سرنوشت نگران گننده برای بزرگترین و گرانترین خانه تهران، معروف به کاخ ورسای ایران +تصاویر

در بلوار آفریقا و ابتدای کوچه ناهید خانه ای قرار دارد که زمانی بزرگترین خانه تهران محسوب می شده است و معماری این کاخ زیبا از قصر لوپتی تریانون در ورسای فرانسه الگوبرداری شده است.
این خانه که معروف به کاخ ثابت پاسال است، خانه ای ۱۱ هکتاری و تاریخی است که حالا علیرغم تمام هشدارها و درخواست هایی که برای حفط این خانه شده است، طبق خواسته ی اعضای شورای شهر قرار است تخریب شده و به جای آن یک مسجد و محل فرهنگی ساخته شود.
 مهدی چمران گفته است که اول می خواستند در محل این خانه یک مجتمع تجاری بسازند اما ما پیشنهاد دادیم تا به جای آن مسجد و محل فرهنگی ساخته شود. ما پیشنهاد می کنیم به جای حفظ گران ترین خانه تهران که بی استفاده مانده است مسجد ساخته شود و البته یک بخش تجاری هم در آن قرار می گیرد تا این مکان فرهنگی بتواند هزینه های خود را دربیاورد.

pasal-apalave-500x350


2 سال بود که قرار بود این مکان در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار بگیرد و چون بنای بارزشی است در این فهرست ثبت شود. در دی سال ۹۳ آقای حناچی معاون شهرسازی و معماری گفته بود که این وزارتخانه از شهرداری خواسته است تا در صورتیکه قرار است بنا تخریب شود اول مستندات آن ارائه شود.
از آنجا که این خانه هنوز در فهرست آثار میراث فرهنگی ثبت نشده است، کار سختی برای حفظ شدن آن در پیش رو است. خیلی ها درباره عاقبت این بنای تاریخی و زیبا نگران هستند و هنوز معلوم نیست سرنوشت آن چه می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

ثابت پاسال

 

پاسال

کدخبر: 268033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟