گردشگران غار مغان نجات یافتند +عکس

مسوول عملیات امداد و نجات هلال احمر شعبه ی مشهد گفت: پس از اطلاع رسانی جوانان گرفتاری که دیروز ساعت 9 با ماشین آفرود به سمت غار مغان حرکت کرده بودند به هلال احمر درخواست کمک دادند و مشخص شد که امکان ورود به منطقه وجود ندارد که پس از آن دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد عمل شد و با صدور دستورات قضایی قاضی Judge محمدبخشی محبی معاون دادستان مشهد، هیئت اتومبیلرانی و هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

ساقی افزود: گروه امدادی فنی و متخصص کوهنوردی، پس از اعلام وضعیت کوهنوردان جوان گرفتار در غار مغان، ساعت ۱۰:۳۰ وارد منطقه شدند.

وی ادامه داد: با توجه به بارش برف حدود ۲۵ سانتی متری وضعیت امداد و نجات سخت و خسته کننده شد. سه تیم در دو گروه به منطقه اعزام کردیم و در تیم اول ۳ نیروی پیشرو مجهز به یونی باک داشتیم.

وی افزود: از ساعت ۱۱ امروز عملیات نجات شروع شد و تیم ما بیش از ۱۰ کارگاه نجات برای طناب کشی افراد گرفتار، در کوه ایجاد کردند؛ ساعت ۱۵ بود که با کمک کارگاه های ایجاد شده به جوانان گرفتار در غار رسیدیم.

مسئول عملیات امداد و نجات هلال احمر شعبه مشهد تصریح کرد: افراد را در ۳ مرحله ی طناب کشی از بالای کوه به دامنه ی کوه انتقال دادیم. وضعیت برف روی صخره ها راه را برای عملیات دشوارتر و برای نیروها خسته کننده کرده بود.

عضو هیئت اتومبیلرانی و مسوول تورهای طبیعت گردی مشهد، گفت: پس از اعلام وضعیت جوانان گرفتار در غار، به همراه ۷ نفر از افراد مجهز با دو خودروی فنی به سمت محل حادثه Incident رفتیم. امدادگران هلال احمر را تا نزدیکی غار همراهی کردیم و تنها کمکی که تا حدودی توانست خستگی امدادگران را بگیرد، روشن کردن آتش بود.

دوست محمدی افزود: عملیات بسیار تخصصی بود که ما قادر به انجام آن نبودیم و فقط امدادگران هلال احمر می توانستند با تلاش بسیار، جوانان را نجات دهند.

یکی از جوانان گرفتار در غار، درباره دلیل کوهنوردی و آفرود، با توجه به شرایط آب و هوایی مشهد گفت: دیروز که حرکت کردیم هوای مشهد بسیار مطلوب برای کوهنوردی و آفرود بود. هوای دیروز به قدری صاف و عالی بود که ما با خودروی لندرور تیغه های صاف را به راحتی طی کردیم تا به غار مغان رسیدیم. ما حتی فکرش را هم نمی کردیم درجه دمای به این صورت افت کند. ما شب را در غار مغان در چادر سپری کردیم و صبح با دیدن کوه های سفید از برف رو به رو شدیم.

وی ادامه داد: ابتدا در مسیر برگشت ۱۰۰ متری از داخل غار به سمت دامنه ی کوه رفتم. اما به دلیل صعب العبور بودن راه، قادر به ادامه راه نبودم و به داخل غار برگشتم و با همراهانم با هلال احمر تماس گرفتیم و درخواست کمک کردیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.