مردم انتظار دارند اگر بخش‌هایی از نظام در حقوق عامه کوتاهی کردند، دستگاه قضا وارد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه امروز(یکشنبه) در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: یاد می‌کنیم از همه دلاوری‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس برای پاسداری از کشور و نظام انجام شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: انشاء‌الله خداوند کمک کند که خون شهیدان را پاس بداریم و قدردان زحمات تمام کسانی که در طول هشت سال دفاع مقدس، قبل و بعد از آن از میهن اسلامی دفاع کرده‌اند، باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آغاز انقلاب اسلامی و محاصره کشور از تمام جوانب اظهار کرد: فراموش نکنیم در آغاز انقلاب و سال ۵۹ که مردم کشور تازه انقلاب کرده بودند، کشور از هر جهت مورد محاصره قرار داشت و یک جنگ تمام عیار نظامی و جنگی از سوی گروه‌های مسلح و همچنین جنگی داخلی به راه افتاده بود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در ایام جنگ با ایمان به خدا، نصرت و جهادی که مردم داشتند، تمام مراحل را پشت سرگذاشتیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام جریان‌های تروریستی را در طول دهه اول انقلاب پشت سر گذاشتیم و با همه تروریست‌ها و داعش‌های آن زمان مقابله کرده و مردم تمام تحریم‌هایی که تا آن روز وجود داشت را پاسخ دادند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: هیچگاه نباید فراموش کنیم و لازم است که بدانیم که ملت در عصر حاضر چه اتفاقات بزرگی را رقم زده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به در پیش بودن ماه محرم الحرام تصریح کرد: حلول ماه محرم الحرام را در پیش داریم و امیدوار هستیم همه ملت حسینی ایران بتوانند مانند سال‌های گذشته و بهتر از آن این ایام را پاس داشته و در ایام محرم و صفر شیعیان و عزاداران خوبی باشیم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: باید با انضباط بیشتر مراسم را پوشش داده و پرمحتواتر از قبل محرم و صفر را پشت سر قرار دهیم.

وی با تأکید بر توقع به حق مردم از قوه قضائیه اظهار کرد: یک نکته که همه مردم در جریان هستند توقع به حق از قوه قضائیه در حقوق عامّه و آنجایی است که مردم حقی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه عموم مردم حق دارند اگر بخش‌های دیگری از نظام در موضوع حقوق عامّه کوتاهی کرد، انتظار داشته باشند که قوه قضائیه وارد شود، گفت: قوه قضائیه به طور مشخص از سوی دادستانی و بازرسی کل کشور از سال قبل و بخصوص امسال تلاش کرده که این امور را احصاء کند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در حال حاضر موارد بسیاری که جزو حقوق عامّه به شمار می‌آید از سوی دادستانی کل کشور احصاء و اولویت بندی شده و به تناسب اولویت به آنها پرداخته می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر لزوم همکاری دولتمردان خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم دولتمردان و مردم کمک کنند تا به اموری که جزئی از حقوق عامّه است، سرو سامان داده شود.

وی با اشاره به میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای در کشور اظهار کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم تصادفات و تلفات جاده‌ای است. تلفات جاده‌ای در تمام دنیا وجود دارد؛ اما یقیناً در کشور ما در تلفات جاده‌ای صدمات و جراحات زیادی مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با ارائه راهکار‌هایی به منظور کاهش تلفات جاده‌ای اذعان کرد: با اطلاع از وضعیت راه‌ها، کنترل فنی بیشتر و بهتر وسایل حمل ونقل عمومی بخصوص اتوبوس‌ها، افزایش تعداد اتوبوس‌ها، متعهد کردن شرکت‌های حمل ونقل در جهت استخدام راننده خوب و بیشتر، منضبط کردن بیشتر رانندگان وسایر اموراتی که می‌تواند دراین زمینه کمک کند، می‌توانیم برای کاهش تلفات جاده‌ای برنامه ریزی کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: درحال حاضر میزان تلفات جاده‌ای در کشور خیلی بالاست و امیدوار هستیم که وزارت راه و سایر وزارتخانه‌های ذیربط برای کم کردن تلفات جاده‌ای برنامه ریزی کنند.

معاون اول قوه قضائیه یکی از اولویت‌های دستگاه قضا را رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با مؤسسات مالی و اعتباری دانست و تصریح کرد: مردم ممکن است سرمایه‌ای داشته باشند و اگر از سرمایه‌های خرد آنها استقبال نشود ممکن است آنها سرمایه‌هایشان را بدرستی و در راه‌هایی که باید، سرمایه گذاری نکنند.

وی ادامه داد: در این شرایط ممکن است مردم سرمایه‌های خود را در اختیار شرکت‌های لیزینگی خودرو، لوازم خانگی و ... قرار دهند و پس از آن تعداد کثیری از مردم گرفتار می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای شرکت‌های تعاونی اعتباری کاسپین و ثامن الحجج را از نمونه‌های سرمایه‌گذاری نامعتبر مردم دانست و گفت: شرکت‌های تعاونی اعتباری از قبیل کاسپین و ثامن الحجج نمونه‌هایی بودند که برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده و لازم است دولت عنایت بیشتری به فراهم کردن بستر‌های لازم برای سرمایه‌های خرد و کوچک مردم داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: باید بستری فراهم شود که مردم سرمایه‌های کوچک خود را در جایی قابل اطمینان و در حوزه اشتغال زایی سرمایه‌گذاری کنند و تا حد امکان از سرمایه‌های آنها مراقبت شود.

معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر لزوم انضباط هر چه بیشتری مؤسساتی که اقدام به اخذ پول مردم می‌کنند، خاطر نشان کرد: مؤسساتی که پول مردم را می‌گیرند تا سود بیشتری به آنها بدهند، باید با انضباط بیشتری رفتار کنند.

وی خواستار توجه هر چه بیشتر صدا و سیما به فعالیت‌های مؤسسات مالی شد و گفت: صدا و سیما باید توجه بیشتری به امور داشته باشد؛ زیرا مردم نگاه می‌کنند که صدا و سیما چه مؤسسه‌ای را تبلیغ می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا دفاع از حقوق عامه را از جمله وظایف قوه قضائیه و دولت دانست و خاطر نشان کرد: وظیفه رسانه، دولت و قوه قضائیه است تا با تلاش فراوان برای پیشگیری از وقوع جرم Crime و دفاع از حقوق عامه اقدام کند. قوه قضائیه پرونده‌های اینچنینی دردستگاه قضا را مورد پیگیری قرار خواهد داد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: یکی از مواردی که برای قوه قضائیه دارای اهمیت است بحث امنیت و آرامش جامعه است. برخی از موضوعات روشن و واضح هستند که امری جداگانه است، اما برخی موضوعات هستند که به آثار آن توجه نمی‌شود، اما آسایش و امنیت جامعه را مختل می‌کند.

معاون اول دستگاه قضا گفت: یکی از این موارد آثاری است که از فضای مجازی آرام‌آرام وارد جامعه شده و منتهی به وقوع جرم می‌شود. با کمال تأسف باید گفت که در سال ۹۶ قتل‌های فجیع در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. مثلاً برخی از آزار‌های خانواده‌ها بیشتر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: البته همه آثار مربوط به فضای مجازی نیست؛ اما با نظر کارشناسان و نظر متخصصین و جامعه‌شناس‌ها این موضوع وجود دارد؛ لذا یکی از آثار سوء این موارد و جرایم فضای مجازی است که وقوع این جنایت‌ها در این فضا‌ها پخش می‌شود و ذهن مردم را درگیر می‌کند. البته موارد دیگری نیز مثل استعمال مواد مخدر Drugs بر افزایش این جنایت‌ها دخیل است.

سخنگوی قوه قضائیه اذعان داشت: مثلاً اخیراً یک قتل Murder در اتوبان تهران- قم اتفاق افتاده است که فرد مظنون را گرفته‌اند و او هم به قتل اعتراف کرده است. در این موضوع وقتی به انگیزه‌ها توجه می‌شود می‌بینیم که دیدن فیلم‌های خشن و استعمال مواد مخدر جزو انگیزه‌های آن است. البته انگیزه قتل مشخص نشده است. چون تعداد زیادی حدود ۴۰ ضربه چاقو به بچه مقتول وارد شده است؛ لذا با مشاهدات این موارد می‌بینیم که باید به آثار فضای مجازی توجه شود.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: لذا این موضوع از جمله مواردی است که جزو برنامه‌های معاونت اجتماعی و دادستانی کل است و همچنین مواردی که مربوط به موضوع آب و خاک است که این مراجع به همراه سازمان بازرسی ورود کرده‌اند تا با کمک این سه دستگاه بتوانیم موارد گفته شده را پیشگیری و متوقف کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه تعدادی از افراد که از صنف‌های مختلف بودند بازداشت شده‌اند و عوامل ضدانقلاب تلاش دارند که بگویند این بازداشت‌ها، مثل بازداشت فردی به نام "محمود بهشتی" صنفی بوده است، گفت: در مورد افرادی که بازداشت می‌شوند، صرفاً به‌خاطر صنف و یا حرفه آنها اصلاً نیست؛ بخصوص در مورد فرهنگیان. اینکه می‌گویند یک خبرنگار یا یک فرد بهایی به‌خاطر حرفه‌اش یا به‌خاطر بهایی بودنش بازداشت شده،، اصلاً صحیح نیست. همانطور که ممکن است یک شیعه مؤمن مرتکب جرم شده و بازداشت شود و یا حتی جرم هم نکرده باشد، اما علیه او یک دادخواست حقوقی صادر شود و محکوم هم گردد، فرد دیگری با عقیده‌ای دیگر هم می‌تواند به همین دلایل بازداشت شود.

وی افزود: لذا تفاوتی ندارد که فرد چه مذهب، عقیده و یا حرفه‌ای دارد. مثلاً‌ چنانچه یک روزنامه‌نگار یا عکاس یا خبرنگار مرتکب جرمی شود، بازداشت خواهد شد که این بازداشت به‌خاطر جرمی است که مرتکب شده است نه به‌خاطر حرفه، صنف و یا عقیده‌اش. کسی که از او اسم بردید، به‌خاطر موضوعات امنیتی به ۵ سال حبس محکوم شده است؛ البته، چون حکمش قطعی شده است، می‌توانیم اسم او را(محمود بهشتی) ببریم. پرونده او در دادسرا رسیدگی شده، برایش کیفرخواست صادر شده و در حضور وکیل در دادگاه به پرونده او رسیدگی و حکم صادر شده است. او نسبت به حکم اعتراض کرده و حکم در دادگاه تجدیدنظر قطعیت یافته و این فرد محکوم شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قاتل بنیتا به قصاص محکوم شد

دختر جوان در دخمه شیطانی شاهین کثیف اسیر شیطان بود و تا پای مرگ رفت+ عکس

دیگر زورم به پسرم نمی رسید ، او را کشتم و به چاهی در شورآباد انداختم + عکس

خون بازی دختر جوان به خاطر پسر همسایه که به سربازی رفت!

ناله های مادر ابوالفضل 11 ساله در دادسرا / جوان شیطان صفت به پزشکی قانونی رفت +عکس

اعدام هولناک یک سوری با ضد هوایی داعشی ها / + فیلم 14+

اعتراف عجیب 2 دختر پس از قتل همکلاسی شان + عکس

3 مرد چادر زنانه را از سر گدای مرد کشیدند / در جنوب تهران رخ داد + فیلم

وقتی نیمه شب به اتاق دخترم رفتم، شوهرم را در وضعیت بد در آنجا دیدم!

اشرف زن شوهرداری که در ارتباط کثیف با 2 مرد ناپدید شد + عکس

عاقبت دردناک قضاوت اشتباه از روی ظاهر + فیلم و عکس

قتل داماد به خاطر 40 هزار تومان!

صدورحکم قتل دختر وپسر عاشق به خاطر ازدواج خارج از طایفه ای +عکس

توطئه شوم 4 زن تهرانی برای یک جوان / آن ها مدعی بودند به زور به یک ویلا برده شده اند!

انتقام گیری 4 زن تهرانی به خاطر شکست در ارتباط عشقی با جوان تحصیلکرده + عکس

اعتراف دزدان سوپر مارکت‌ها به زورگیری‌های سریالی در نیمه‌شب تهران +عکس

تیراندازی مرگبار روبروی یک باشگاه شبانه + عکس

راز قتل گروگان ۴۰۰ میلیونی در سینه کارگر باغبان +عکس

حمله مورچه ها به نوزادهای دو قلو رها شده در کنار سطل زباله بیمارستان/در بندرعباس رخ داد + عکس نوزادها

صد روز بستری و روزگار ناخوش علی/ چشم امید بیمار به تصمیم سازمان غذا و دارو + عکس

پدر آتنا اصلانی در اقدام غیر منتظره وکیل پرونده دخترش را غزل کرد + عکس

کدخبر: 306874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟