همه ما در طول زندگی با بدقولی های گوناگونی از جانب افراد مختلف مواجه شده ایم، بدقولی هایی که پیامد های سبک و سنگینی را به ما تحمیل کرده است. اما در این میان برخی از بدقولی ها هستند که می توانند عواقب وحشتناکی را در پی داشته باشند و حتی به قیمت جان افراد تمام شوند.

به گزارش رکنا، سقوط Fall آسانسور منجر به مرگ یک مرد میانسال شد، نصب نادرست بخاری یک خانواده چهار نفره را به کام مرگ خاموش کشاند، انفجار موتورخانه شوفاژ پنج قربانی گرفت و...
در طول سال اخبار بسیاری از این دست می شنویم، اخباری که صرفا منجر به تاثر روحی ما می شود؛ اما باید به خاطر داشت که بسیاری از حوادثی که به وقوع می پیوندد فقط وفقط ناشی از یک بدقولی ساده است، بدقولی ای  که می تواند به قیمت جان یک انسان تمام شود، نکته قابل توجه اینجاست باوجوداینکه  بدقولی ها می تواند عواقب بسیار وحشتناکی را در پی داشته باشد اما هیچ گونه منع قانونی ای برای فردی که در انجام کارش بدقولی کرده است وجود ندارد.
بدقولی در برخی از مشاغل در زمره ی بدقولی های خطرناک قرار می گیرد. در مورد چرایی بروز این بدقولی ها در خدمات رسانی، تعمیرات و تبعاتی که ممکن است به دنبال داشته باشند با چند تن از فعالان اصناف گوناگون به مصاحبه پرداختیم و نظر آن ها را جویا شدیم.

بدقولی در نجاری

در خیابانی واقع در شرق تهران مغازه کوچکی دارد، از در که وارد می شوی عطر چوب در مجاری تنفسی ات فراگیر می شود. پس از چند لحظه که متوجه حضورمان شد اره برقی ای را که هنگام دریدن تکه چوب ها سمفونی ناموزونی را می نواخت، خاموش می کند و از میان خرده چوب هایی که در هوا پراکنده شده و به صورت فرتوتش برخورد می کرد می گذرد وبا چهره ای خندان به سویمان می آید.

محمدعلی در مورد اینکه چه عواملی موجب بروز بدقولی در صنف نجاری می شود به ما گفت: عوامل گوناگونی می تواند منجر به بروز بدقولی در صنف نجاری شود؛ اما بطور کلی حجم زیاد کار وکمبود نیرو، مبتدی بودن نجار و درآمد کم می تواند در بدقولی نجاران تاثیرگذار باشد. بدقولی در این صنف می تواند عواقب جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته باشد، برای مثال اگر یک درمنزل که از جنس چوب است به خوبی درزگیری نشود به راحتی می تواند راه ورود سارق را محیا کند.
محمدعلی در ادامه می گوید: به خاطر دارم که چند سال قبل یک کارگر جوان داشتم که در کارهای سفارشی به من کمک می کرد. روزی سفارشی برای ساختن در ورودی منزل دریافت کردیم و کارهای مربوط به ساخت و روکش  آن را انجام دادیم اما در شبی که کارگرم باید برای نصب در به آن جا می رفت خستگی را بهانه کرد و با مشتری تماس گرفت و گفت که فردا برای نصب در به آن جا می رود. مشتری هم باوجوداینکه اعلام نارضایتی کرد به ناچار پذیرفت. صبح روز بعد که سرکار آمدم، مشتری با کارگاه تماس گرفت و با لحنی خشمگین گفت که خانه مرا به دلیل اینکه در ورودی آن مشکل داشت و به راحتی باز می شد دزد زده است. اگر کارگر من بدقولی نمی کرد و همان شب کارش را انجام می داد دیگر این اتفاق نمی افتاد.
این نجار قدیمی در ادامه می افزاید: فرهنگ دگر دوستی نیز مسئله دیگری است که روی چالش بدقولی تاثیر می گذارد، متاسفانه این فرهنگ نسبت به گذشته به خصوص در کار خدمات و تعمیرات کاهش پیدا کرده است و افراد صرفا پول را مدنظر قرار می دهند و هیچ نگاهی به رضایت مشتری ندارند، اگر هم نگاهی داشته باشند بسیار کم و ناچیز است. به خاطر دارم حدود 10 سال قبل برای ساختن بوفه ای به خانه ای رفته بودم، صاحبخانه پیرزنی بود که مشکل کم شنوایی داشت، چند روز در آن جا کار کردم و روز آخر مزدم را گرفتم و رفتم. چند ساعت بعد پیرزن با من تماس گرفت و با لحنی شکایت آمیز از من گلایه کرد و گفت دربوفه به بدنه آن اصطکاک دارد و صدای دلخراشی ایجاد می کند، این در حالی بود که پیرزن صداهای اطراف را با سمعک نیز به زور می شنوید. به آن جا رفتم اما هیچ گونه اصطکاکی بین در و بدنه ایجاد نمی شد، برای اینکه پیرزن رضایت داشته باشد نگاهی به آن انداختم و سپس رفتم، در میانه راه بودم که متوجه شدم پیرزن دوباره با من تماس گرفته و از همان مشکل قبلی گلایه می کند. در آن روز مجموعا چهار بار به آن جا رفتم، در آخر پسر پیرزن به آن جا آمد و باعذرخواهی از من خواست که به من پولی بدهد اما من قبول نکردم زیرا این وظیفه شغلی من بود که رضایت مشتری را داشته باشم.
بدقولی در تعمیرگاه خودرو

مقصد بعدی ما یک تعمیرگاه خودرو است. جایی که کوچکترین خطا می تواند پیامد های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. پس از ورود به یک تعمیرگاه واقع در شمال غرب تهران، اولین چیزی که به آن برخورد کردیم یک خودرو بود، چشمانمان را به این سو و آن سو تاباندیم باز هم کسی را ندیدیم در همین حین صدایی ما را مورد خطاب قرار داد و گفت بفرمایید، اما باز هم کسی را ندیدیم تا اینکه از چاله زیر خودرو فردی با لباس کار و چهره و دستانی سیاه خارج شد و به سمت ما آمد، پس از اینکه دست و روی خود را شست با سینی چای به طرف ما آمد و شروع به صحبت کردیم. نامش اکبر بود، به گفته خودش 25 سال است که در تعمیرگاه خودرو فعالیت می کند؛ از اکبر درمورد بدقولی ها در صنف مکانیکی پرسیدیم و او گفت: متاسفانه هر از چندی شاهد بدقولی های همکاران در تعمیر خودروها هستیم، این بدقولی ها عوامل گوناگونی می تواند داشته باشد، یکی از مهمترین عامل ها حجم زیاد کار در این صنف است برای مثال در بعضی از روز ها بیش از 8 خودرو به تعمیرگاه می آیند و همه برای تعمیر خودرو خود عجله دارند در نتیجه به این فکر نمی کنند که چگونه ممکن است یک نفر با دو سه همکار به مشکل این همه خودرو رسیدگی کند، در نتیجه عجله در کار گاه ها موجب کاهش دقت می شود و این کاهش دقت بدقولی را در پی دارد و بدقولی نیز می تواند ضررهای سنگین مالی و جانی در پی داشته باشد پس شایسته است مردم صبوری پیشه کنندو همین طور همکاران برای کسب پول بیشتر طمع نکنند و زمانی که وقت رسیدگی به خودرو های گوناگون را ندارند به مشتری حقیقت را بگویند تا هم بدقولی نکرده باشند و هم اینکه مشتری از ضررهای مالی و جانی مصون باشد.
اکبر در ادامه خاطره ای از بدقولی که در کار با آن برخورد کرده بود و شاهدش بود شرح داد: چندین سال پیش، با چند نفر از دوستانم تعمیرگاهی به صورت شراکتی داشتیم، روزی فردی برای تعویض روغن ترمز و مخزن آن به تعمیرگاه ما آمد، به خاطر دارم آن روز کارمان خیلی شلوغ بود اما با این وجود همکارم خودروی آن مرد را پذیرفت و به او گفت عصر برای تحویل خودرویش بیاید. ساعت ها گذشت و به زمان تحویل خودرو نزدیک  شدیم. به سراغ همکارم درحالیکه داشت آن خودرو را تعمیر می کرد رفتم، متوجه شدم که او قصد تعمیر همان مخزن قبلی را دارد، وقتی که علت را جویا شدم گفت فرصت برای تهیه مخزن روغن ترمز نیست و باید به خودروهای دیگر برسد به همین خاطر همان مخزن را تعمیر می کند. به او گفتم که کار درستی انجام نمی دهد وحق الناس است زیرا قول داده بود که مخزن را تعویض می کند حتی با او جروبحث نیز کردم اما او کار خودش را کرد. عصر صاحب خودرو برای تحویل آن آمد  زمانی که در راه بازگشت به خانه بودم، متوجه شدم که آن مرد تصادف Crash کرده بود و خود او نیز به شدت مصدوم شده بود. دلیل تصادف برخورد او از عقب به خودروی جلوییش بود و دلیل این برخورد خالی شدن روغن ترمز ودر نهایت عمل نکردن ترمز بود.
جایگاه آموزش در عدم بدقولی
این تعمیرکار با تجربه در پایان گفت: اخلاق حرفه ای در صنف تعمیرکاری حرف نخست را می زند، تعمیرکاران نباید فراموش کنند که دست آنها سیاه است بخاطر اینکه نان حلال برای خانواده خود بدست آورند و هر زمان که ممکن بود اخلاق حرفه ای را زیر پا بگذارند کافی است نگاهی به دستان خویش اندازند.
شکایت های صنفی
علی اکبر ایلخانی، رئیس اتحادیه آسانسور، تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی در خصوص چرایی بروز بدقولی در صنفش به ما گفت: ما هر هفته شکایت های گوناگونی را مبنی بر بدقولی های برخی در صنف بالابر دریافت می کنیم که بیش از 90 درصد این شکایات مربوط به افرادی است که اصلا از اتحادیه مجوز فعالیت ندارند و صرفا بر اساس تجربه هایی که داشتند وارد این کار شده اند. متاسفانه مشتریان نیز به راحتی به این افراد اعتماد می کنند و بخاطر اینکه مبالغی زیر کف تعرفه های اتحادیه به مشتریان پیشنهاد می کنند با آن ها قرار داد می بندند اما به ناگهان در میانه قرارداد هیچ خبری از این تعمیرکاران نمی شود و پس از دریافت پول هیچ گونه مسئولیتی را نمی پذیرند. به همین دلیل ما از مشتریان عزیز تقاضا داریم قبل ازینکه با فردی قرارداد ببندند ابتدا از قانونی بودن فعالیت وی اطمینان حاصل کنند تا بدقولی های این صنف به حداقل برسد.
 فرهنگسازی در کاهش بروز بدقولی

ایلخانی در ادامه اذعان کرد: ما برای صدور مجوز در صنف بالابر، شرایط خاصی را مطرح کرده ایم که طی آن فردی که می خواهد بطور قانونی وارد این کار شود ملزم است تا دوره های آموزشی معتبر را بگذراند و پس از اینکه آزمون اتحادیه را با موفقیت پشت سر گذاشت می تواند فعالیت کند. اما مسئله ای که در این جا وجود دارد رعایت اخلاق حرفه ای است که هیچ گونه ارتباطی با کاربلد بودن یا نبودن ندارد و مسئله ای فرهنگیست که نیاز به فرهنگ سازی دارد، چه بسا فردی در کارش چیره دست باشد اما بخاطر مسائل گوناگون اخلاق حرفه ای را رعایت نکند و بدقولی به وجود آید و پیامد این بدقولی برای آن تعمیرکار گران تمام شود. این مسئله نیاز به فرهنگ سازی قوی دارد.

در ادامه به سراغ محمدباقر معتمد، رئیس اتحادیه شوفا‍ژ و تهویه رفتیم ونظر او را در این مورد جویا شدیم. او معتقد است: صنف شوفاژ و تهویه صنفی است که در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی می تواند به شدت خطرساز باشد؛ زیرا ترکیبی از چند عنصر مهم طبیعت در یک شوفاژ در کنار یکدیگر قرار دارند. او هم مانند ایلخانی گفت: اکثر بدقولی ها و حوادث Accidents ناشی از آن که در این صنف اتفاق می افتد ناشی از افرادی است که به صورت غیرقانونی در این صنف فعالیت می کنند.
معتمد اذعان کرد: آموزش و رعایت اخلاق حرفه ای دو عنصر مهمی است که می بایست مورد توجه تمامی دستگاه های فرهنگی ونظارتی قرار گیرند و نیازمند یک کار فراملی است.
از گفته های مسئولان و همین طور خود تعمیرکاران می توان نتیجه گرفت بدقولی در مشاغل تعمیراتی و خدمات رسانی می تواند پیامد های وحشتناکی برای مشتریان به دنبال داشته باشد و غافل شدن از اخلاق حرفه ای، شکیبایی در کار وحرفه ای و قانونی عمل کردن پیامد بسیاری از حوادثی است که در کار به وقوع می پیوندد. به همین دلیل شایسته است دستگاه های نظارتی و همین طور فرهنگی در کار خود بیش از پیش اهتمام ورزند؛ اما فاجعه زمانی به وقوع می پیوندد که در شغل مقدس پزشکی بدقولی نفوذ پیدا کند و جان بیماران قربانی بدقولی برخی از پزشکان شوند، رکنااز پیامد ها و عواقب بدقولی در پزشکی گزارش خواهد داد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


اخبار زیر را از دست ندهید:

آزار و اذیت وحشیانه مینا توسط 4 جوان در سوله خارج از شهر / این اقدام فیلم برداری شده بود

نقشه زن «عَلَم» برای یافتن راز عیاشی های وزیر دربار + عکس

دوقلوهایی که همه‌جوره به هم وصل هستند +تصاویر

زنم در راه پله ها با مرد همسایه تنها بود و...

10 کودک قاتل که روح شیطانی داشتند / این تبهکاران کوچک به اعدام محکوم شده اند + عکس

پست اینستاگرامى بهنوش طباطبایی بعد از جنجال رسانه اى درباره جدایی اش از مهدی پاکدل +عکس

سلفی جالب خواننده زن مشهور با لیونل مسی در لباس بارسلونا +عکس

چهره بهت زده بازیگر زن ایرانی در حالی که سیگار به دست دارد! +عکس

 

کدخبر: 228188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟