستان‌وبلوچستان همچنین در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد که در حمله تروریستی دیشب در راسک و چابهار سه نفر از نیروهای حافظ امنیت به شهادت رسیدند. 

منابع خبری یکی از شهدای حمله تروریستی در راسک و چابهار را «عباس میر» جانشین کلانتری ۱۱ چابهار عنوان کرده‌اند. همچنین، ستوان کریمی از ماموران کلانتری ۱۱ چابهار دومین شهید حمله تروریستی به این کلانتری است.

به گفته معاون امنیتی استاندار، گروهک جیش‌الظلم مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است.

در هیچ‌کجا به غیر از چابهار و راسک درگیری رخ نداده است

ساعت ۲ بامداد روز پنجشنبه ۱۶ فروردین‌ماه اعلام شد در حالیکه گروهک تروریستی جیش‌الظلم در بیانیه‌ای مدعی «عملیات زنجیره‌ای همزمان در چابهار، راسک و سرباز» شده بود، میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور در گفتگو با شبکه خبر گفت به جز راسک و چابهار در هیچ محل دیگری درگیری وجود نداشته است.

به گفته میراحمدی، وضعیت در راسک و چابهار تحت کنترل است و تروریست‌هایی که (تا این لحظه) در برخی ساختمان‌های اطراف مناطق نظامی اقدام به تیراندازی کور می‌کنند، در محاصره‌اند و قطعا کشته یا اسیر خواهند شد.

شهادت پنج نیروی مدافع امنیت در حمله تروریستی به جنوب سیستان و بلوچستان

میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور در همین ساعت اعلام کرد که این عملیات‌های تروریستی پنج نفر از نیروهای سپاه و فراجا به شهادت رسیده و ۱۰ نفر مجروح نیز شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون هشت نفر از تروریست‌هایی که به مقر نظامی در دو شهرستان چابهار و راسک حمله کرده بودند به هلاکت رسیده‌اند، افزود: در دو شهر چابهار و راسک تعدادی از تروریست‌های باقی‌مانده که پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ نفر هستند، در محاصره کامل نیروهای امنیتی قرار دارند و تا ساعتی دیگر آنها نیز دستگیر یا به هلاکت خواهند رسید.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: در چابهار تروریست‌ها به مقر سپاه حمله کردند و در مواجهه با نیروهای حافظ امنیت به یکی از ساختمان‌های مسکونی نفوذ کردند و تعدادی از افراد را گروگان گرفتند.

️رهایی گروگان‌ها از دست تروریست‌ها با ورود یگان‌ ویژه

ساعت ۹:۳۰ دقیقه روز ۱۶ فروردین‌ماه، سخنگوی فراجا در خصوص آخرین جزئیات این حمله تروریستی گفت: در پی حمله تروریست‌ها در چابهار ۳ نفر از تروریست‌ها به درک و تعدادی نیز زخمی و تعدادی حین فرار وارد یک مجتمع مسکونی شدند و چند نفر از اعضای خانواده‌های ساکن را به گروگان گرفتند.

او افزود: دقایقی پیش با ورود یگان‌های ویژه فراجا، گروگان‌ها از دست تروریست‌ها آزاد شدند.

هلاکت ۱۵ تروریست در عملیات تروریستی راسک و چابهار

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه روز ۱۶ فروردین‌ماه، گفت: با کشته شدن ۳ نفر دیگر از تروریست‌های مسلح شمار تروریست‌های به هلاکت رسیده به ۱۵ نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه درگیری‌ها در راسک به پایان رسیده، بیان کرد: هم چنین در درگیری های شب گذشته پنج نفر از نیروهای نظامی به شهادت رسیده‌اند که احتمال افزایش آن وجود دارد.

همچنین علیرضا مرحمتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: گروگان‌های عملیات تروریستی چابهار که در یک ساختمان مسکونی توسط اعضای گروهک جیش الظلم به عنوان گروگان گرفته شده بودند، دقایقی قبل آزاد شدند.

وی ادامه داد: در پی انجام عملیات تروریستی در مقر نظامی و دریابانی چابهار اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم پس از شکست در انجام عملیات‌ها به یک ساختمان مسکونی پناه برده و تعدادی از شهروندان را به عنوان گروگان گرفتند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت: با تلاش نیروهای جان برکف و با ورود نیروهای امنیتی شهروندان گروگان گرفته شده از چنگال اعضای این گروهک تروریستی نجات یافتند.

افزایش تعداد شهدا به ۱۱ شهید

ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه روز ۱۶ فروردین‌ماه در رسانه‌های مهم کشور اعلام شد که درگیری‌های دیشب با عوامل گروهک تروریستی جیش الظلم تاکنون ۲ مامور فراجا، ۲ مامور مرزبانی و ۷ نیروی سپاه و بسیج مردمی به شهادت رسیدند.

در این سه عملیات تروریستی که به صورت همزمان انجام شد، تاکنون ۱۶ نفر از تروریست‌ها کشته شدند که احتمال افزایش آنها به ۱۸ نفر وجود دارد.

هم اکنون از ساعت‌ها قبل درگیری در راسک به اتمام رسیده و ساختمان دریابانی چابهار نیز در حال پاکسازی بوده؛ اوضاع امنیتی در چابهار و راسک به صورت عادی تداوم دارد و مشکلی وجود ندارد.

تا این لحظه اسامی شهید محسن حسن‌نژاد، حسین انتظاریان و حسین سرسنگی از پاسداران سپاه الغدیر استان یزد، شهید جواد جهان‌بیگی از کارکنان هنگ مرزی جکیگور، شهید محسن حسین‌نیا از پایگاه دریابانی چابهار، شهید عباسعلی میر و شهید مسلم کریمی از کارکنان انتظامی چابهار مشخص شده است.

اطلاعیه سپاه در مورد هلاکت ۱۸ تروریست و شهادت ۱۰ نیروی حافظ امنیت

روابط عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه روز ۱۶ فروردین‌ماه، در اطلاعیه‌ای از هلاکت ۱۸ تن از تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های بیگانه که با حمله به برخی اماکن عمومی، نظامی و انتظامی شهرهای چابهار و راسک، قصد برهم زدن امنیت را داشتند، خبر داد.

در بخشی از متن این اطلاعیه آمده است: «تعدادی از تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه در ساعات اولیه بامداد امروز پنج شنبه ۱۶ فروردین ماه به قصد برهم زدن امنیت و سلب آرامش مردم به‌طور همزمان به ۵ نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرار کننده امنیت در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند که با درایت، حوصله و هوشمندی نیروهای مدافع امنیت مواجه شدند.

در این عملیات ۱۸ تن از تروریست‌ها و اشرار مسلح مهاجم به هلاکت رسیدند و ۱۰ تن از نیروهای حافظ امنیت نیز به فیض رفیع شهادت نائل آمده و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.»

هلاکت تمام عوامل تروریستی که غیر ایرانی بودند

سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه روز ۱۶ فروردین‌ماه به بیان جرئیاتی از حادثه تروریستی حمله به مقرهای نظامی و انتظامی در دو شهرستان چابهار و راسک پرداخت و گفت: درگیری ها در دو شهرستان راسک و چابهار به اتمام رسیده است و ۱۸ نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند که احتمالا این عدد به ۱۹ برسد چون برخی از پیکرهای متلاشی شده تروریست‌ها قابل شناسایی نیستند.

وی اظهار کرد: برآوردهای فرماندهان میدانی این است که احتمالاً ۱۹ تروریست به هلاکت رسیدند و در واقع تمام عوامل عملیاتی این عملیات تروریستی کشته شدند و هیچ کدام جان سالم به در نبردند.

دبیر شورای امنیت کشور تاکید کرد: این یک استثنای عملیاتی است که در چنین حجم و در چند نقطه متفاوت و همزمان عملیاتی صورت بگیرد و تمام عوامل عملیاتی کشته شوند که از نظر توان عملیاتی و قدرت فرماندهی و مدیریتی مثال زدنی و قابل تقدیر و ستایش است.

میراحمدی با بیان اینکه «با رشادت‌ها، شجاعت‌ها و آمادگی‌های نیروهای حافظ امنیت هیچکدام از اهداف گروه‌های تروریستی در شهرستان‌های جاسک، راسک و چابهار محقق نشد»، عنوان کرد: هدف تروریست‌ها این بود که در راسک مقر سپاه را تصرف کنند و نیروهای حافظ امنیت را به شهادت برسانند؛ آنها همچنین می‌خواستند در چابهار مقر سپاه و محل انتظامی و دریابانی را تصرف کنند که در هیچ کدام موفق نشدند و همانطور که گفته شد همه به هلاکت رسیدند.

دستگیری دو عنصر پشتیبان

وی درباره طولانی شدن مقابله با این عملیات تروریستی گفت: علت طولانی شدن عملیات این بود که عناصر تروریست با گروگان گرفتن مردم بی‌گناه و قرار دادن آن‌ها به عنوان سپر انسانی مشکلاتی را برای عملیات رزمندگان فراهم کردند. فرماندهان عزیز سپاه و عوامل انتظامی با تدبیر و درایت تمامی گروگان‌ها را به سلامت آزاد کردند و سپس عملیات خود را با موفقیت انجام دادند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های اولیه فرماندهان ما و دستگاه‌های اطلاعاتی عناصر تروریستی اخیر ایرانی نیستند و ملیت و هویت آنها در حال بررسی است و ۲ عنصر پشتیبان نیز که زمینه حضور نیروها را برای انجام این عملیات در شهرستان چابهار فراهم کرده بودند، غیر ایرانی بودند و توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.

وضعیت وخیم یک دختر خردسال

وی همچنین با اشاره به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی اظهار کرد: تعدادی از مردم بی گناه توسط تک تیراندازهای تروریست مورد هدف قرار گرفته‌اند از جمله این افراد یک مادر و دو کودک هستند که حال یکی از دختران خردسال وخیم گزارش شد که با تلاش پزشکان عزیز فعلاً از شرایط بحرانی خارجی شده است.

دبیر شورای امنیت کشور با بیان اینکه «به روح پر فتوح و بلند شهدای حافظ امنیت که در این عملیات تروریستی جان خود را نثار کردند، درود می‌فرستیم»، اعلام کرد: تعداد شهدای این حادثه ۱۰ نفر است که البته چند نفر از مجروحان وضعیت مناسبی ندارند و ان‌شاءالله وضعیت این افراد بهبود پیدا کند. در بین شهدای عزیز در شهرستان راسک ۴ شهید بلوچ اهل سنت حضور دارند که برابر تروریست‌های اجاره‌ای رژیم صهیونسیتی ایستادگی به خرج دادند.

پایان گروگان‌گیری و تشریح کامل حادثه

سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا در نهایت، درباره جزئیات حوادث تروریستی شب گذشته تا امروز در چابهار و راسک، گفت:‌ در ساعات پایانی شب گذشته تعدادی از عوامل گروهکِ تروریستی جیش الظلم به اماکن انتظامی و دریابانی که محل خدمت رسانی عمومی به مردم محلی است حمله کردند اما با شجاعت و آمادگیِ رزمیِ بالایِ پلیس روبرو شدند.

وی با بیان اینکه در حادثه‌ تروریستی دریابانی چابهار هر سه تروریست خنثی و به هلاکت رسیدند، گفت: دو تروریست‌ در اقدامی دیگر به کلانتری ۱۱ چابهار حمله کردند که پس از عدم موفقیت به آپارتمان‌های مسکونی و مجاور متعرض شده و اقدام به گروگان‌گیری کردند. در ادامه با حضور واحد تخصصی  رهاییِ گروگان، پنج خانواده‌ که در بند تروریست‌ها بودند آزاد شدند.

سخنگوی فراجا ادامه داد:‌ واحدهای مبارزه با تروریسم فراجا با وجود حضور تیم تروریستی در منطقه مسکونی و پُر تراکم شهر چابهار، این افراد را در محاصره کامل قرار داده و زمین‌گیر کردند. خوشبختانه در این عملیات که با مشارکت فراجا و سپاه پاسداران انجام شد؛ گروگان‌ها آزاد شده و در صحت و سلامت کامل هستند.در این دو حادثه‌ سه تن از پرسنلِ سلحشور پلیس و همچنین یک نفر از کارکنان مرزبانی فراجا که در واقعه تروریستی شب گذشته راسک به همرزمانشان در سپاه یاری رسانده بودند نیز به فیض شهادت نائل آمدند.

منتظرالمهدی با بیان اینکه غائله تروریستی و گروگانگیری در چابهار به پایان رسید و در حال حاضر شهر در امنیت کامل است، گفت: سخن پایانی با تروریست‌هایی است که شرم نکرده و به خانواده و مردم عادی تیراندازی می‌کنند؛ بدانند و عبرت بگیرند که خطِ ترور، جنایت و خرابکاری در بین مردم این سرزمین جایی نداشته و مردم هرگز با تبهکاران همراه نخواهند شد.

کدخبر: 986011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟