درخواست سازمان انتقال خون از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله درباره بروز کمبود خون و فرآروده‌های خونی در ماه مبارک رمضان، گفت: باید توجه کرد که ما در زمینه خون و فرآورده‌های خونی به شاخص خودکفایی رسیده‌ایم؛ به طوریکه شاخص خودکفایی 27 واحد خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت است و ما در کشورمان به طور کلی با مساله کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه نیستیم.
وی افزود: بر اساس مدیریتی که در سازمان انتقال خون انجام می‌شود، ما همیشه حدود هفت برابر میزان مصرف روزانه مورد نیازمان، خون و فرآورده‌های خونی را در سراسر کشور به صورت ذخیره داریم تا بتوانیم پاسخگوی بیماران باشیم. این درحالیست که باید توجه کرد همه کشورهای دنیا با کمبودهای فصلی در اهدای خون مواجه می‌شوند؛ مانند فصولی که مسافرت  افزایش یافته و هموطنان‌مان به مسافرت می‌روند یا در مواقعی که با تغییرات اقلیمی، گرما و سرما مواجه می‌شویم. در نتیجه این موضوعات مراجعه اهداکنندگان برای اهدای خون کاهش می‌یابد.
پورفتح‌الله با بیان اینکه بر همین اساس یکی از کمبودهای فصلی اهدای خون که برای کشور ما اتفاق می‌افتد و البته ما هر ساله برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، در زمان ماه مبارک رمضان است، گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان در سال‌های اخیر شاهدیم که هم طول روز افزایش یافته و هم گرمای هوا زیاد می‌شود، به همین دلیل میزان مراجعه اهداکنندگان خون کاهش می‌یابد، در حالیکه مصرف خون همچنان بالا است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در این زمینه سازمان انتقال خون تلاش کرد که پیش از ماه مبارک رمضان با فراخوان اهداکنندگان، ذخیره خونی خوبی را ایجاد کند، افزود: بر همین اساس با ذخیره مناسبی وارد ماه مبارک رمضان شدیم. البته ما در این فصول در زمینه تامین پلاکت دچار مشکل می‌شویم. چرا که طول عمر پلاکت حداکثر سه روز است. بنابراین ما در زمینه تولید فرآورده‌های پلاکتی خود نیازمند حضور مستمر اهداکنندگان خون در مراکز اهدای خون هستیم. زیرا امکان ذخیره‌سازی پلاکت، پیش از رویدادهای فصلی و مشکلات پیش‌بینی شده را نداریم.
وی تاکید کرد که برای پیشگیری از این مشکل در سراسر کشور مراکز انتقال خون علاوه بر ساعات عادی، به طور ویژه میزبان و پذیرای روزه‌داران هستند. به طوریکه مراکز انتقال خون در سراسر کشور و مراکز استانی بعد از افطار تا زمانی که اهداکنندگان مراجعه می‌کنند، فعال هستند. بر همین اساس امیدواریم امسال با استقبال اهداکنندگان، در زمینه پلاکت مشکلی نداشته باشیم.
پورفتح‌الله همچنین با اشاره به نیاز همیشگی مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی، توصیه کرد که افراد اهدای خون خود در ماه رمضان را به شب‌های قدر موکول نکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

آقای دکتر مرا خام کرد و من بلیط خوشبختی ام را به او سپردم ولی ...

همسرم با ترفندهایی که به او آموزش داده بودم با مردان غریبه ارتباط برقرار می کرد !

شلاق و 41 سال زندان تاوان فریب 6 دختر جوان تهرانی+ عکس

اردشیر با اینکه نامزد کرده بودم دست از سرم بر نمی داشت تا اینکه ... + عکس

این دختر 15 ساله دوست داشت زود ازدواج کند! / او در دام سایت همسریابی افتاد

به خاطر پسر همسایه، من و مادرم پدرم را بیهوش کردیم و ... + عکس

راز زشت رها شدن دختر جوان بیهوش در پارک غرب تهران / امیر آب میوه داد و بعد ...

داستان غصه های «سمانه» با گرگ هایی که از دیوار به خانه شان حمله کرده اند + عکس

ماجرای کاپشن لجن آلود یک مرد در خلوتگاه روستایی

رد پای نامزد شهرام در مرگ مشکوک او در بیمارستان لقمان تهران

فیلم لحظه وحشتناک پرت کردن یک بچه یک ساله در خیابان+ فیلم و عکس

قتل در میدان بهاران تهران

دختر 16 ساله تهرانی با 44 ضربه چاقو پدرش را کشت + عکس

عوامل اورژانس مادر 16 ساله باردار را دوبار به زمین انداختند +فیلم

پیام عجیب دختر ۱۱ ساله دنیا را بهم ریخت! +تصویر

ریحانه راز شومی از مادرش به زبان آورد / آن شب دو مرد در خانه ما بود!

دفن یک قربانی تب کریمه کنگو در اصفهان تایید شد؟ + فیلم و عکس

دستبرد خنده دار داماد از مادر زنش + عکس

 

کدخبر: 268283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟