احتمال ساخت نهنگ عنبر3 وجود دارد/ تلاش تک نفره عطاران هم ضعف فیلمنامه را پوشش نداد +عکس

فیلم سینمایی "نهنگ عنبر 2" به کارگردانی سامان مقدم تاکنون پس از 7 هفته به فروشی معادل 16 میلیارد تومان دست یافته و به عنوان سومین فیلمپرفروش تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود. عنوانی که بی‌شک تا پایان هفته به رتبه دوم و جایگاه فیلم "خوب بد جلف" ارتقاء خواهد یافت.
این فیلم ادامه‌ای بر نسخه پرفروش "نهنگ عنبر 1" است، نسخه‌ای که از لحاظ فروش ریالی قیمت بیشتری را ثبت کرده اما تاکنون مخاطب کمتری را با توجه به افزایش قیمت بلیت به سینما Cinema جذب کرده است.
آنچه نهنگ عنبر دو را نسبت به نسخه دوم این فیلم ضعیف نشان می‌دهد تاکید بیش از حد نویسنده و کارگردان بر بازشناسایی شخصیت‌های اصلی فیلم است. نبود شخصیت‌های جدید و عدم تنوع در داستان مخاطب را تنها در دقایق اولیه روی صندلی نگه داشته و پس از آن تنها در انتظار لحظات جسته گریخته کمدی است.

نهنگ عنبر
نهنگ عنبر 2 روایتی تازه برای مخاطب ندارد و هرچه هست اصلاح و کمدی کردن موقعیت‌های نسخه اول است. برخلاف نسخه اول این فیلم که بدعتی تازه در سینما محسوب می‌شد، نسخه دوم با توجه به رجعت و تب همگانی سینماگران به دهه شصت دیگر اتفاق تازه‌ای نیست.
رضا عطاران که امسال در سینما کم رنگ‌تر از گذشته بود و به نوعی قافیه را به حمید فرخ‌نژاد باخته بود، با حضور در این فیلم دوباره همان شخصیت را بدون هیچ تفاوت ویژه ای ادامه داد. عطاران به اصطلاح با بهره‌گیری از استعداد ذاتی خود توانست بار دیگر نبض فیلم را در دست گرفته و مخاطب را به جلو ببرد اما این تلاش تک نفره عطاران در مقام بازیگر Actor هم نتوانست نقاط ضعف فیلمنامه و کارگردانی را پوشش دهد.
البته مجموع بازیگران این فیلم نسبت به نسخه اول هیچ تغییری نکرده‌اند و همین ضعف شاید می‌توانست با حضور چند بازیگر جدید در فیلم حل شود اما اصرار کارگردان در حضور شخصیت‌های قدیمی تنوع را از مخاطب دریغ کرد.
نهنگ عنبر 2 داستان خاصی را روایت نمی‌کند و تنها خواسته یا ناخواسته دست به دامن برخی نوستالژی‌های ایرانی و خارجی شده و حس خاطره‌بازی مخاطب را قلقلک می‌دهد. احساسی که با این قیمت بالای بلیت سینما بعد از لحظاتی حس پیشمانی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

نهنگ عنبر
نهنگ عنبر در مقایسه با گشت 2 از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده اما این کیفیت تنها در استفاده نکردن از لودگی و ابتذال است. فیلم به تکرار رسیده و با توجه به عدم مرگ قهرمان داستان، احتمال ساخت نسخه سوم آن هم انتظار می‌رود. نسخه‌ای که با توجه به کیفیت نسخه در حال اکران، ریسک بزرگی محسوب می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟