کشف محوطه استقراری دوره اشکانیان در زنجان

به گزارش رکنا ، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری زنجان با اعلام این خبر گفت: آثار باستانی محدوده سد مراش شهرستان ماهنشان استان زنجان به این اداره کل تحویل داده شد.

او اظهار داشت: کاوش‌های نجات­بخشی حوضه­ آبگیر سد مراش شهرستان ماهنشان استان زنجان با مجوز پژوهشگاه با کاوش درمحوطه مراش ۶ به انجام رسیدو اشیایی که از این کاوش بدست آمده به احتمال زیاد مربوط به دوره اشکانی است که در آینده با انجام آزمایش ترمولومینسانس می­ توان به اطمینان بیشتر دست یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری زنجان افزود: ۹۳ قطعات استخوان جانوری متعلق به حیوانات اهلی، ۹۱ قطعه سفال، ۱ عدد سنگ ساب، ۱ عدد مشته­ سنگی به همراه تکه­های سفالی در جریان کاوش از محوطه سد مراش بدست آمده است.

او افزود: ساختار‌های معماری هم در این کاوش نمایان شدند که این بقایای معماری شامل دیواره­‌های ساخته شده از مصالح قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و ملات گل، یک کف سنگ فرش و دو اجاق هستند و در مجموع سه فضای معماری در راستای تقریبی شرقی- غربی نمایان شد.

محوطه مراش ۶ که در بین اهالی روستا و به واسطه­‌ی قرارگرفتن آن در ابتدای جن دره سی، با نام محوطه جن­دره­ سی شناخته می­ شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب ­غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره­ رودخانه­ حلب قرار گرفته است. محوطه­ مورد اشاره در بررسی سال ۱۳۹۳ با توجه به شواهد و یافته‌­های سطحی، گورستان عصرآهن معرفی شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟