شناسایی سرطان به کمک سگ های باهوش

سگ های تربیت شده ای در همین راستا وجود دارند که قادرند هر نوع سرطانی را که در بدن بیمار در حال پرورش است را تشخیص دهند و این گونه تخمین زده اند که تا 98 درصد مواقع ,تشخیص شان درست است.
برای اطمینان بیشتر محققان آزمایشی در این خصوص انجام داده اند ؛ دو شپرد 3 ساله ای که در موسسه حیوانات ایتالیایی آموزش دیده اند را برای تشخیص سرطان پروستات در مقابل نمونه های ادرار قرار داده اند.
سگ ها بیش از 400 نمونه ادرار را در مغز خود آنالیز کردند ,یکی از سگ ها خیلی سریع تر و با اطمینان 100 درصد نمونه سرطانی را شناسایی کرد ,در حالی که دیگری با 98 درصد دقت آن را یافت. البته تذکر این مساله حائز اهمیت است که سرطان پروستات تنها سرطانی نبود که آن ها توانستند بیابند.
این حیوانات بااحساس دوست داشتنی با حس بویایی قوی شان قادرند سرطان هایی همچون ؛ سینه , مثانه ,پوست , دستگاه تنفسی , روده تنها از بوی دهان افراد شناسایی کنند.
سلول های سرطانی بوهایی را از خود و آن عضو بدن متصاعد می کنند که انسان قادر به حس آن نیست. دانشمندان امیدوارانه بررسی هایی که بر روی این پدیده و حس بویایی سگ ها انجام می دهند تا روزی برای آن ها این فرصت بوجود آید که بینی الکترونیکی ای همانند بینی سگ ها بسازند.
سگ ها با داشتن 220 میلیون سلولی که در بینی شان دارند این قضیه را به اثبات می رساند که قاعدتا میلیون برابر بهتر از حس بویایی انسان – که صرفا دارای 50 میلیون سلول می باشد- در تشخیص انواع بوها قوی تر است. به علاوه بررسی های علمی دانشمندان نشانگر آن است که البته سگ ها می توانند سلول های سرطانی را شناسایی و پیدا کنند.

داستان جالبی برای اثبات وجود این توانایی در سگ ها
تا به حال داستان های بسیاری از صاحبان سگ ها در مورد اینکه آن ها به طور مشخصی یکی از اعضای بدن صاحب خود را برای مدت ها بو کرده اند و پس از مدتی فرد با آزمایش خونی که انجام داده متوجه شده که در همان ناحیه یا عضو غده یا توموری نهفته بوده است.
داستانی در این رابطه نقل شده است ؛ سگ 9 ساله ای برای مدتی حرکات عجیبی را از خود نشان می داد, وی به طرف شکم صاحب خود رفته ,مدتی را بو کرده و پس از آن به چشم های صاحب خود خیره شده , فرد از این عمل سگ نگران شده و آزمایش سونوگرافی ای را انجام داده اما جواب آزمایش هیچ علائمی را نشان نمی داد و همه چیز عادی به نظر می رسید.
سگ به کار خود ادامه می داد, صاحب وی برای بار دوم آزمایش داد و در دومین بار نشان از غده کوچکی در شکم او پدیدار شد, دکترها از این اتفاق در عجب بودند ,غده قبل از آنکه پیشرفت کند و تهدید جدی ای برای وی به حساب آید ,از بدن او خارج گشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 280398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟