قطع شدن دست مرد قصاب در چرخ گوشت + عکس / مشهد

بی‌احتیاطی، دست مرد قصاب را از مچ قطع کرد.حادثه‌ای پرتکرار که علت وقوعش تنها یک دلیل دارد؛ بی‌احتیاطی. غفلتی که بارها منجر به قطع عضو و یا وارد آوردن جراحات عمقی برای یک قشر از صنوف مشهدی شده و برای مدت‌ها این افراد را خانه‌نشین کرده و یا شرایط ادامه کار را از آن‌ها گرفته است.

به گزارش رکنا، چرخ‌گوشت این دستگاه‌های صنعتی «دهن‌دار» بارها و بارها انگشت و دست‌های بسیاری از قصاب‌های مشهدی را بلعیده و در خود چرخ کرده‌ است. دستگاهی خطرناک که نه کوچک سرش می‌شود و نه بزرگ، نه زن و نه مرد. چاشنی‌اش هم کمی غفلت و سهل‌انگاری است. این دو عنصر را اگر شخصی داشته باشد در زمان استفاده از این دیوبچه‌های آهنی قطعا در وجود سخت او گرفتار می‌شود و در پایان هم باید با انگشتان و یا دست خود خداحافظی کند.

روز گذشته یکی از حوادث مربوط به چرخ‌گوشت‌های «دست‌خوار» در منطقه پنجتن مشهد به وقوع پیوست. حادثه‌ای که موجب قطع دست مرد قصاب شد و او را برای چند ماهی مهمان بیمارستان کرد.

این حادثه از زبان فرمانده عملیات و مسئول ایستگاه‌های هشتم و سی‌وهفتم سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد این‌گونه تشریح شد که ساعت 18:27 این خبر از طریق مرکز پیام به تیم‌های امداد و نجات این سازمان اعلام شد و مأموران در کوتاه‌ترین زمان خود را به محل واقع در خیابان پنجتن 29 رساندند.

طبق اعلام مصطفی علیزاده، مأموران در رویارویی اولیه با فرد حادثه‌دیده مردی پنجاه‌ساله را مشاهده کردند که دست راستش تا بالای مچ داخل یک دستگاه چرخ‌گوشت صنعتی گیر کرده بود.

به گفته این مسئول عملیاتی آتش‌نشانی مشهد، مأموران امداد و نجات ایستگاه‌های 8 و 37 در مرحله اول عملیات خود با در نظر گرفتن شرایط بالینی فرد مصدوم در حضور تکنیسین‌های اورژانس 115 اقدام به جداسازی برخی قطعات چرخ‌گوشت کردند و سپس مرد قصاب را به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد انتقال دادند.

علیزاده بیان کرد که مأموران با استفاده از تجهیزات مربوط زیر نظر مستقیم پزشکان بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد دست راست مرد پنجاه‌ساله را رهاسازی کردند. آنچه از شرایط دست این مرد میان‌سال پیدا بود، تیغه چرخ‌گوشت به طور کامل بافت دست راست تا مچ این فرد را از بین برده بود و عملا شرایط پیوند اعضای قطع شده وجود نداشت و این فرد دست راستش را تا مچ از دست داد.

گرفتاری دست 3 نفر در چرخ‌گوشت / مرد قصاب دستش قطع شد

روز گذشته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر مشهد با اشاره به تعداد حوادث مربوط به چرخ‌گوشت به خبرنگار ما گفت: از ابتدای امسال تاکنون 3‌حادثه در مشهد اتفاق افتاده است که در آن‌ها یک زن در رستوران و 2مرد در قصابی دستشان داخل این دستگاه‌های صنعتی گرفتار شده بود. در 2مورد از این حوادث خوشبختانه سطح آسیب‌دیدگی مصدومان بالا نبود و افراد دچار جراحات سطحی شده بودند. در حادثه دیروز اما متأسفانه مرد پنجاه‌ساله دست راستش را تا مچ از دست داد.

آتشپاد مسعود ظهوریان درباره علت وقوع این‌گونه حوادث خونین بیان کرد: عمدتا چرخ‌گوشت‌های صنعتی دارای قطعه‌ای لوله‌مانند هستند که کارکردش به نوعی ایجاد فاصله میان تیغه چرخ‌گوشت و سطح ورود فراورده‌های خام دامی است که متأسفانه برخی از قصابی‌ها برای بالا بردن سرعت کاری خود این لوله محافظ را از فعالیتشان حذف می‌کنند و زمینه بروز این‌گونه حوادث را افزایش می‌دهند.

این مقام مسئول ایمنی مشهد ادامه داد: چرخ‌گوشت‌های صنعتی دارای ارتفاع زیادی هستند تا دست کاربر با لبه تیغه‌ها فاصله داشته باشد. همچنین افرادی که با این دستگاه‌های صنعتی سر و کار دارند عموما برای چرخ کردن گوشت باید از وسیله‌ای به نام گوشت‌کوب استفاده کنند تا سطح تماس دست با تیغه به حداقل برسد.

ظهوریان در مورد استفاده صحیح از چرخ‌گوشت‌های خانگی به شهروندان هشدار داد: عموما این دستگاه‌های خانگی دارای سیمی کوتاه هستند تا فرد از آن‌ها تنها بر روی کابینت یا میز استفاده کند. این مهم نیز به این دلیل طراحی شده تا دستگاه از دسترس کودکان خارج شود. همچنین توصیه می‌شود که افراد خصوصا خانم‌ها در زمان استفاده از چرخ‌گوشت‌های خانگی حتما از گوشت‌کوب استفاده کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهدی قرآنی

کدخبر: 662299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟