قلعه  موسی یک قصر برای یک فقیر + عکس

قصر موسی که در کشور لبنان به قلعه موسی شهرت دارد، در منطقه دیرالقمر در ۵ کیلومتری بیت الدین واقع شده و حدود ۶۰ کیلومتر با بیروت فاصله دارد. دیر القمر منطقه ای کوهستانی و با خانه های سنگی است.

پس از ساختن قصر بیا

قصر موسی شهرت خود را مدیون داستان زندگی فردی است که به تنهایی این قصر را ساخته است. اسم سازنده این قصر موسی عبدالکریم المعماری است. او زمانی که دانش آموز بود، عاشق دختری از یک خانواده ثروتمند شد و به خواستگاری او رفت، ولی از آنجا که موسی به خانواده فقیری تعلق داشت و در خانه گِلی زندگی می کرد مورد تمسخر دختر قرار گرفت.

او به موسی گفت: « وقتی صاحب قصر شدی بیا و به خودت اجازه خواستگاری بده». موسی شکسته و تحقیر شده به مدرسه رفت و سر کلاس نقاشی وقتی معلم از بچه های کلاس خواست تا تصویر یک گنجشک را بکشند، موسی که در اوهام و خیالات خود غوطه ور بود به جای گنجشک، تصویر آن قصر خیالی را کشید.

23

چوب معلم

آقای انور معلم کلاس بالای سر موسی ظاهر شد، برگه را از جلوی او برداشت و آن را پاره کرد و با چوب بزرگی بر سر او زد و جلوی دیگر دانش آموزان او را دشنام داد و به او گفت: «از من به تو نصیحت، بدان که هیچ کاری از تو ساخته نیست و اگر قصری هم خواستی بسازی در خانه پدرت بساز».

20

بعد از تمام شدن کلاس موسی خرده های کاغذ را از روی زمین جمع کرد و در اوج نا امیدی آن را به خانه برد و تکه های نقاشی را به هم چسباند و درون یک قوطی گذاشت.

موسی از آن زمان به بعد تصمیم گرفت تا هر طور شده قصر رویایی اش را پیش از مرگ بسازد. او به نزد عموی خود که کارگر ساختمانی بود در شهر بندری صیدا رفت و اصول ساخت و ساز، حجاری و کنده کاری و... را از او آموخت.

22

فرشته ای به نام ماریا

موسی چند سال بعد با زنی به نام ماریا ازدواج کرد. ماریا به او برای تحقق رویایش کمک کرد و زمینی را در اختیار او قرار داد. بعد از گذشت پنج سال تلاش شبانه روزی، سرانجام قصر رویایی موسی در سال ۱۹۶۱ ساخته شد. آن دو کم کم با قرار دادن وسایل و اثاث باعث شهرت قصر شدند. به طوری که امروزه قصر موسی به موزه مردم شناسی تبدیل شده و مردم زیادی از سراسر لبنان و دنیا به دیدن قصر موسی می روند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 232145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟