گرد و غبار این بار در سبزوار

بروز برخی آلاینده ها و نیز وقوع گردوغبار در برخی ایام سال همچون روز جاری، استقرار ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در سبزوار را، ضروری کرده است.

 

با توجه به وجود کانون های فرسایش بادی در سبزوار، نصب ایستگاه سنجش آلودگی هوا برای کنترل و ارزیابی وضعیت هوای این خطه، اهمیت زیادی دارد.

 

ریزگردها، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در سبزوار است که راه اندازی ایستگاه‌ سنجش آلودگی، برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار و چاره اندیشی برای کاهش آلودگی‌ها، بسیار موثر می باشد.

 

ایستگاه های‌ سنجش آلودگی با مشخص کردن میزان دقیق آلودگی هوا، زمینه پیشگیری از تشدید شرایط نامساعد را، فراهم می نماید. پیگیری لازم از سوی محیط زیست استان، برای راه اندازی ایستگاه های سنجش آلودگی در سطح استان، صورت گرفته است.

 

سبزوار در منطقه کانونی فرسایش بادی، قرار دارد که تهدید جدی تاغ‌زارها و کاهش پوشش گیاهی در سالهای اخیر، سبب افزایش توفان و گرد و غبار در سبزوار، شده است.

 

بسیاری از شهرهای دارای اقلیم کوهستانی، شهرهای غیر مرکز استان و یا کوچکتر و کم جمعیت تر از سبزوار دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوا هستند،  ولی سبزوار با وجود اقلیم نیمه خشک، فاقد این ایستگاه می باشد.

 

شاهرود، نیشابور، خواف، سرخس، گرمسار، بافق، اردکان، میبد، اسلام آباد غرب، ساوه، ورامین، نجف آباد، خمینی شهر، میانه، خوی، بروجرد، قاین، نهبندان، ایرانشهر، زابل، بم، میناب، بندر خمیر، از جمله شهرهای همتراز یا کوچکتر از سبزوار هستند که ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارند.

کدخبر: 948131 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟