راز یک ردپا در برج تاریخی طغرل

مرتضی ادیب زاده با اشاره به کاوش باستان شناسی در جوار برج تاریخی طغرل گفت: از آثار دوران سلجوقی به دست آمده در این فصل از کاوش می‌توان به ساختار دیوار بزرگی اشاره کرد که مجموعه منظمی از فضاهای معماری را شامل می شود.

این باستان شناس با بیان اینکه این دیوار با مصالح سنگ لاشه و گچ در قسمت پی دیوار و آجر در قسمت فوقانی آن ساخته شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از 50 متر از این دیوار در کاوش شناسایی شده و احتمال می‌رود با همان جهت به سمت برج طغرل ادامه داشته باشد.

به گفته مرتضی ادیب زاده، در کاوش، بقایای آوار انبوه و متراکمی از آجر و دیگر مصالح خرد شده در سرتاسر کارگاه‌ها شناسایی شد که با توجه به وضعیت تخریب و شدت آن و نیز سایر اطلاعات به دست آمده، می‌تواند شواهدی از زلزله سال 571 هجری را در اختیار قرار دهد.

وی افزود: علاوه بر آثار معماری متعلق به دوران سلجوقیان، حجم زیادی از قطعات سفالینه‌های قرون میانه اسلامی در گونه‌های مختلف به دست آمده و در دست مستندسازی و مطالعه است.

این باستان شناس با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اطلاعی از چگونگی وضعیت محیط پیرامون برج طغرل در دوران سلجوقی نداشتیم، ابراز امیدواری کرد که بررسی و تحلیل آثار معماری کاوش شده در این مجتمع، اطلاعات بسیار ارزشمندی از بافت معماری پیرامون برج طغرل در دوره سلجوقی در اختیار باستان شناسان قرار دهد.

به گفته او با توجه به وسعت زیاد محوطه باید این محدوده در فصل‌های آتی مورد کاوش قرار گیرد و در حال حاضر آثار به دست آمده در محل حفظ و محصور شده و در صورت تامین اعتبار، مورد مرمت قرار خواهند گرفت.

ادیب زاده با اشاره به قرار داشتن مجتمع تجاری- فرهنگی ری در ضلع جنوبی برج تاریخی طغرل و شناسایی آثار معماری اسلامی به دنبال خاکبرداری در این محل گفت: بعد از مستندسازی اولیه احتمال داده شد بقایای به دست آمده، متعلق به دوران سلجوقی و هم دوره با بنای برج طغرل باشد و در نتیجه عملیات خاکبرداری توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران متوقف شد و پس از تامین اعتبار لازم، از اواسط آذر ماه کاوش اضطراری در این بخش از پروژه مجتمع تجاری – فرهنگی ری با کسب مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

گفتنی است، بر اساس نوشته های مورخین و جغرافیانویسان ایرانی شهر تاریخی ری در سال 571 هجری قمری در اثر زلزله ویران و متروک شده و بعدها در دوران صفویه بار دیگر حیات خود را باز یافت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 241041 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟