کلاهبرداری مدیر شرکت لیزینگ خودرو از 80 زن و مرد تهرانی + جزئیات

به گزارش رکنا، مدیر یکی از شرکت‌های ف روش اقساطی خودرو که بدون مجوز لیزینگ بانک مرکزی از 80 خریدار کلاهبرداری کرده، تحت تعقیب قرار گرفت.

 یکی از شاکی‌های این پرونده در تشریح ماجرا گفت: اردیبهشت سال جاری از طریق یکی از سایت‌های اینترنتی با آگهی یک شرکت فروش اقساطی خودرو روبه‌رو  شدم. دفتر این شرکت  در یکی از میدان‌های مرکزی تهران بود. چند روزی در اینترنت جست‌وجو کردم و به نظرم آمد که شرکت معتبری است با این حال باز هم ترجیح دادم بررسی بیشتری انجام دهم. از این رو به اداره ثبت شرکت‌ها رفتم و در آنجا پس از گرفتن استعلام‌های لازم به من اطمینان دادند که شرکت مورد نظر ثبت شده و از این بابت مشکلی ندارد. به همین خاطر خیالم راحت شد که شرکت به لحاظ حقوقی مشکلی ندارد و کلاهبرداری در کار نیست.

وی در ادامه افزود: بعد از آن به شرکت رفتم و با عقد قرارداد مبلغ 131 میلیون و 200 هزار تومان برای خرید اقساطی پژو پارس سفید رنگ واریز کردم و مقرر شد پس از  مدت 70 روز کاری خودرو تحویل می‌‌شود و به مدت 5 سال، ماهانه 4 میلیون و 250 هزار تومان هم قسط بدهم. 3 روز بعد از این قرارداد تصمیم گرفتم رنگ خودرو را عوض کنم به همین خاطر با شرکت تماس گرفتم و در ازای تغییر رنگ 200 هزار تومان دیگر از من گرفتند و من در انتظار تحویل خودرو بودم اما خبری نشد و با شرکت تماس گرفتم و وقتی دیدم کسی پاسخگو نیست با شماره تلفن همراهی که از شرکت داشتم تماس گرفتم که بار اول گفتند به علت تعمیرات شرکت تعطیل است. همان موقع شک کردم و ساعاتی بعد وقتی دوباره تماس گرفتم متوجه شدم شرکت پلمب شده است.

شاکی پرونده خاطرنشان کرد: از آنجا که من در چهارمحال و بختیاری بودم به سرعت راهی تهران شدم و به شرکت رفتم و دیدم دفتر توسط بانک مرکزی پلمب شده است و به سرعت از بانک مرکزی پیگیری کردم و به آنها گفتم که قبل از عقد قرارداد استعلام‌های لازم را انجام دادم که در پاسخ گفتند برای قرارداد با شرکت‌های لیزینگی باید از بانک مرکزی استعلام بگیرید این شرکت مجوز لیزینگ نداشته و پلمب شده است. پس از آن متوجه شدم که غیر از من حدود 80 نفر دیگر هم به همین منوال مورد کلاهبرداری از سوی این شرکت قرار گرفته‌اند که بلافاصله شکایتی را در دادسرای ناحیه 7 تهران  ثبت کردیم و از آنجا هم به اداره آگاهی ارجاع داده شدیم. در حال حاضر دیگر خودرو نمی‌خواهیم و امیدواریم فقط بتوانیم پول خودمان را پس بگیریم. متهم تحت تعقیب است و هنوز بازداشت نشده است.

 هشدار پلیس فتا به خریداران خودرو

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، درباره کلاهبرداری‌هایی تحت پوشش فروش خودرو گفت: اخیراً در مواردی مشاهده شده که افراد سودجو و فرصت‌طلب در فضای مجازی که از هر بهانه‌ای برای سوءاستفاده و کلاهبرداری از مردم اقدام می‌کنند، روش‌های تازه‌ای برای این گونه کلاهبرداری‌ها انتخاب کرده‌اند که لازم است شهروندان نیز نسبت به این اقدامات هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه مجرمان سایبری در این روش ادعا‌های مختلفی را مطرح می‌کنند که تمام آن‌ها کذب است، از جمله این موارد می‌توان به ادعاهایی نظیر ثبت‌نام کاربران با تضمین برنده شدن در قرعه‌کشی، ثبت‌نام و دریافت فوری خودرو، ثبت‌نام در سایت بدون قطعی و اختلال و... اشاره کرد. در تمام این روش‌ها هدف این افراد کلاهبرداری و سودجویی است. از این رو لازم است اگر شهروندان با چنین تبلیغات یا پیام‌هایی با وعده‌های واهی مواجه شدند، به آن توجهی نکنند، چراکه در نهایت منجر به تخلیه موجودی حساب بانکی یا سوءاستفاده از اطلاعات آنان خواهد شد.

رئیس پلیس فتای پایتخت به تشریح برخی از شیوه‌های کلاهبرداری این افراد اشاره کرد و افزود: ممکن است افراد سودجو با حضور در کافی‌نت‌ها و یافتن افراد سالمند و نا‌آشنا به خریدهای آنلاین اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات هویتی و کارت بانکی آنان کنند. در این خصوص لازم است که شهروندان از اعتماد به افراد غریبه پرهیز کنند.

وی افزود: همچنین در مواردی مشاهده شده که کلاهبرداران ادعا می‌کنند لینک‌های کمکی برای ثبت نام خودرو را در اختیار دارند، غافل از اینکه این سایت‌ها صفحات فیشینگ بوده و اطلاعات هویتی و کارت بانکی شهروندان را به سرقت می‌برد و در حقیقت افرادی که به این سایت‌ها مراجعه کنند، هیچ قراردادی با شرکت‌های خودروسازی ندارند. از این رو به شهروندان هشدار می‌دهم که اولاً از بازکردن لینک‌های اینچنینی پرهیز کنند و ثانیاً حتماً آدرس سامانه‌های خرید و فروش را با آنچه در رسانه‌های رسمی اعلام شده تطبیق دهند.

گودرزی با اشاره به شیوه دیگر مجرمان سایبری گفت: در این شیوه افراد اقدام به تبلیغ در فضای مجازی و خصوصاً پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس‌اپ کرده و زمانی که افراد با آنان تماس می‌گیرند مبلغی را تحت عنوان دستمزد دریافت می‌کنند، اما پس از مدتی دیگر به تماس کاربران پاسخی نمی‌دهند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از شهروندان خواست که هرگونه اخبار مربوط به خرید و فروش و ثبت نام برای خرید خودرو را در رسانه‌های معتبر کشور و سایت رسمی شرکت‌های خودروسازی و وزارت صمت جست وجو کنند و از اعتماد به افراد غریبه و لینک‌های ناشناس پرهیز کنند. همچنین سایت پلیس فتا فراجا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند وشماره تماس مرکز فوریت سایبری  096380 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شهروندان در سراسر کشور است.

کدخبر: 806774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟